جدید به قدیم
همزمان با شروع فصل تابستان و با آمدن میوه های متنوع مانند خرما، انبه و... بازار روز بندرعباس یکی از مکان های پر رفت و آمد برای خرید همشهریان عزیز است. یکی از دلایل رونق این بازار قیمت پایین عرضه میوه به نسبت بقیه مکان های شهر است. عکس: حمید صفریزاده| صبح ساحل
تجربه نشان داده است که رشد اقتصادی و توسعه صنعتی که از پایه های اصلی پیشرفت در عرصه فن آوری و رسیدن به اقتدار سیاسی و استقلال ملی هستند تا اندازه زیادی با استفاده درست و منطقی از منابع انرژی ارتباط دارند.
مستشار تجدید نظر تعزیرات حکومتی هرمزگان: مطابق اصلاحات انجام شده در قوانین سازمان تعزیرات حکومتی، جرائم تخلفات عدم درج برچسپ قیمت و صادرنکردن فاکتور فروش توسط فروشندگان ۵ برابر افزایش یافته است
قبل از پاسخ به این سوال باید بدانیم که قیمت سکه متاثر از قیمت اونس جهانی و دلار داخلی است. پس برای درک این قضیه که روند قیمت سکه به کدام سمت خواهد رفت؛ باید بتوانیم دلار داخلی و اونس جهانی را تحلیل کنیم.
احتمالا خبر خرید توییتر توسط ایلان ماسک به ارزش 44 میلیارد دلار را شنیده اید. اما سوالی که مطرح میشود این است که ایلان ماسک از خرید توییتر چه هدفی دارد و چه نفعی میبرد؟
. نشست هم اندیشی رفع موانع مربوط به حوزه حمل و نقل استان با حضور استاندار هرمزگان و جمعی از مدیران و دستگاههای اجرایی مربوطه در محل شهرک حمل و نقل نگین ترابران بندرعباس برگزار شد. خسارت های بخش دولتی نباید از جیب ملت باشد بهروز گل پاگون رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بندرعباس در این نشست با تاکید بر لزوم ایجاد کارگروهی متشکل از استانداری، اداره کل بنادر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نمایندگان رانندگان و ترخیص کاران گفت: هدف از راه اندازی شهرک حمل و نقل کوتاه کردن مسیر حمل و نقل کالا است. وی خاطر نشان کرد: متاسفانه خسارتهای ناشی از قطع سیستم بر دوش صاحبان کالا یا شرکتهای حمل و نقل است که منجر به افزایش کرایه و نهایتاً افزایش قیمت کالا میشود که آسیب آن نیز به مردم میرسد. گل پاگون افزود: انتظار می رود اداره کل بنادر، صاحبان کالا و یا هر شخص حقیقی یا حقوقی که باعث توقف و تاخیر در ارسال به موقع کالا می شود، خسارت های مربوط را تقبل کند. چراکه این توقف و جرایم آن بار سنگینی را به بخش خصوصی تحمیل میکند. وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه ساخت شهرک حمل و نقل نگین ترابران و طرحهای توسعه آن بعد ملی دارد یادآور شد: اساس تفکر ما برای ساخت شهرک حمل و نقل ملی است که تاثیر مستقیم بر معیشت همه مردم جامعه دارد و کل جامعه رانندگان زحمتکش نیز از آن ذینفع هستند. لذا از دولت درخواست کمک و تسهیل فرآیند رسیدگی را داریم. توزیع عادلانه بار بین شرکت ها برای کوتاه شدن دست دلالان یوسف عابدینی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان در ابتدا به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل جاده ای پرداخت و ابراز داشت: یکی از خواستههای اصلی رانندگان توزیع عادلانه بار است که با همکاری بخشهای مختلف توانستیم مدت انتظار راننده در سفر را که در سنوات گذشته حتی به ۴۰ روز رسیده بود، تا حد زیادی کاهش داده و رضایتمندی نسبی در توزیع را حاصل نماییم. عابدینی تصریح کرد: با یاری دادستان محترم وقت در یک دوره زمانی، کمیسیونهایی جهت برخورد با رانندگان و شرکتهای حمل و نقل متخلف تشکیل دادیم که برخوردهای خوبی نیز صورت گرفت. وی با اشاره به حضور دلالان در سالن های اعلام بار و فسادهای مالی ایجاد شده خاطر نشان کرد: به دلیل پیچیدگی قضیه باید برنامههای جامع تری تدوین و پیاده شود. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با حمایت های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، درجه بندی شرکتهای حمل و نقل برای شرکت های خاص مثل فولاد در دستور کار قرار گرفت تا دست دلالان کوتاه شود چرا که در طول سال توسط دلالان از طریق دستکاری در بیمه و دیگر حقوق رانندگان، ارقام قابل توجهی مبادله می شود. در کنار حل مشکلات خلق مزیت هم واجب است مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه بندرعباس قطب ترانزیت است و ممکن است در آینده با بیشتر شدن مشکلات جذابیت های ترانزیتی خود را از دست بدهد گفت: افزایش تولید فولاد و گسترش صنایع معدنی در استان های همجوار، ممکن است مزیت های ترانزیتی هرمزگان را کاهش دهد. لذا باید به دنبال خلق مزیت های جدید باشیم. استاندار هرمزگان افزود: افزایش رضایت رانندگان و ترغیب آنها برای ادامه بارگیری در بنادر استان باید مورد توجه قرار گیرد و به دنبال رفع نقایص بندر شهید رجایی در حوزه حمل و نقل کالا باشیم. وی با یادآوری این موضوع که صنعت حمل و نقل ذینفعان بسیاری دارد ابراز داشت: رویکرد ما باید تغییر فرآیندهای اضافی، حذف انسان و کاغذ از فرآیندهای موجود و نهایتاً کاهش فساد باشد. دوستی در ادامه خواستار تعریف راه حل هایی برای کاهش زمان مسیر ترانزیت از اسکله شهید رجایی و همچنین تشکیل شورای عالی حمل و نقل با دبیری جناب آقای گلپاگون رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل شد. استاندار هرمزگان پیشنهاد داد: به منظور رفع معطلی و تسهیل در فرآیند سوختگیری، جایگاه ویژهای برای کامیون های حامل بار در نظر گرفته شود که تسریع در راه اندازی جایگاه سوخت شهرک حمل و نقل می تواند بخشی از مشکل موجود را حل کند. گفتنی است در این نشست مدیران اداره کل بنادر، گمرک و روسای انجمن های رانندگان و ترخیص کاران نیز حضور داشتند که در خصوص مسائل مهمی مثل تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی فله و همچنین کالاهای اساسی جلوگیری از تخلفات شرکتهای پیمانکاری در بندر شهید رجایی لزوم توجه به تعرفه های مربوطه و ایجاد سامانه محلی برای ممانعت از اتفاقات آتی بحث و تبادل نظر شد.
اینطور که به نظر میرسد بازیهای سیاسی و تصویب شدن و یا نشدن یک قانون برای عده.ای منجر به کسب سودهای غیر منطقی شده و به التهاب بازار دامن زده است. مدتی است که بین دولت و مجلس، قانون واردات خودرو بحثهایی به پا کرده است، دولت میگوید خوب است و مجلس هم میگوید بررسی میکنیم. در همین کش و قوس های دولت و مجلس ، لیست جدید قیمت های ایران خودرو منتشر شد و مردم شاهد افزایش قیمت های عجیبی در محصولات این شرکت خودروساز بودند. خودرویی که بیشتر از بقیه محصولات توجه رسانه ها و مردم را به خودش جلب کرده، سمند ef7 بود که با افزایش 40 میلیون تومانی پا به قرن جدید گذاشت. در همین رابطه رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفته است که نوسانات ارزی و همچنین مباحث مطرح شده در رابطه با ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر موثر بوده است. وی گفت: در روزهای نخست سال اختلاف قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۱ با خودروهای مدل ۱۴۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومن بوده که این اختلاف قیمت دراین روزها بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومن شده است. متأسفانه به دلیل تولید و عرضه کم، خودرو در کشور از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای تبدیل شده و کوچکترین خبری، چه مثبت و چه منفی، روی این بازار تأثیر میگذارد. اخیراً هم انتشار خبر تداوم ممنوعیت واردات خودرو و البته افزایش نرخ ارز، اثرات روانی منفی بر بازار گذاشته است.
در روزگاران نه چندان دور، ماهی و میگو از غذاهای اصلی ساحل نشینان جنوبی بود اما در این روزها به دلایل گوناگون از جمله گرانی؛ دیگه زیاد بوی « قلیه ماهی » و « ماهی کباب » در کوچه پس کوچه های شهر مشام نمی رسه.
شهروندی در تماس با تحریریه صبح ساحل گفت: چندین هفته است در محوطه مسکونی ما افرادی اقدام به زباله سوزی آن هم در ابعاد زیاد می کنند. این شهروند افزود: دود زباله ها به سایر خانه ها وارد می شود و تنفس را برایمان سخت کرده است. این افراد خود را پیماانکار معرفی می کنند. در این خصوص یک مقام مسئول در شهرداری بندرعباس به صبح ساحل گفت: پسماندسوزي در سطح شهر خلاف قانون است و هيچكس حق ندارد در هيچجاي شهر پسماند را بسوزاند و همه دستگاهها، ادارات و فرمانداريها بايد همه توان خود را به كار گيرند و از اين تخلف جلوگيري كنند؛ اگر قرار باشد پسماندسوزي در جايي صورت گيرد حتما بايد اين كار به تاييد محيطزيست برسد. این مقام مسئول افزود: شهرداری ها به هیچ وجه به داخل محوطه ها ورود نمی کنند و این زباله سوزی به قطع یقیین توسط عوامل همان مجتمع صورت می گیرد. وی همچنین اضافه کرد: پیمانکاران شهرداری هرگز اقدام به زباله سوزی در محل نمی کنند زیرا سوخته زباله وزنی ندارد و در نتیجه قیمت و ارزشی هم برای فروش ندارد.
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک