12

مهر

1403


img
عبداسلام جمالی
10 مهر 1403 08:17 0 کامنت
راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی در اقتصاد کشور حکم شریان‌ها و رگ‌های خونی را دارند به طوری‌که اگر امنیت آن‌ها به خطر بیفتد نبض و قلب اقتصاد کشور می ایستد و دیگر هیچ امیدی به پیشرفت و رشد اقتصادی کشور وجود نخواهد داشت.
یکی از وظایف مهم دولت‌ها احداث راه‌های امن با معیار و استاندارد جهانی است به طوری که هر کسی با اطمینان خاطر و خیالی راحت بدون استرس و اضطراب در آن رانندگی کرده و به سلامت به مقصد برسد و دیگری پیش بینی و احداث و ایجاد امکاناتی است که در صورت بروز تصادفات جاده‌ای امکان تلفات و خسارات را به حداقل برساند.
حادثه دلخراشی که هفته‌ی گذشته در محور مواصلاتی بندر عباس-لار به‌وقوع پیوست هر دو مورد فوق الذکر را زیر سوال برد.
متاسفانه جاده بندرعباس-لار هنوز مانند اژدهای خون آشام یکه تازی می‌کند،جان می‌گیرد و مال می‌بلعد و کسی هم حریفش نیست. جاده‌ی بندرعباس-لار-جهرم-شیراز یکی از مسیرهای مهم حیاتی و پرتردد در کشور است به طوری که روزانه هزاران کامیون با هزاران تن بار و نیز اتوبوس‌ها و ماشین‌های سواری مملو از مسافر از این مسیر پر خطر تردد می نمایند، بویژه در محور کهورستان-لار و حتی در بعضی محورها تا جهرم یک بانده است و در قسمت‌هایی عرض جاده نیز کم است و چون اکثر ماشین‌های سنگین و کامیون‌های بزرگ همراه با بار تردد می‌کنند امکان شاخ به شاخ شدن و بروز تصادف بسیار بالاست.
متاسفانه حادثه‌ی چند روز اخیر کهورستان در همین محور یک کشته و چند مصدوم به همراه داشت و ده‌ها میلیارد تومان به حادثه‌دیدگان خسارت وارد شد. نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی قبلا با وزرای پیشین راه و شهرسازی برای دو بانده کردن این مسیر رایزنی کرده و از نطق‌های خود در مجلس هم در این زمینه بهره برده‌اند اما اقدام هماهنگ مجمع نمایندگان هرمزگان و هماهنگی آن‌ها با نمایندگان لار و جهرم و پیگیری مجدانه آن‌ها می‌تواند باعث تسریع در اجرای این پروژه مهم باشد.
راستی اگر در این مسیر پرتردد و پرخطر پیش‌بینی احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی شده بود و امدادگران به موقع و با تجهیزات کامل به محل حادثه رسیده بودند این همه خسارات به مردم وارد می‌شد؟ آیا شاهد گریه جانسوز راننده‌ای که همه هستی‌اش که طی یک عمر تلاش شبانه روزیش به دست آورده بود و اینک در ظرف چند دقیقه مقابل چشمانش در آتش سوخت، بودیم؟ارزش ریالی اموال سوخته شده به قدری است که می توان در مسیر بندر عباس شیراز چند ایستگاه مجهز آتش‌نشانی و امداد و نجات ساخت. ای کاش مسئولین و متوليان امر ارزش بیشتری به جان ومال مردم قائل بودند و قبل از این‌که کار به اظهار تاسف و عرض تسلیت برسد ایمنی و حفظ جان و مال مردم را در اولویت کاری خود قرار می دادند. 
img
دیدگاه ها (0)
img