13

مهر

1403


اجتماعی

03 آبان 1402 09:17 0 کامنت
برکه یا همان آب انبار از گذشته های دور یاروهمراهی باسخاوت برای مردم بوده است.
برکه  نامی دخترانه ،جذاب و با اصالت است .گذشتگان نام آب انبارها را برکه گذاشتند همچون دختری با سخاوت  که دلی به وسعت دریا دارد  .آب انبار (برکه )  دریایی از زندگی را در خود جمع می کند  که  زندگی انسانها به سخاوتش بسته  است ،اما تا آسمان ببارد هیچ گاه تنگ  نظر ی  روا نمی‌دارد.
آب انبار (برکه)  از دیر باز  برای مردم منطقه از اهمیت خاصی  برخوردار بوده  وبرای ساختنش از بهترین ومحکم ترین مصالح استفاده می کردند  .
مصالحی که درگذشته برای ساخت بکارمی رفته شامل سنگ وساروج وگچ بوده ، از ساروج وسنگ برای فضای داخلی و پی ریزی آب انبار  وبرای ساخت گنبد بالایی از سنگ وگچ استفاده می کردند ،بعدها ساروج جای خود را به سیمان داد وامروزه برای کف ودیواره های داخلی و پی ریزی از سنگ وسیمان استفاده می شود ولی برای گنبد بالایی هنوز گچ وسنگ مورد استفاده است . برکه ها دارای ورودی های کوچک وبزرگی است که برای برداشت آب ساخته می شوند . هنگامی که نور خورشید درساعات مختلف روز از ورودی های آب انبار به دیوارهای داخلی و روی آب می تابد نور در آب شکسته می شود و روی دیوارهای داخلی رقص نور زیبایی را ایجاد می کند .
اما این ورودی ها گاهی خطراتی دارند وباید برای آن ها درهای مناسب نصب کنند تا از افتادن کودکان نا آشنا وکنجکاو ویا حیوانات به داخل آب وغرق شدن آن ها جلوگیری کنند .
در مناطق گرم وخشک و کویری به دلیل کمبود آب  از زمانهای قدیم حوضی  سرپوشیده درست می کرده اند که معمولا محل ذخیره آب باران است .
گستردگی آب انبارها و برکه از یزد اصفهان بوشهر کرمان تا استان فارس و هرمزگان است که استان فارس و هرمزگان بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است داشتن مردمانی معتقد و متدین و همچنین نیازمبرم به ذخیره باران  و نیز تراکم جمعیت  در مناطق  گرمسیری فارس و همچنین کل منطقه هرمزگان باعث ازدیاد این برکه یا آب انبارها شده است، در منطقه بستک ساختن برکه پا از نیاز مادی آب فراتر نهاده و مردم برای ذخیره سعادت در دنیای باقی خود اقدام به ساختن برکه در این دنیا می کنند که این فرهنگ با اصالت ایرانی که با اعتقاد دینی مردم درهم آمیخته  کاری بسیار زیبا و خدا پسندانه است شاید به جرائت بتوان گفت هرگاه که به برکه ای نزدیک میشویم و ازآب آن می نوشیم در واقع همان لحظه لبخند خدا را برای خشنودی سازنده ی آن احساس میکنیم.
آب انبارها معمولا توسط خیرین ومردم در زمین هایی که  متعلق به دولت است ساخته می شود تا مورد استفاده ی عموم قرار گیرد و به نام  اداره اوقاف ثبت می شود
اما  مهم  این است که   چه کسی ویا نهادی مسئولیت تعمیر وبهسازی آن ها را درصورت تخریب برعهده می گیرد ،مسئولیت این کار با کدام  اداره  است ؟
شاید بیشتر از هزاران برکه یا آب انبار باشد که امروزه نیازمند پاکسازی، تعمیرو بهسازی است یا  ابراه  آن ها  نیازمند لای روبی و بهسازی هستند، بیشترین کارهای مورد نیاز این آب انبارها  را خیرین منطقه انجام می دهند اما هنوز تعداد زیادی از برکه ها درحال تخریب است و کار چندان مثبتی از طرف اداره اوقاف شهرستان برای این گنجینه ی تاریخی ملی انجام نشده است و برکه های قدیمی که تعداد آن کم هم نیست و قدمتی هزار ساله دارند یا بطور کامل تخریب شده و یا درحال تخریب است . آن مردمانی که در آن روزگاران  آب انبار ساختند و امروز دستشان از دنیا کوتاه است آنها هنوز هم چشمانی منتظر دارند تا دستی پیدا شود و در ثواب باز سازی و بهسازی برکه ها با آنها شریک شود شراکت در ثواب اخروی بی شک زیباترین شراکت است .
امید است شوراهای روستاها و شهرهای منطقه بستک  همراه با خیرین نگاهی نو به برکه ها و آب انبارها داشته باشند یادمان نرود اگر الان آب لوله کشی و بهداشتی داریم میراث گذشتگان را فراموش نکنیم هویت ما واصالت ما با آنچه از گذشتگان به جا مانده است پیوندی ناگسستنی دارد. 
ویژه نامه بستک
دیدگاه ها (0)
img