جدید به قدیم
طبق گزارش مرکز آمار شورای همکاری خلیج فارس، حجم تجارت خارجی کالاهای کشورهای این شورا، به استثنای تجارت میان خودشان، نسبت سال ۲۰۲۴ با ۷.۴ درصد افزایش به ۱.۶ تریلیون دلار رسیده است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: مابهالتفاوت قیمت بنزین در طرح جدید بهصورت ماهانه براساس عملکرد پیمایش به تاکسیهای اینترنتی پرداخت میشود.
مرکز آمار ایران در آخرین نتایج حسابهای ملی فصلی این مرکز، نرخ رشد اقتصادی شش ماهه اول سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد.
قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی، با افزایش انتظارات برای کاهش نرخ بهره آمریکا و همچنین عدم قطعیت ژئوپلیتیکی که میتواند عرضه روسیه و ونزوئلا را محدود کند، حدود یک درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته رسید.
محققان میگویند ویتامین C میتواند محافظت کمهزینهای در برابر ذرات معلق در هوا ارائه دهد و از سلولهای ریه در برابر آسیبهای رایج آلودگی هوا محافظت میکند.
استقلال عنوان قهرمانی لیگ برتر کشتی فرنگی ایران را از آن خود کرد.
وزیر نفت با اشاره به مصوبه اخیر دولت در تعیین نرخ سوم بنزین گفت: مطالعات نشان میداد که بیش از ۴۲ درصد سوختگیریها با کارت جایگاه انجام میشد چون بسیاری از هموطنان تفاوتی میان قیمت بنزین کارت شخصی و کارت جایگاه احساس نمی کردند.
جمالالدین دهقان، رئیس کمیته پاورلیفتینگ انجمن کارگری هرمزگان، با کسب مقام دوم وزن ۶۶ کیلوگرم در رقابتهای آسیایی ترکیه، موفقیتی ارزشمند برای ورزش کارگری استان رقم زد.
در بازدید دو روزه اعضای کمیسیون انرژی مجلس از زیرساختهای نفت، گاز، پتروشیمی و بانکرینگ در قشم و بندرعباس، تمرکز اصلی بر پیشرفت پروژههای بانکرینگ و ظرفیتها و چالشهای پالایشگاههای بندرعباس، ازجمله پالایشگاه نفت آفتاب بود. در این سفر، موضوعاتی مانند تأمین خوراک واحدهای پالایشی و پتروشیمی، شفافیت مالی تعاملات دولت و شرکتها و کندی پروژههای بالادستی بهعنوان اصلیترین چالشهای صنعت انرژی شناسایی شد و قرار است در کمیسیون انرژی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی درباره اجرای کدینگ کارت سوخت در شرق استان و محدودیتهای ایجادشده برای مردم گفت: درخصوص کنترل کارتهای سوخت به نظر من از اساس روش درستی نیست. من صراحتاً با کدینگ مخالفم؛ چون نتیجهاش این میشود که ما در مبارزه با قاچاق سوخت، مردم خودمان را تنبیه میکنیم. واقعیت این است که در مناطق ساحلی قاچاق سوخت وجود داشته، اما نوع برخوردها طوری شده که فشارش فقط بر دوش مردم ساحل و استانهای ساحلی افتاده، نه قاچاقچیان واقعی.
«سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی» ادامه داد:«مشکل این است که روشهای کنترل، نظارت و مبارزه درست اجرا نمیشود یا نمیشود انجام داد، بعد برای جبران این ضعفها، محدودیت بر مردم اعمال میکنیم. امروز در پمپبنزینهای شهرهای هرمزگان صفهای طولانی داریم؛ چرا نمیتوانیم کنترل کنیم؟ تمام افرادی که در این صفها هستند قاچاقچی نیستند؛ بسیاری از آنها معلم، کارمند، کارگر و مردم عادیاند که فقط برای سوختگیری آمدهاند. تعداد کارتهای سوخت آزاد را در جایگاهها محدود کردیم و زمان استفاده از کارتهای آزاد هم کاهش دادهایم، طبیعیست که صف ایجاد شود؛ چون عرضه و تقاضا با هم نمیخواند». هاشمی نخل ابراهیمی تأکید کرد:«قاچاق بنزین در استانهای مجاور ما اتفاق میافتد، نه در مناطق ما. اما سختگیریها در هرمزگان طوری اعمال میشود که نتیجهاش فقط صفهای طولانی و اذیت شدن مردم است. من به یکی از فرمانداران گفتم ظرف یکی دو هفته باید این موضوع را حل کنید. باید با شرکت نفت و نهادهای نظارتی بنشینید و کاری کنید. هم ساعت استفاده از کارتهای آزاد سوخت باید بیشتر شود، هم تعداد کارتهای جایگاهها باید به حدی برسد که نیاز مردم تأمین شود». وی در واکنش به کاهش سهمیه آزاد از 30 لیتر به 20 لیتر گفت:«در همه جای کشور سهمیه آزاد سوخت 30 لیتر است و در هرمزگان نیز باید همین روند اجرا شود. در شرایط استثنایی زمان جنگ 12 روزه، یک سری محدودیتها طبیعی بود، اما الان دلیلی ندارد مردم در فشار باشند. استان هرمزگان در همان محدودیتها گیر کرده است. هر تصمیمی که باعث نارضایتی مردم شود، باید اصلاح شود.»