جدید به قدیم
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان هرمزگان درصد بیشترین نرخ تورم سالانه را به خود اختصاص داد.
آمارها نشان می دهد در شرایطی که این ویروس تمام دنیا را فرا گرفته و تا کنون نیز هیچ نوع واکسنی برای مقابله با آن در خط تولید انبوه قرار ندارد، هرمزگانیها با رعایت پروتکلهای بهداشتی، عظمت فرهنگ غنی خود را به رخ جهانیان کشیدند، بطوری که بر اساس آمارهای غیر رسمی منتشر شده، میزان استفاده مردم از ماسک، هرمزگان را در رتبه های عالی قرار داده است. «۶۱۹۱ نفر!» ثبت رکورد تازه در شمار مبتلایان روزانه کرونا در کشور. این آمار که در روز یکشنبه ۴ آبان ثبت شده، نشانگر وضعیت قرمز و افزایش تصاعدی مبتلایان در ایران است.
به گزارش صبح ساحل، با وجود نوسانات شدید در قیمت ارز سال 99، اما آخرین آمارها از کشور ترکیه حاکی از آن بود که اتباع ایرانی با خرید 4700 واحد خانه بزرگترین گروه خریدار خارجی مسکن ترکیه هستند و بیش از یک میلیارد دلار ارز را از کشور خارج کرده اند. یک خانوار از طبقه متوسط بایستی با پسانداز یکسوم از درآمد سالانه خود، بیش از ۱۰۰سال برای خرید یک واحد مسکونی صبر کنند، آن هم به شرط ثابت بودن قیمت در این صد سال!!!. از سویی برخی کارشناس ها، مالیات ستانی سنگین از دلالی در بازارهایی مانند مسکن و خودرو، تنها راهکار موجود و البته تجربه شده برای مدیریت قیمتها می دانند. همچنین در ماه های گذشته با وجود برنامه ریزی دولت برای کاهش قیمتها، نرخ خودرو و مسکن روند افزایشی خود را ادامه داده و و همچنان رکورد شکنی می کند.//تنظیم کننده: سامیه طهورنیان//
یکی از مهم ترین عناصر هویت بخشی شهر، ورودی های شهر می باشد که متاسفانه مدیران و طراحان شهری از اهمیت پرداختن به آن غافل می باشد.
این داستان آشفتهبازار خودرو همچون بازار ملتهب مسکن با اعمال سیاستهای بیهدف هرگز به آرامش نخواهد رسید. بازاری که متولی آن وزارتخانههای صنعت معدن و تجارت و مسکن و راه و شهرسازی و دیگر دستگاهها و مراجع تصمیم گیر نتوانستهاند برای جلوگیری از افزایش لجامگسیخته قیمتها چارهای بیندیشند. گرانی لحظهای خودرو و مسکن صدای همه را درآورده و تا امروز تصمیمگیریهای مسئولان برای توقف و مهار این نابسامانی، بیسرانجام مانده است. شاید نکته مهم این داستان این باشد که متأسفانه مسئولان برای چرایی افزایش قیمت از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند و دیگری را مسئول و مقصر میدانند.
آبگرم «گنو» در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس، در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس قرار دارد. این مکان یکی از نقاط دیدنی و تفریحی استان هرمزگان به شمار میآید. این چشمه آب معدنی، در مسیر جاده بندرعباس-سیرجان واقع شدهاست. این چشمه در درهای قرار دارد که کوه گنو و ارتفاعات سخت آهکیاش از شمال و جنوب آن را دربر گرفتهاست. از آب این چشمه، برای آبیاری نخلستان و استحمام استفاده میشود. آب چشمه گنو از دسته آبهای گوگردی خیلی گرم، کلر و سولفات، کلسیک گوگردی به شمار میآید. این چشمه، دو استخر زنانه و مردانه نسبتاً بزرگ دارد. تأسیساتی مانند چندین رواق کوچک برای استراحت و اقامت مسافران، محل فروش نوشیدنی و غیره از جمله سایر امکانات مجموعه آبگرم است. محوطهٔ اطراف چشمه پر از درختان نخل زیبا و سرسبز است. پساب این چشمه پس از خارج شدن از استخرها مانند رودخانه کوچکی پس از طی چند کیلومتر با آب نسبتاً زیادی به صورت آبشار کوچکی به پایین سرازیر میشود. مجتمع آبگرم گنو نیز مانند بسیاری از مراکز تفریحی دیگر در بحران کرونا ماههاست که تعطیل است. درحال حاضر تنها، محوطه آبگرم قابل استفاده است. سایر خدماترسانیها، تا اعلام ستاد بحران استان، لغو شده است. عکس: سمیره حنائی
رسیدیم به همان روزی که آقایان تصمیم گیر وعدهاش را داده بودند. شنبه پانزدهم شهریورماه و بازگشایی مدارس در شرایط سخت کرونایی. از روزی که این خبر منتشر شد تا همین امروز، ترس خانوادهها از ویروس کرونا، کابوس ابتلای فرزندان به این ویروس، روزبهروز کمتر که هیچ، افزایش هم یافت.
خبر رسید نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با استاندار دور یک میز نشستند.
حاجی آباد، شهری در شمالی ترین نقطه استان هرمزگان، خواستگاه خرمای پیارم مرغوب ترین خرمای جهان که سالانه بخش عمده ای از صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.
بندرعباس به عنوان دروازه اقتصادی کشور شناخته میشود اما متاسفانه خود درگیر معظلات اساسی است که تلاشی برای حل کردن آن دیده نمیشود .احتیاج نیست مسافت زیادی را طی کنید تا با یکی از این مشکلات که مستقیما زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است را ببیند بافت فرسوده که سالیان زیادیست گریبان گیر اکثر مناطق شهری بندر عباس شد است .خانه هایی که با رعایت کمترین استاندارد ها ساخته شدند اند .سقف بسیاری از این خانه ها از چوب فیبر و مُربا، چَندل و شاخ و برگ درخت خرما (سِوِند)، است . کوچه های تنگ دیوار های نم گرفته و جوی های پر از لجن چیزییست که در این مناطق به وفور دیده میشود .بندرعباس مرکز استان زلزله خیز هرمزگان است که بیشترین بافت قدیمی و فرسوده این استان را در وجود خود جای داده است تا حدی که یک زلزله بزرگ میتواند باعث فاجعه انسانی شود. اکثر کسانی که در این مناطق زندگی میکنند از دهک های پایین جامعه هستند از این رو مستلزم کمک های مسئولین برای باز سازی خانه های خود هستند. (محله دوهزار - درخت سبز - چاهستانی ها _ سراه برق ) /عکس:حسن رنج بران -صبح ساحل /