رویای عربستان در صنعت خودروهای برقی


نویسنده: مریم دهقان

اگرچه کمتر از یک درصد از خودروهای موجود در جهان برقی هستند؛ اما عربستان هدف بلندپروازانه 30 درصدی را برای سال 2030 تعیین کرده است چراکه این کشور تلاش می‌کند اقتصاد غیر نفتی خود را توسعه دهد تا دیگر به نفت متکی نباشد. در همین راستا هفته گذشته، لوسید موتورز مستقر در کالیفرنیا اولین کارخانه خودروسازی عربستان را افتتاح کرد. قرار است کارخانه لوسید مستقر در شهر جده برای شروع پنج هزار خودروی الکتریکی تولید کند و تولید خود را به 155 هزار خودرو برساند. این مرکز به عنوان دومین کارخانه تولید پیشرفته لوسید و اولین کارخانه بین المللی، خودروهای برقی پیشگامانه لوسید را برای عربستان سعودی تولید و به بازارهای دیگر صادر خواهد کرد. این کار یک جهش بزرگ برای کشور عربستان و خودروسازی لوکس لوسید خواهد بود. چراکه لوسید سال گذشته تنها 7 هزار و  180 خودرو در آمریکا تولید کرد؛ که آن هم به دلیل مشکلات زنجیره تامین با مشکل مواجه شد. در مقایسه، خودروسازی تسلا متعلق به ایلان ماسک در سال گذشته تقریباً یک میلیون و 400 هزار خودرو در ایالات متحده، آلمان و چین تولید کرد. لوسید قصد دارد از طریق توافق با صندوق توسعه منابع انسانی صدها شهروند سعودی را در چند سال اول استخدام کند و در نهایت نیروی کار را به هزاران نفر افزایش دهد. علت این کار به چشم انداز 2030 بن سلمان برمی‌گردد، در همین راستا جذب، آموزش و حفظ استعدادها برای ایجاد نیروی کار قوی، ماهر و بومی برای عربستان یک اولویت است.

  
 رویای عربستان در صنعت خودروهای الکتریکی
عربستان نه تنها به دنبال ترویج استفاده از خودروهای برقی در کشور است؛ بلکه به دنبال تبدیل شدن به یک مرکز خودروی منطقه‌ای است و برای رسیدن به این هدف، به فراتر از لوسید نگاه می‌کند. در همین راستا، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی پادشاهی عربستان مجموعاً 5.4 میلیارد دلار به شرکت زیان ده لوسید اختصاص داده است تا بزرگترین سهامدار آن شود. همچنین قراردادی به ارزش 5.6 میلیارد دلاری با شرکت هیومن هاریزنز (Human Horizons) چین برای توسعه و تولید خودروهای الکتریکی امضا کرده است. به‌علاوه گروه خودروسازی هیوندای با پیوستن به شرکت لوسید به تولید خودروهای برقی در عربستان رونق خواهند بخشید. هیوندای کارخانه خود را به طور مشترک با صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی خواهد ساخت. این اقدامات در آینده‌ای نزدیک عربستان را به بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در خاورمیانه تبدیل خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که خودروسازی‌های قدیمی ترکیه و مراکش رقبای جدی عربستان در خاورمیانه هستند. عربستان برای ایجاد یک مزیت رقابتی با این شرکت‌ها به عضویت اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا درآمده است. اما باید در نظر داشت که یکی از مشکلات مهم عربستان در رسیدن به این هدف، سرعت پایین توسعه، کمبود زیرساخت شارژ خودروهای برقی، نگهداری و دانش فنی تخصصی این حوزه است. با این حال، دولت عربستان توسعه زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی عربستان را در سال 2021 با هدف ایجاد 50 هزار ایستگاه شارژ در سراسر کشور کلید زد. این پروژه تا سال 2050 به‌طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید. نکته مهمی که شاید کمتر به آن توجه شده باشد؛ موقعیت مکانی کارخانه لوسید در عربستان است. موقعیت استراتژیک این کارخانه در نزدیکی جده و در نزدیکی سواحل دریای سرخ به عنوان یک کاتالیزور برای رشد بیشتر و گسترش زنجیره تامین داخلی آن است. موقعیت مکانی خوب این کارخانه، باعث ایجاد تقاضا برای تامین‌کنندگان محلی و رشد بلندمدت خودروهای برقی لوسید خواهد شد. و این امکان را به لوسید می‌دهد تا خودروهای الکتریکی لوکس خود را در آینده به مناطق دیگر نیز صادر کند.
    
استقبال مردم عربستان از خودروهای برقی
یک نظرسنجی توسط جنرال موتورز و مورنینگ استار در ژوئن 2023 نشان داد که 63 درصد از مردم عربستان تمایل زیاد به خرید خودروهای برقی در آینده دارند اما فقط یک نفر از هر نج نفر از ایستگاه شارژ خودرو در نزدیکی خانه یا محل کار خود اطلاع دارند. در حالی که نفت عربستان تا سال 2060 به صفر می‌رسد، اکثر پاسخ دهندگان در این نظرسنجی معتقد بودند که هزینه سوخت دلیل اصلی خرید خودروی الکتریکی آنها است.
  
 ارزش بازار خودروهای برقی در خاورمیانه
شرکت تحقیقات بازار موردور اینتلیجنس ارزش بازار خودروهای برقی در خاورمیانه و آفریقا را در سال جاری 2.7 میلیارد دلار ارزیابی کرد که تحت سلطه تسلا، فولکس واگن، بی‌ام‌و، نیسان و هیوندای بود اما تخمین می‌زند که تا سال 2028 به این رقم به 7.65 میلیارد دلار افزایش یابد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها