جدید به قدیم
منطقه حفاظتشده گنو، در دل طبیعت خیرهکننده استان هرمزگان و تنها 20 کیلومتر از بندرعباس فاصله دارد، یکی از گنجهای زیستمحیطی کشور است. در ایام تعطیلات نوروز، این منطقه نهتنها بهعنوان یک مقصد گردشگری جذاب شناخته میشود، بلکه به چالشی بزرگ برای حفظ آن تبدیل میشود. در این گزارش بههمراه حبیب مسیحی تازیانی، مدیرکل حفاظت محیطزیست استان هرمزگان، به بازدید از این منطقه پرداختهایم.
طبق گزارشهای مردمی مبنی بر برخورد یک قلاده پلنگ ایرانی در محور بندرعباس_بندرخمیر حوالی پاسگاه انتظامی منبع آب، خودرو عبوری سریعا رییس اداره محیط زیست بندرخمیر به همراه محیط بانان در محل حاضر و اکیپی از یگان اداره کل استان به همراه تیم بیهوشی در محل کوه خونو حاضر و اقدامات لازم را انجام و پلنگ مصدوم را به شهرستان بندرعباس جهت طی کردن مراحل درمان انتقال دادند.
ثبت فیلم از پلنگ ایرانی در پارک ملی سالوک استان خراسان شمالی
اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شده است که هجوم گلهای گراز به بندر سیریک را نشان میدهد. به گزارش صبح ساحل و به نوشته رکنا، لشگری مسئول دفتر فرمانداری سیریک در توضیح این موضوع گفت:«چهار پنج سالی می شود که کم آب و کم غذایی در حاشیه بندر سیریک سبب شده که گزارها برای تامین آذوقه و آب وارد بافت شهری شوند.گاهی برای تامین تغذیه سراغ سطل های زباله می روند و زباله ها را پراکنده می کنند اما به جز این مورد تا به حال صدمه دیگری به اهالی وارد نشده است. وی افزود: گراز از انسان فرار می کند و آسیب جسمی به کسی وارد نشده است.» به گفته کارشناس حیات وحش رشد جمعیت گرازها نشان از تغییر اکوسیستم و بر هم خوردن تعادل حیات وحش دارد. از بین رفتن و انقراض برخی گونه های حیوانی و شکارچیان طبیعت جمعیت گرازها را افزایش داده است. پلنگ یکی از حیوان هایی است که باعث کنترل جمعیت و تعادل در جمعیت گرازها می شود. درمورد افزایش گرازها در میناب، گودرزی کارشناس حیات وحش هرمزگان می گوید: در گذشته پلنگی از ارتفاعات میناب پایین می آمد و پس از شکار گراز در کف رودخانه و دشت های اطراف دوباره به کوه ها برمی گشت. اما در این سال ها دیگر خبری از پلنگ ایرانی نیست. به گفته کارشناسان محیط زیست حدود ۳۰ درصد غذای پلنگ از شکار گرازها تامین میشود، اما تلف شدن و انقراض پلنگ های ایرانی باعث شده است تا جمعیت گرازها رو به فزونی بگیرد به طوری که در دو سه سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده اند. گفتنی است که روز گذشته نیز ساکنان روستای سودرو از نجات بچه گراز درون چاه افتاده به دست یگان حفاظت محیط زیست هرمزگان خبر دادند. یکی از ساکنان روستای سودرو در این باره میگوید:« یگان حفاظت محیط زیست هرمزگان بلافاصله پس از تماس و مطلع شدن درباره این موضوع در محل مذکور حاضر شدند و پس از تلاشهای فراوان موفق به بیرون کشاندن بچه گراز شدند. همچنین این حیوان را برای مداوا به مرکز شهر انتقال دادند». منابع: رکنا، باشگاه خبرنگاران، صبح ساحل
آسیبدیدگی پلنگ ایرانی در بخش سندرک و حوالی روستای درپهن، دوستداران محیط زیست را نگران کردهاست.
«پلنگ ایرانی» گونه ای خاص در دنیا به شمار می آید. این پلنگ از لحاظ وزن و جثه حزو بزرگترین نوع این گونه است. پلنگ ایرانی در حیات وحش شرق و غرب هرمزگان زندگی می کند. به تازگی تعارض پلنگ و دامداران بالا گرفته است. دو زیستگاه شرق هرمزگان بیشترین تعارض پلنگ و دامداران را دارا هستند. به گفته ی فعالان محیط زیست، شکار بی رویه و غیرمجاز طعمه های طبیعی پلنگ، او را مجبور به خوردن دام ها می کند. خسارتی بابت حمله حیوانات وحشی به دامداران پرداخت نمی شود. همین عامل باعث شده که دامداران به روش های مختلف به پلنگ آسیب برسانند. چندین قلاده پلنگ، طی ماه های اخیر در هرمزگان کشته شده اند. فعالان محیط زیست نگران اند که این گونه کمیاب جانوری در خطر انقراض قرار گیرد.