12

مهر

1403


img
عهدیه صولت برد
01 شهریور 1403 08:50 0 کامنت
امروزه اختلالات تیروئیدی یکی از بیماری‌های شناخته‌شده در بین مردم می‌باشد که افراد بسیاری در کشور ما به آن مبتلا هستند. اختلال غده تیرویید در نوزادان از حساسیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند بر سرنوشت یک نوزاد تا آخر عمر تاثیرگذار باشد. خون‌گیری از کف پای نوزاد در ۳تا ۵ روز اول تولد بهترین زمان است که می‌تواند سرنوشت زیبایی رقم بخورد. ۲۸ روز اول تولد فرصت طلایی است برای شروع درمان در نوزادانی که اختلالات تیروئید دارند هر چه از این ۲۸ روز بگذرد این بیماری می‌تواند آسیب جدی‌تری به سلول‌های مغزی نوزاد وارد کند که در آینده او را دچار معلولیت ذهنی خواهد کرد. 
کند‌ذهنی، کوتاهی قد و کاهش شنوایی از جمله عوارض درمان نشده‌ی اختلالات اختلالات تیروئیدی نوزادان به شمار می‌رود. در استان هرمزگان حدود بیست سال است که طرح خون‌گیری از پاشنه پای نوزاد ۳تا۵روزه شروع شده و طی این مدت زمان، نوزادان زیادی با علائم کم کاری تیروئید شناسایی شده و تحت درمان به موقع قرار گرفته‌اند واکنون درسلامت کامل درجامعه به تحصیل یا فعالیت‌های دیگر مشغول هستند. اماقبل از شروع این طرح در استان نوزادانی متولد شده بودند که بیماری آن‌ها شناسایی نشده و امروزه به عنوان بیماران کم توانی ذهنی وحتی جسمی زندگی سراسر اندوهگینی دارند.
امروزه که این طرح در کشور و استان اجرا می‌شود و زمینه تشخیص ودرمان به موقع این بیماری فراهم شده بهتراست والدین با مراجعه به موقع درهمان ۳تا ۵ روز پس از تولد نوزاد به مراکز درمانی فرزندان را از ابتلا به این بیماری نجات دهند. فرزندان هدیه‌ای هستند که خداوند دراختیار والدین قرار می‌دهد وامانتی ارزشمند از پروردگار نزد والدین هستند که هرپدر ومادری موظف است تمام تلاش وتوانایی خود را برای فراهم کردن سلامت جسمی، ذهنی وروحی فرزندان به کار گرفته و فرزندانی از هر نظر سالم به جامعه تحویل دهد. فرزندان امروز آینده‌سازان جامعه هستند و هر جامعه‌ای برای پیشبرد اهداف عالی خود به انسان‌هایی سالم و هدفمند نیاز دارد پس سلامتی کودکان را اولویت زندگی وتلاش قرار دهیم تا آن‌ها در آینده جامعه‌ای سعادتمند وسالم بسازند. 

روزنامه صبح ساحل

img

تگ ها:

دیدگاه ها (0)
img