25

مهر

1403


img
مصطفی دولخانی
17 مهر 1403 08:52 0 کامنت

زاده‌ی پروترویای آفریقای جنوبی‌ست آن هم  در زمان اقتدار حکومت آپرتاید درکشوری که ده‌ها سال نماد نژادپرستی وظلم اقلیت سفید پوست بر اکثریت سیاه پوست بوده.
اما نام ایلان ماسک( EILON MUSK) که به عنوان کارآفرینی موفق و بسیار ثروتمند و صاحب شرکت بزرگ خودروسازی تسلا  وشبکه‌ی اجتماعی X (توئیتر سابق) همینطور شرکت عظیم ماهواره‌ای اسپیس ایکس معروف هست، بر خلاف بسیاری از ثروتمندان بزرگ دیگر با پرتاب کردن خودش به وسط بحران‌ها وجنجال‌های بزرگ سیاسی،گره خورده است.
در جدیدترین نمونه او در متینگ بزرگ انتخاباتی ترامپ در ایالت «پنسیلوانیا»در طرفداری از ترامپ چنان از خود بی‌خود شد که پرش در جای کودکانه‌اش سوژه‌ی رسانه‌ها شد. اما پنسیلوانیا به دوعلت مهم است اول آنکه در میان شش ایالت چرخشی بیشترین رای الکترال را دارد و دیگر آنکه در تیر ماه گذشته محل وقوع ترور ناموفق ترامپ بوده. علت حمایت ماسک که به عنوان شخصیتی غیر قابل پیش بینی معروف است، از ترامپ، به باور کارشناسان دلایل خاص خود را دارد: اول اینکه این حمایت که با تزریق کمک‌های مالی هنگفتش به ستاد انتخاباتی ترامپ همراه است، بدون چشم داشت از چتر حمایتی گسترده‌ی ترامپ در قبال سیاه کاری‌هایش به ویژه در حوزه‌های مالی و مالیاتی نخواهد بود، دیگر آنکه برآورده کننده‌ی میل زیادش برای ورود به دنیای سیاست و قدرت است.
چه آنکه ماسک علی رغم آنکه ثروتش از برخی کشورها حتی بیشتر است اما از یک ضعف بزرگ رنج می‌برد چون آنکه او علی‌رغم امپراتوری عظیم مالی و تکنولوژیکی‌اش، کشور نیست و فاقد قلمرو و امکان برای وضع مقررات، بنابراین میل فزاینده‌ای برای تاثیر‌گذاری بیشتر بر تحولات جهانی دارد.
جاه طلبی‌های ماسک و اتحادش با فرقه‌ای تبهکار به سرکردگی ترامپ از سوی بسیاری از کارشناسان تهدید بزرگی برای امنیت و صلح بین‌المللی تلقی می‌شود تهدیدی که با توجه به جایگاه تقریبا برابر «هریس»با «ترامپ» در نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا با شانس 50-50  امکان عملی شدن دارد، البته این به معنای تطهیر دموکرات ها نیست چه آنکه آن‌ها نیز با  اتخاذ سیاست‌های خصمانه و استمرار  تحریم‌های ظالمانه به ویژه علیه کشورمان و دفاع بی حد وحصر دولت بایدن از رژیم جنایتکار اسرائیل دست کمی از رقبای جمهوری‌خواه خود ندارند، اما در این جا فقط به این گروه مخل صلح و امنیت جهانی می‌پردازیم. در این فرقه که رئیسش ترامپ به انواع فسادهای مالی واجتماعی مشهور است، از دنباله‌روهایی چون ماسک توقعی جز این نمی رود.
ماسک در بحران‌های سیاسی کنونی جهان به گونه‌ای مخرب خودرا پرتاب کرده مثلا در جریان جنگ اسرائیل علیه غزه ابتدا اعلام کرد برای کمک هر چه بیشتر به امداد رسانی به مردم غزه از شرکت عظیم ماهواره‌ایش موسوم به «اسپیس ایکس» استفاده خواهد کرد اما اندکی بعد و در طرفداری آشکارش از اسرائیل این کار را به اجازه‌ی این رژیم منوط کرد.
شخصیت نیرنگ باز او در اتفاقات دیگری چون جنگ اوکراین ورقابت های اقتصادی چین و آمریکا هم نمود عینی پیدا کرده است مثلا ابتدا دسترسی اوکراین را به اینترنت فراهم کرد اما سپس این دسترسی را محدود کرد. همینطور در اوج رقابت‌های اقتصادی آمریکا با چین، کارخانه‌ی بزرگ تولید اتومبیل تسلا در شانگ‌های را افتتاح کرد به گونه‌ای که این کارخانه‌ی عظیم، نیمی از تسالاها در جهان را تولید می‌کند.
ماسک اما خشمگین از قوانین حاکمیتی کشورها در محدودسازی تریبون بزرگ سخن پراکنی‌اش یعنی شبکه‌ی X است.جایی که برزیل با اتهام مخل امنیت بودنش آن را محدود کرد وماسک در پاسخ گفته بود حساب‌های محدود شده را مجددا فعال می کند.
جاه طلبی‌های ماسک که سرمست از ثروت هنگفت و قدرت تکنولوژیک بالایش هست در حمایتش از سیاستمداران فاشیست چون ترامپ و بولسرانو و... عینیت می‌یابد واین جاه‌طلبی‌ها که با شخصیت مبهم و غیر قابل پیش‌بینی‌اش عجین است، اگر مهار نشود می تواند جهان را به هرج و مرج کشیده و امنیت و صلح بین المللی را تهدید کند.

img
دیدگاه ها (0)
img