11

مهر

1403


img
عهدیه صولت برد
08 مهر 1403 08:42 0 کامنت
 سالمندان گنجینه‌ی تجربه در هر ملتی هستند. آبادانی یک کشور علاوه بر اینکه توانایی جسمی جوانان را می‌طلبد به همان اندازه تجربه‌ی سالمندان را نیز لازم دارد. سالمندان کودکان دیروزی هستند که دوران کودکی را با همه خیالات و رویاها، با همه دل‌خوشی‌ها و خنده‌ها و گریه‌هایش پشت سر‌گذاشته‌اند آن‌ها بهار جوانی را تجربه کرده‌اند، زمانی سرمست از زور بازو حریف می‌طلبیده‌اند، روزگاری با طعنه به ماه نگاه می‌کرده‌اند، تلخ و شیرین ایام جوانی را چشیده و چه غم‌ها که بوسیده‌اند و کنار گذاشته‌اند و چه شادی‌ها که همچون گوهری در سینه خود محفوظ دارند، آن‌ها استرس و افکار پر از تشویش میانسالی نیز به چشم دیده‌اند و با پوست و گوشت حس کرده‌اند و این پل لرزان را پشت سر گذاشته و امروز به عنوان سالمند و یا پیر در جامعه زندگی می کنند. گذر دوران آن‌ها را آسیب‌پذیرتر کرده؛ آن چشمان ریزبین کنجکاو دیگر کم‌سو شده، گوش‌هایی که روزگاری آواز عاشقانه سرمستش می‌کرد دیگر یاری‌شان نمی‌دهد، پاهای تیزرویشان نیز یارای حرکت ندارد؛ بنابراین این جوانان دیروز امروز به یاری جوانان امروز نیاز دارند همان‌گونه که جوانان به تجربه‌ی آنان نیازمند هستند.
 زندگی‌شان اما هیچ فرق نکرده است لحظه لحظه‌ی زندگی برای سالمندان هم با ارزش است. آسمان برای آنان هنوز آبی و آب گواراست؛ پس لازم است کرامت سالمندان را حفظ کنیم. جامعه موظف است زندگی هرچه راحت‌تر را برای سالمندان فراهم کند آنان به تغذیه‌ی خوب نیاز دارند میوه و سبزیجات از موادی هستند که هرگز نباید از سفره سالمندان جدا شود. بیان خاطرات دوران جوانی با همسن و سالان خودشان زندگی را برای آنان شیرین می‌کند پس اگر در خانه سالمندی دارید حتما اورا با یک سالمند هم سال خودش آشنا کنید.
گاهی اوقات سالمندان به دلیل حس دلسوزی که به فرزندان خود دارند با بیان اینکه من دیگر پیر شده‌ام و روزهای آخر است و لازم نیست درمان شوم یا چیزی نیاز ندارم سعی در قناعت دارند، بیاد داشته باشیم سالمندان هم درد را حس می‌کنند و ناراحتی را درک می‌کنند، آنها هم لایق شادی هستند پس باید همانند کودکان برای سلامتی سالمندان تلاش کرد و مانند پیری دانا به آن‌ها احترام گذاشت. از آنجایی که بدن سالمندان توانایی کلسیوم‌سازی کمی دارد لازم است بطور مداوم از مکمل کلسیوم استفاده کنند. مکمل مولتی ویتامین از دیگر مکمل‌هایی است که سالمندان به آن نیاز دارند بخصوص سالمندان با وزن کم و لاغر. نوع تغذیه در سالمندان بسیار مهم است زیرا که بسیاری از بیماری‌ها با تغذیه سالمند در ارتباط است و تغذیه‌ی صحیح می‌تواند از بروز خیلی از بیماری‌ها جلوگیری کند. 
بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، چربی خون بالا،سرطان روده و پروستات، پوکی استخوان و ... با افزایش سن توده عضلانی و سوخت وساز بدن کاهش می‌یابد مصرف غذا کمتر شده و همچنین تغییراتی در بدن ایجاد می‌شود که احتمال سوتغذیه را بیشتر می‌کند. همچنین آنزیم‌های گوارشی و اسید معده کاهش یافته و ظرفیت هضم و جذب غذا کاهش می‌یابد؛ بنابراین سالمندان برای مقابله با این مشکلات به یک برنامه غذایی مناسب نیاز دارند. سالمندان روزانه به ۲تا۳ سهم از گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ همچنین به ۲تا۴ سهم از گروه میوه‌ها نیاز دارند،گروه شیر و لبنیات در وعده غذایی روزانه آن‌ها ۲تا۳ سهم است و گروه سبزیجات نیز ۳تا ۵ سهم دارد، آن‌ها گروه نان و غلات را نیز باید ۶تا۱۱ سهم در روز مصرف کنند. 
سالمندان بعلت کندی در سوخت و ساز بدن کمتر احساس تشنگی می‌کنند اما ضروری است روزانه ۶تا۸ لیوان آب بنوشند. پیاده‌روی و نرمش برای آنان بسیار لازم است. از آنجا که کشور ما در آینده نزدیک جمعیت سالمند زیادی را دارا خواهد بود لازم است همه‌ی اقشار جامعه تلاش کنند زندگی شاد و مفرحی را برای سالمندان فراهم کنند.

img
دیدگاه ها (0)
img