12

مهر

1403


img
صبح ساحل
20 شهریور 1403 08:27 0 کامنت
نویسنده: پارسا شیخ آبادی
  
بندرعباس، به عنوان مرکز استان هرمزگان، یکی از زیباترین و خاص‌ترین شهرهای بندری ایران است که در کنار دریای زیبا خلیج‌فارس قرار دارد. این شهر، به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، همواره در طول تاریخ مقصدی محبوب برای مسافران و گردشگران بوده و هست.
بندرعباس که در کنار دریای خلیج فارس قرار دارد، به طور طبیعی باید دارای سواحل زیبایی باشد. اما متاسفانه، این سواحل در چند دهه اخیر، با مشکلات جدی آلودگی مواجه شده است. این آلودگی‌ها نه تنها زیبایی این سواحل را کاهش داده، بلکه به زندگی موجودات دریایی هم آسیب  جدی رسانده است.
                 
یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی این سواحل، زباله‌های پلاستیکی است. پلاستیک‌ها به دلیل دوام بالا و تجزیه‌ناپذیر بودنشان، به سختی و در طول زمان بسیار طولانی تجزیه می‌شوند. از طرفی به مرور زمان به قطعات کوچکتری تبدیل می‌شوند که به آن‌ها میکروپلاستیک گفته می‌شود. همین میکروپلاستیک‌ها، خیلی راحت وارد زنجیره غذایی دریایی شده و به سلامت موجودات دریایی و در نهایت، از طریق مصرف موجودات دریایی توسط انسان‌ها، به انسان‌ها آسیب زده می‌شود. یقیناً دلیل این واقعه، رفتارهای غیر قابل قبول برخی از بازدیدکنندگان است که بدون توجه به محیط زیست، زباله های خود را همچون پلاستیک در ساحل رها می‌کنند و متاسفانه این افراد، فقط گردشگران نیستند و برخی از شهروندان بندرعباس هم در این پدیده حضور پر رنگی دارند.
به همان اندازه که زباله‌های پلاستیکی در این واقعه نقش دارند، فاضلاب های شهری و صنعتی هم به آلودگی سواحل و دریا در این شهر موثرند. این مورد، خودش به تنهایی یک مشکل خیلی عظیم است.
زیرا، جدا از آسیب به زنجیره غذایی زیستمندان دریایی، بوی به شدت نامساعدی هم در آغوش دارد. این مسئله، به شدت جدی است و اکوسیستم دریایی را به طور قبل توجهی تهدید کرده و بدون شک، این وضعیت نتیجه عملکرد و رفتار مسئولین است.حتی اگر یک شهروند یا مسافری که برای استراحت و تفریح به همراه خانواده‌اش به سواحل بندرعباس آمده، بخواهد زباله‌ها و فاضلاب‌ها را هم نادیده بگیرد، باز هم نمی‌تواند به خوبی از زمانش لذت ببرد. زیرا، در فضای سواحل اسب‌ها، موتورها و افرادی که قلیان می‌کشند همیشه حضور دارند.اسب‌ها با وجود زیبایی و جذابیتی که دارند، درکنار کسب درآمد برای صاحبانشان، مشکلاتی را هم در ساحل ایجاد می‌کنند. یکی از مشکلات اصلی، خطرات جانی برای خانواده‌هایی است که می‌خواهند از فضای ساحل، برای نشستن و تفریح استفاده کنند.
همچنین، فضولات اسب‌ها ساحل را آلوده کرده و بهداشت عمومی را به خطر می‌اندازد. ضمنا، حرکت اسب‌ها بر روی شن‌های ساحل می‌تواند باعث فرسایش و تخریب طبیعی ساحل شود. به ویژه، این مناطق برای گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی، زیستگاهی طبیعی محسوب می‌شود و حضور اسب‌ها تهدیدی جدی برای آن‌ها است.حضور موتورسیکلت‌ها در پیاده‌رو ساحل نیز مشکلات زیادی را به همراه دارد. سر و صدای زیاد موتورسیکلت‌ها آرامش و سکوت ساحل را مختل می‌کند و تجربه‌ای ناخوشایند برای گردشگران و ساکنان محلی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، خطرات ایمنی نیز وجود دارد.
حرکت موتورسیکلت‌ها در پیاده‌رو، می‌تواند باعث تصادفات و آسیب‌های جدی به عابران پیاده شود. همچنین، آلودگی هوا ناشی از دود موتورسیکلت‌ها نیز می‌تواند به کیفیت هوای ساحل آسیب برساند.افرادی هم که در ساحل قلیان می‌کشند، مشکلات وخیم‌تری ایجاد می‌کنند. قطعا دود قلیان، برای بسیاری از افراد حاضر در ساحل آزاردهنده است، به ویژه برای کودکان و افراد مسن که حساسیت بیشتری به دود دارند، مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند. همچنین، زباله‌های ناشی از قلیان مانند زغال ساحل را آلوده می‌کند و به زیبایی طبیعی آن آسیب می‌ساند. علاوه بر این، تجمع افراد برای کشیدن قلیان می‌تواند باعث ایجاد ازدحام و کاهش فضای آزاد برای سایر گردشگران شود.
در نهایت، برای مقابله با این چالش‌ها، نیاز به اقدامات جدی از سوی دولت، صنایع و مردم است. دولت باید قوانین سختگیرانه‌ای برای مدیریت این وقایع در سواحل وضع کند و نظارت دقیقی بر اجرای این قوانین، توسط صنایع و مردم داشته باشد.سواحل بندرعباس، با زیبایی‌های بی‌نظیر خود، نیازمند توجه و حفاظت همگانی‌اند. این سواحل برای گردشگری و اقتصاد محلی اهمیت فراوانی دارند و میراثی ارزشمندی برای نسل‌های آینده به شمار می‌روند. پس با همکاری، می‌توانیم از این گنجینه‌های طبیعی بهره‌مند شویم و آن‌ها را برای آیندگان حفظ کنیم.
                              
روزنامه صبح ساحل
img
دیدگاه ها (0)
img