02

آذر

1403


29 شهریور 1399 08:21 1 کامنت
هنر و ادبیات در هر جامعه ای و در هر برهه ی از تاریخ، متاثر از ساختار سیاسی- اجتماعی معاصر خویش است  تحول شعر  هرمزگان از ساخت اجتماعی جامعه خود بهره  می برد و این مرز و بوم  در منطقه اغازگر جریانات  شعر معاصر اعم از کلاسیک و مدرن بوده  است .
 شعر مدرن هرمزگان  که با نام ابراهیمی منصفی گره خورد ه  و با وجود نام هایی چون مسعود فرح،یداله شهرجو، موسی بندری، طیبه شنبه زاده و سعید آرمات و محمد حسن مرتجا، وده ها نام دیگر  نه تنها در هرمزگان بلکه در جریان شعر مدرن کشور رفتار خوبی به نمایش گذاشته اند .  حتی  رد جریان پست مدرن را با همه انتقادات داشته و نداشته در کتاب « بر خاک مشتی پرنده وصدا» از سعید آرمات می توان یافت ودر شعر کلاسیک   غزل «لال بازی » فهیمه نظری ،«اقلیم و حنای دست» بلقیس بهزادی آغاز گر این تحول هستند ، البته  نمی توان از تاثیری محمدعلی بهمنی بر شعر هرمزگان سخن نگفت و یا  نامی از مسلم محبی نبرد .  با  این همه این  شعر مدرن هرمزگان است که بر شعر منطقه تاثیر گذاشته است چه از لحاظ زبانی چه از لحاظ فرم ومحتوا پیشرو بوده است منتها بدلیل سیاستهای کلان حکومت  همراه گرایش بر شعر کلاسیک و حذف شعر مدرن در محافل شعری و حتی در روز شعر ادب فارسی همواره نمود پیدا می کند.
 خوشبختانه میناب به همت یداله شهرجو انجمن مستقلی به نام اردیبهشت دارد که ظرفیت های تازه ای ایجاد و نام های بسیاری را به شعر هرمزگان معرفی کرده است  که هر کدام نوید آینده ای روشن برای ادبیات استان و کشور می دهد و اما باز نیازمند به انجمن های مستقل در مرکز استان  هستیم به این دلیل که مخاطب  با نگاهی انتقادی حق انتخاب دارد که از تریبون ها هم شعر کلاسیک بشنودهم شعر مدرن تا ابعاد تازه ای در ادبیات هرمزگان گشوده شود.
شعر هرمزگان را نمی توان بدون آغاز گر شعر مدرن  ابراهیمی منصفی  می توان دنبال کرد و موقعیت و کردار شعر هرمزگان رفتار خوبی دارد  و چون ساخت اجتماعی ایران ویزگی های جغرافیایی و طبیعی  در نوشته های مختلف جامعه ی پرشکاف ،چندپاره توصیف می کنند که تنوع اجتماعی بارزی دارد و این تنوع در هنر دیده می شود.  
شعر هرمزگان اعم از کلاسیک و مدرن همیشه آغاز گر تحول در جریانات شعری معاصر ایران بوده است .

نویسنده: کبری فدوی

img
دیدگاه ها (1)
img