جدید به قدیم
و اما بعد؛ شنیدیم که جناب مستطاب شما در سفر چند روز قبل خود به استان اصفهان، وعده انتقال آب دریای عمان را به نام مردم و به کام صنایع اصفهان دادید و اجرای فاز دوم این انتقال را به آنان هدیه فرمودید.
در مرور اخبار خبرگزاری ها به این خبر برخورد نمودم. بخش استان های خبرگزاری فارس از اصفهان، در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ خبری مبنی بر حضور استاندار اصفهان در سواحل دریای عمان (شهرستان سیریک) برای پیگیری روند احداث آبگیر اختصاصی طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان منتشر کرده است.
نتیجه اعتراض صیادان به صیدهای شبانه پرساین، بین صیادان صید سنتی و صیادان صید پرساین یا شب چراغی در روستاهای بریزگ و گز سیریک درگیری رخ داد. یکی از صیادان معترض میگوید: «مدتی است که عده ای به روش پرساین، شبانه گلههای ماهی را صید میکنند که این مسئله موجب اعتراض صیادان سنتی شده است». او میگوید: «چندین بار صیادان محلی از مراجع ذی ربط خواستهاند که نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و برخورد قاطعی داشته باشند اما اقدام موثری انجام نشده است». این صیاد معترض میگوید: «بالاخره صیادان محلی خودشان دست به کار شدند و برای حفظ ذخایر آبزیان و جلوگیری از صید بیرویه آبزیان به مقابله با این قایقهای غیرمجاز برخاستند. در نتیجه درگیری بین این صیادان رخ داد». در صید پرساین، نورافکن های پر قدرت به عمق آب تابانده می شود که نور شدید منعکس شده، باعث تجمع ماهیان ریز و درشت در اطراف شناور می گردد. پس از آن شناور دومی با بهره گیری از تور پرساین محاصره ای تمامی ماهی های تجمع کرده در زیر نور را جمع آوری میکند. گاهی برای هر بار تور ریزی بالغ بر چند تن از انواع شیر ماهی های ریز و یا دیگر انواع ماهیان در دام صیاد متخلف افتاده و حتی ممکن است تور اندازی در طول یک شب چندین بار تکرار شود. در نبود نظارت و یا نیروی بازدارنده کافی، صدها فروند شناور پرساینر هر روزه پس از غروب و تاریکی آفتاب تا بر آمدن صبح به اینکار مشغول هستند!
در میانه ی سال های دهه هشتاد هزار و سیصد هجری شمسی، کلید واژهی «مکران» در سپهر ادبیات سیاسیون کشور طلوع کرد و در ۲۲ مهر ۱۳۹۸ سند توسعه منطقه ساحلی مکران با گستره سرزمینی لایه های ساحلی هرمزگان (میناب ،سیریک وجاسک)و سیستان وبلوچستان (چابهار و کنارک) به تصویب رسید.
مدیر بندر شهید باهنر و شرق هرمزگان با تایید خبر آتشسوزی چهار فروند لنج صیادی در بندرگاه سیریک گفت: این آتشسوزی هیچگونه خسارت جانی به دنبال نداشته است.
اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شده است که هجوم گلهای گراز به بندر سیریک را نشان میدهد. به گزارش صبح ساحل و به نوشته رکنا، لشگری مسئول دفتر فرمانداری سیریک در توضیح این موضوع گفت:«چهار پنج سالی می شود که کم آب و کم غذایی در حاشیه بندر سیریک سبب شده که گزارها برای تامین آذوقه و آب وارد بافت شهری شوند.گاهی برای تامین تغذیه سراغ سطل های زباله می روند و زباله ها را پراکنده می کنند اما به جز این مورد تا به حال صدمه دیگری به اهالی وارد نشده است. وی افزود: گراز از انسان فرار می کند و آسیب جسمی به کسی وارد نشده است.» به گفته کارشناس حیات وحش رشد جمعیت گرازها نشان از تغییر اکوسیستم و بر هم خوردن تعادل حیات وحش دارد. از بین رفتن و انقراض برخی گونه های حیوانی و شکارچیان طبیعت جمعیت گرازها را افزایش داده است. پلنگ یکی از حیوان هایی است که باعث کنترل جمعیت و تعادل در جمعیت گرازها می شود. درمورد افزایش گرازها در میناب، گودرزی کارشناس حیات وحش هرمزگان می گوید: در گذشته پلنگی از ارتفاعات میناب پایین می آمد و پس از شکار گراز در کف رودخانه و دشت های اطراف دوباره به کوه ها برمی گشت. اما در این سال ها دیگر خبری از پلنگ ایرانی نیست. به گفته کارشناسان محیط زیست حدود ۳۰ درصد غذای پلنگ از شکار گرازها تامین میشود، اما تلف شدن و انقراض پلنگ های ایرانی باعث شده است تا جمعیت گرازها رو به فزونی بگیرد به طوری که در دو سه سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده اند. گفتنی است که روز گذشته نیز ساکنان روستای سودرو از نجات بچه گراز درون چاه افتاده به دست یگان حفاظت محیط زیست هرمزگان خبر دادند. یکی از ساکنان روستای سودرو در این باره میگوید:« یگان حفاظت محیط زیست هرمزگان بلافاصله پس از تماس و مطلع شدن درباره این موضوع در محل مذکور حاضر شدند و پس از تلاشهای فراوان موفق به بیرون کشاندن بچه گراز شدند. همچنین این حیوان را برای مداوا به مرکز شهر انتقال دادند». منابع: رکنا، باشگاه خبرنگاران، صبح ساحل
استاندار هرمزگان: اگر مردم بهینه مصرف کنند، قول میدهم قطعی برق نداشته باشیم. ۲۰ خرداد نیز با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور، آغاز به کار عملیات اجرایی نیروگاه سیریک و افتتاح نخستین واحد گازی نیروگاه هنگام را شاهد خواهیم بود. تاکنون 300 میلیون یورو برای دو واحد گازی هزینه شده است. تولید برق طی چهار سال اخیر در استان دو برابر شده است. امسال با توجه به اینکه خیلی سریع دمای هوا افزایش پیدا کرد و خشکسالی را هم به دنبال داشتیم، کشور بخشی از نیروگاههای آبی خود را از دست داد.
وزیر نیرو: ضمانتنامه بانکی حسن انجام کار برای استفاده از وام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی دولت روسیه برای اجرای نیروگاه سیریک در استان هرمزگان دریافت شد. پروژه نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک با وام فدراسیون روسیه اکنون در مرحله اجرا قرار گرفته است. این نیروگاه به لحاظ جایگاهی که در پایداری شبکه برق جنوب و جنوب شرق کشور دارد، حائز اهمیت است.
زمستان 98 و بارندگی در شرق استان هرمزگان. بارش شدید باران گرهخورده با طوفان سهمگین منجر به سیلاب ویرانگر شد.
زمان رفع مشکل همچنان نامشخص است