چه خبر از انتخابات مجلس؛

وزارت کشور سقف هزینه های انتخاباتی کاندیداها را مشخص می‌کند



دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کمتر از پنج ماه دیگر برگزار می‌شود و بحث منابع مالی کاندیداها، از مواردی است که همواره محل چالش بوده. در برخی از ادوار انتخاباتی نیز موضوع تخلف کاندیداها و هزینه‌های میلیاردی انتخاباتی مطرح‌شده است. حال در اصلاحات جدید قانون انتخابات مجلس، نامزدهای انتخاباتی ملزم به شفافیت مالی هزینه‌های انتخاباتی هستند. مطابق این قانون که بانک مرکزی چند روز پیش آن را ابلاغ کرد، داوطلبان موظف‌اند حسابی را جهت واریز، برداشت و هرگونه نقل‌وانتقال وجوه و منابع نقدی مربوط به هزینه‌های انتخاباتی، نزد یکی از بانک‌‌های عامل، تعیین کنند و بانک افتتاح کننده این حساب نیز مکلف است در ضمن برگزاری انتخابات و همچنین پس‌ازآن اطلاعات مربوط به حساب‌‌های یادشده را بنا به درخواست رسمی وزارت کشور و هیئت مرکزی نظارت جهت اقدامات قانونی لازم در اختیار این مراجع قرار دهد. از طرف دیگر به گفته یکی از نمایندگان مجلس، وزارت کشور به‌زودی سقف هزینه کاندیداها را مشخص خواهد کرد. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در این رابطه گفت: «سقف هزینه کاندیداها در انتخابات بر اساس وسعت حوزه انتخابیه توسط وزارت کشور تعیین و هر فرد می‌تواند به‌اندازه مشخص‌شده هزینه کند».

 
هرگونه کمک توسط بخش‌های مختلف تجمیع می‌شود

«محمد صالح جوکار»، با اعلام این خبر افزود: «تبلیغات در این دوره نظام‌مند می‌شود و هرگونه کمک توسط اشخاص حقیقی، حقوقی و بخش‌های مختلف تجمیع می‌شود و صدا سیما مکلف شده است افراد به‌طور مساوی از امکانات این سازمان بهره‌مند شده، افراد تائید صلاحیت شده می‌توانند از طریق آن برنامه‌های خود را ارائه دهند». این نماینده مجلس تصریح کرد: «برای جلوگیری از برخی تخلفات انتخاباتی و احیاناً خریدوفروش رأی در برخی حوزه‌های رأی‌گیری سازوکاری مشخص‌شده است که تا هزینه‌ها شفاف شود به این نحو که یک فرد شماره‌حسابی را در بانک‌های مورد تائید بانک مرکزی مشخص می‌کند، این حساب در وزارت کشور ثبت و یک نفر هم مسئول مالی کاندیدا معرفی می‌شود و پس‌ازآن کلیه منابع کسب‌شده و هزینه‌ها و باید شفاف باشد». 

جوکار خاطرنشان کرد: «سقف هزینه کاندیداها نیز موضوعی است که در این انتخابات به‌طور شفاف برای آن برنامه‌ریزی‌شده است و امیدواریم دستورالعمل اجرایی آن توسط وزارت کشور تدوین شود تا هر کاندیدا بر اساس وسعت حوزه انتخابیه مشخص شود چه میزان هزینه می‌تواند انجام دهد».

  قالیباف؛ اطلاعات اضافه از داوطلبان نگیرید
ثبت‌نام نهایی داوطلبان از پنجشنبه 27 مهرماه آغازشده و چهارشنبه سوم آبان ماه به پایان می‌رسد. نامزدهای انتخاباتی باید در درگاه تعیین‌شده { keshvar.moi.ir } مدارک موردنیاز را جهت ثبت‌نام نهایی بارگذاری کنند. در همین راستا رئیس مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه فرآیند قانون باید در مورد ثبت‌نام داوطلبان برای دوره دوازدهم مجلس رعایت شود، تأکید کرد: «نباید اطلاعاتی اضافه بر آنچه در قانون بوده در سامانه از داوطلبان دریافت شود». «محمدباقر قالیباف» در نطق پیش از دستور خود با اشاره به این موضوع گفت: اطلاعاتی در آن فرمت‌ها از نامزدهای انتخاباتی دریافت می‌شود که این اطلاعات اضافه بر اطلاعاتی است که در قانون موردنیاز بوده است. باید توجه شود که فرآیند قانون دقیقه رعایت شده و پیش برود و از سویی چند ساعت زمان می‌برد تا داوطلبان در سامانه ثبت‌نام کنند و سامانه از صبح تا ساعت 6 عصر پاسخگو بوده و پس‌ازآن این سامانه تا روز بعد پاسخگو نیست بنابراین با توجه به زمان کم امیدواریم مسئولان مربوطه به این موضوع توجه داشته باشند.

 ثبت‌نام 46 داوطلب انتخابات مجلس در هرمزگان
46 نفر برای سه حوزه انتخابیه استان هرمزگان تا روز یکشنبه 30 مهرماه ثبت‌نام قطعی انجام داده‌اند. به گفته دبیر ستاد انتخابات استان هرمزگان، در روز نخست 7 داوطلب، در روز دوم 6 داوطلب، در روز سوم 14 داوطلب و در روز چهارم 19 نفر ثبت‌نام نهایی را انجام دادند. «محمدجواد خجسته» اظهار کرد: طبق اعلام ستاد انتخابات کشور مهلت ثبت‌نام تمدید نخواهد شد و از متقاضیان درخواست می‌شود در موعد مقرر به سامانه یادشده مراجعه و ثبت‌نام خود را قطعی کنند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها