جدید به قدیم
مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی اعلام کرد مذاکره با همه طرفها برای حل موضوع هستهای ایران ادامه دارد.
سید عباس عراقچی وزیر امورخارجه کشورمان خبر تفاهم نامه میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را روز چهارشنبه مصادف با نوزدهم شهریورماه، اعلام کرد. این دیدار که به میزبانی کشور مصر صورت پذیرفت در حالی منجر به توافق میان ایران و آژانس شد که روابط میان این دو پس از جنگ ۱۲ روزه دچار دگرگونی شده بود. همکاری میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازدید بازرسان این آژانس پس از حمله 12 روزه رژیم صهیونیستی به کشورمان که با چراغ سبز ایالات متحده آمریکا صورت گرفت و با نقض تمامیت ارضی ایران خسارات فراوانی به تاسیسات هستهای کشورمان فراهم آورد، با توجه به رویکرد آژانس در قبال اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و عدم محکومیت آن از سوی این نهاد و شخص رافائل گروسی، وارد دور جدیدی شد به گونهای که بازرسان این سازمان خاک ایران را ترک کردند. تا جایی که با تصویب مجلس، روابط با آژانس به شورای عالی امنیت ملی سپرده و بازگشت بازرسان منوط به تصویب این نهاد شد.
رژیم صهیونیستی به همراه سه قدرت اتمی دیگر یعنی هند، پاکستان وکره شمالی به پیمان منع گسترش سلاح هستهای یا به اختصارNPT نپیوسته است. این درحالیست که بعد از افشا شدن برنامه نظامی اش که نشان از گسترده بودن برنامه تسلیحات اتمی این رژیم دارد، تخمین زده می شود این رژیم دارای80 تا200 کلاهک اتمی باشد.
مذاکراتی تحت عنوان احیای برجام که از سوی برخی با نام جدیدش یعنی برداشته شدن تحریمها نامیده میشود از مرداد ماه سال قبل متوقف شد.
زمان رفع مشکل همچنان نامشخص است