جدید به قدیم
سال نو چند روز دیگر از راه میرسد اما خبری از شرایط جدید و خداحافظی با ویروس کرونا نیست.
آمار مرگومیر ناشی از بیماری کرونا این روزها روندی نزولی دارد. رنگ قرمز شهرها یکییکی از نقشه کشور محو میشود و جایشان را رنگهای زرد و نارنجی میگیرد.
آمارها نشان می دهد در شرایطی که این ویروس تمام دنیا را فرا گرفته و تا کنون نیز هیچ نوع واکسنی برای مقابله با آن در خط تولید انبوه قرار ندارد، هرمزگانیها با رعایت پروتکلهای بهداشتی، عظمت فرهنگ غنی خود را به رخ جهانیان کشیدند، بطوری که بر اساس آمارهای غیر رسمی منتشر شده، میزان استفاده مردم از ماسک، هرمزگان را در رتبه های عالی قرار داده است. «۶۱۹۱ نفر!» ثبت رکورد تازه در شمار مبتلایان روزانه کرونا در کشور. این آمار که در روز یکشنبه ۴ آبان ثبت شده، نشانگر وضعیت قرمز و افزایش تصاعدی مبتلایان در ایران است.
در همه کشورها روزی را به منظور قدردانی از خدمات پزشکان به مردم وجامعه، روز پزشک مینامند.
نوشتن از پزشکی همیشه دشوار بودهاست. در زمان همهگیری ویروس کرونا دشوارتر هم هست.
بسیاری از مردم میگویند کرونا وحشیتر و قویتر از گذشته شده، دارد میتازد و قربانی میگیرد، اما برخی از پزشکان و کادر درمانی، چنین نظری ندارند آنها معتقدند کرونا قویتر نشده، هرچند رفتار این ویروس غیرقابلپیشبینی است، اما وحشیتر از قبل نشده و فراگیریای که امروز شاهدش هستیم، نتیجه مراعات نکردن است. هشدارها را جدی نگرفتیم. فاصلهگذاریها رعایت نشد، مردم ماسک نزدند و نمیزنند و نتیجه شد اینکه کرونا دایره حضورش را وسیعتر کرد. کرونا بهشدت کشنده است. نه پیر میشناسد و نه جوان. حتی به مدافعان سلامت نیز رحم نمیکند. در برابر یک ویروس ناشناخته و قوی تنها راه ایمن بودن رعایت بهداشت است.
در روزهای کرونایی که مردم تمام فکر و ذکرشان شده رعایت موارد بهداشتی و سعی میکنند با یکبار مراجعه به مراکز خرید مایحتاج چند روز خود را تهیه کنند، در مراجعه بعدی با آنچه روبرو میشوند افزایش قیمتهاست.
سالهاست به دنبال تحمیل تحریمهای ظالمانه استکبار به کشورمان، وضعیت بهداشت و درمان نیز همچون بخشهای مختلف مناسب نیست
استفاده اختصاصی ممنوع «عبارت آشنایی که همیشه به چشم میخورد. فرق نمیکند، در خیابان، کوچهپسکوچه، جاده، روستا، شهر و هر جا که محل تردد خودرو باشد.
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید