جدید به قدیم
مدرسه چهارکلاسهی نفت ستاره خلیج فارس در روستای «مغ احمد» از توابع بندرعباس، به بهرهبرداری رسید. مدرسهای که با پنل خورشیدی 5 کیلوواتی، زمین چمن مصنوعی و طراحی سبز ساخته شده و به عنوان الگویی از مدارس پایدار در استان معرفی میشود. این پروژه با اعتبار 60 میلیارد ریال و در مدت تنها چهار ماه توسط پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس اجرا شده است.
طی هفتههای گذشته خبری تحت عنوان خبر خوش استاندار هرمزگان به مردم استان بر روی تلکس خبرگزاریها قرار گرفت و توجه بسیاری را به خود جلب کرد و باعث خوشحالی مردم هرمزگان بویژه شهروندان مناطق آزاد کیش و قشم شد. ضمن تشکر از استاندار و مجمع نمایندگان و همه کسانی که زمینه تحقق آرزوی دیرینه جوانان هرمزگانی را فراهم آوردند يادآوری مینماییم که مناطق آزاد کشور خصوصا هرمزگان به صورت بالقوه منافع و مواهب بیشماری برای مردم بومی آن مناطق و سایر مردم استان دارد که متاسفانه از دید مسئولین مغفول مانده است.
افتتاح فاز نخست ترمینال نفتی سپهر خلیج فارس با حضور استاندار و اقای رسولی
گامی بزرگ در مسیر توسعه زیرساختهای انرژی کشور
در حالی که تحریمهای آمریکا از ۲۹ سپتامبر بر بندر چابهار اعمال میشود؛ هند با فشار فزایندهای برای تصمیمگیری در مورد سرنوشت سرمایهگذاری ۳۷۰ میلیون دلاری خود در بندر چابهار ایران روبرو است، زیرا فرصت کافی برای انجام اقدامات لازم وجود ندارد. ایالات متحده در ۱۶ سپتامبر معافیتهای تحریمی چندینساله این پروژه راهبردی را لغو کرد و این امر دهلی را وادار به انتخاب سختی بین حفظ جاهطلبیهای اتصال منطقهای و اجتناب از مجازاتهای احتمالی آمریکا میکند که میتواند بر دسترسی شرکتهای هندی به بازارها و سیستمهای مالی ایالات متحده تأثیر بگذارد. اکنون این پرسش مطرح میشود که ایالات متحده با لغو این معافیت به دنبال چه اهدافی است؟
ایران با بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر خط ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان، یکی از کشورهایی است که میتواند نقش مهمی در اقتصاد دریا محور ایفا کند. یکی از کلیدیترین حوزههای این اقتصاد، گردشگری دریایی و ساحلی است؛ ظرفیتی که اگر بهدرستی مورد توجه قرار گیرد، میتواند تحولی پایدار در معیشت مردم و توسعه منطقهای ایجاد کند.
دکتر احسان دشتیانه عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سومین دوره کنفرانس فولاد دبی:
ظرفیت فعال آهن اسفنجی و بریکت جهان حدود ۱۱۲ میلیون تن است.
هند و ایران بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی جهان با سهم ۵۴ و ۳۴ میلیون تنی هستند.
ایران و هند نصف آهن اسفنجی جهان را تولید می کنند.
تولید آهن اسفنجی جهان از ۶۸ میلیون تن سال ۲۰۱۳ به ۱۲۱ میلیون تن در ۲۰۲۶ خواهد رسید.
تولید بریکت جهان در محدوده ۲۱ میلیون تنی قرار دارد.
صادرات آهن اسفنجی جهان از ۹ میلیون تن در ۲۰۲۳ به ۹.۵ میلیون تن در ۲۰۲۴ افزایش داشته است.
علی رغم رشد تولید آهن اسفنجی در خاورمیانه و آسیا، غالبا صرف به مصرف داخلی شده است.
ظرفیت تولید بریکت ایران در ۲۰۲۳ معادل ۲.۶ میلیون تن بوده است.