جدید به قدیم
با شروع فصل گرما و افزایش نیاز شبکه به تولید حداکثری، نیروگاه حرارتی بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین نیروگاه جنوبشرق، نقش مهمی در تولید انرژی و پایداری شبکه برق کشور دارد. از سویی اهمیت در مدار بودن واحدها در فصل گرم سال باعث شده پرسنل سختکوش و خستگی ناپذیر بهره برداری و تعمیرات تولید برق بندرعباس، تمام تلاش و همت خود را جهت انجام دهند و هرچه سریعتر وظایف محوله را در کمترین زمان و در محدودیت تولید، با موفقیت به اتمام رساندند. تصاویری از کارکنان و مدیر تولید برق هرمزگان منتشر شده که نشان میدهد در این گرمای شدید، برای جلوگیری از خاموشی یا کاهش قطعی برق، شیفتهای 24 ساعته خود را فعال نگه داشته و تمام قد پای کار ایستاده اند. برخی از کاربران نوشته اند که: امروز ایران ما نیاز به مدیران و کارکنان مجاهدی از جنس خاک جبهه و جنگ دارد که هر جای وطن، برایشان خط مقدم، میدان ایثار و جایگاه خدمت بی منت است. کاربر دیگری نوشته است: این کارکنان خدمتگزاران جهادگری هستند که کت درآورده و آستین بالا زده و عرق میریزند و با جان و دل در راه اعتلای ایران و استان خود میکوشند. خداقوت به آنان؛ زیرا تلاش مجموعه کارکنان و مدیران ایثارگر تولید برق هرمزگان در مسیر توسعه و تولید برق پایدار ستودنی است.
داریوش محمودی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان از آخرین وضعیت تولید برق پایدار و بی وقفه نیروگاه استان در گرمای طاقت فرسای جنوب کشور خبر داد و به تشریح رشادت ها و مشقت های تعمیرات به موقع در بدترین شرایط آب و هوایی استان پرداخت و آن را نوعی ایثار و از جان گذشتگی مهندسان و کارکنان این مجموعه برای جلوگیری از خاموشی استان خواند. داریوش محمودی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان در مصاحبه با صبح ساحل گفت: نیروگاه بندرعباس به عنوان قدیمیترین صنعت استان هرمزگان بعد از ۴۵ سال کار بیوقفه و به همت و تلاش تمام متخصصین کارگران، مهندسان و پرسنل غیور و ایثارگر نیروگاه همچنان پابرجاست. محمودی افزود: این مجموعه همچنان به رسالت خود که همان تولید برق مطمئن و حداکثری هست ادامه میدهد و هم اکنون ما با حداکثر ظرفیت تولیدمان که تقریبا حدود ۱۰۰۰ مگاوات هست در شبکه سراسری در پیک تابستان حضور داریم. داریوش محمودی عنوان کرد: واحد شماره ۳ بخار این نیروگاه که بر اثر بروز نشتی در اکونومایزر بویلر از شبکه تولید برق جدا شده بود که به همت پرسنل فداکار و غیور این مجموعه صنعتی در روز عاشورای حسینی(ع) و تا آستانه مراسم شام غریبان در شرایطی طاقتفرسا و پیش از خنکشدن و محیا شدن دمای کوره اقدام به نشتیابی و رفع نشتی نقطه آسیب دیده کردند تا در کمترین زمان ممکن واحد محیای راهاندازی و تولید برق شود. مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: در حالت نرمال برای برطرف کردن چنین ایرادی حداقل ۷۲ ساعت زمان لازم است، تا اقدامات لازم برای این عملیات حاصل شود، لذا باتوجه به نیاز شبکه و پیک مصرف برق در تابستان و رفاه حال هم میهنان عزیز این عملیات در حداقل زمان ممکن و با تلاش پرسنل غیور و دلسوز این مجموعه نیروگاهی صورت گرفت. وی تصریح کرد: این نیروگاه با بهرهمندی از دانش، تخصص و تجربه ارزشمند متخصصان صنعت برق، روندی پایدار و مستمر، در خدمترسانی به مردم ایران اسلامی و تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز بخشهای اقتصادی و تولیدی استان دارد.
جوانان خوزستانی برای جلوگیری از یک فاجعه بزرگ در نیروگاه رامین اهواز دست به اقدام فداکارانه زدند.ساعت ۹ صبح، کندانسور توربین نیروگاه رامین اهواز نشتی پیدا کرد و نتیجه آن خارج شدن نیروگاه از مدار و خاموشی بخش عظیمی از خوزستان از جمله اهواز در گرمترین روزهای سال بود.مطابق پروتکل، باید ابتدا فعالیت نیروگاه ۲ روز متوقف می شد و سپس کار تعمیر آغاز میشد، اما متخصصان، تصمیم گرفتند در حالت آماده به کار نیروگاه، عملیات تعمیرات را انجام دهند. دمای محیط توربین نزدیک به ۷۰ درجه و رطوبت بالای ۹۰ درصد است به عبارت دیگر نیروها باید در یک دریای آب جوش عملیات میکردند. ۱۸ ساعت عملیات پیچیده مهندسی بدون وقفه ادامه یافت و فردای آن روز تعمیرات با موفقیت به انتها رسید و نیروگاه بدون ثانیهای توقف به تامین برق پرداخت و خطر خاموشی گسترده هم از کشور رخت بر بست.
آغاز فاز اجرایی و تکمیل پروژه احداث ، تجهیز و راه اندازی کمپرسورخانه شماره ۲ شرکت آلومینیوم المهدی با هدف افزایش ظرفیت تولید هوای فشرده با حضور استاندار هرمزگان، رئیس سازمان صمت استان، مسئولان شرکت آلومینیوم المهدی و نمایندگان مجلس برگزار شد. به گزارش صبح ساحل، هاشم آبادی، قائم مقام شرکت آلومینیوم المهدی در مراسم ویژه شرکت آلومینیوم المهدی بیان داشت: کمپرسورخانه شماره ۲ شرکت آلومینیوم المهدی با هدف افزایش ظرفیت تولید هوای فشرده احداث خواهد شد. قائم مقام شرکت آلومینیوم المهدی ادامه داد: احداث نیروگاه المهدی کمک بزرگی به توسعه زیرساختهای صنعتی کشور است. هاشم آبادی افزود: چیزی در حدود دو میلیون دلار خرید کمپرسورها و حدود ۳۵۰ میلیارد تومان مابقی آیتم ها برای پروژه خریداری شد. هاشم آبادی تصریح کرد: در برنامه سال ۱۴۰۳ مقرر شده که ۳۴۷ مگاوات برق به مدار وارد شود و برنامه خوبی تولید شمش برای سال ۱۴۰۳ داریم و نهایتاً در سال ۱۴۰۵ با رفع محدودیتهایی که داریم انشالله به ۲۵۰ هزار تا ظرفیت اسمی برسیم. گفتنی است که شرکت آلومینیوم المهدی در تیر ماه ۱۳۶۹با هدف تولید سالیانه ۳۳۰ هزار تن شمش آلومینیوم (در ۳فاز) و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ۱۸ کیلومتری غرب شهر بندرعباس تاسیس گردید.
آیتالله سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهور ایران صبح امروز ۱۲ بهمن در آغاز اولین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی با استقبال نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و استاندار هرمزگان وارد بندرعباس شد. رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه که دومین سفر ایشان به هرمزگان محسوب میشود، از بخشها و پروژههای مختلف شهرستانهای بندرعباس، میناب و بشاگرد بازدید خواهد کرد و با مردم این مناطق دیدار و گفت و گو خواهد کرد. در این سفر آیت الله رئیسی ۱۰۵ هزار میلیارد تومان پروژه را نیز مورد بهره برداری قرار می دهد که از جمله آنها میتوان به بیمارستان کودکان جدید بندرعباس و نیروگاه المهدی و بیش از یک هزار پروژه عمرانی و صنعتی، آبرسانی و بهداشتی و درمانی اشاره کرد. رئیس جمهور همچنین ساعت ۱۵.۳۰ امروز در ساحل بندرعباس دیدار مردمی دارد.
زمان رفع مشکل همچنان نامشخص است