مدیرکل اسبق راه و شهرسازی استان:

هرمزگان پیشرو در طرح نهضت ملی مسکن



آیین تکریم «عباس کمالی» و معارفه  «مجید سلحشور» صبح یکشنبه  ۲ اردیبهشت ماه با حضور «محمدعلی زهره‌ای» معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی، محمد مرودی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری استان، ابراهیمی نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از مسئولان استانی در بندرعباس برگزار شد.

    

       

به گزارش صبح ساحل، «عباس کمالی» مدیرکل اسبق راه و شهرسازی استان هرمزگان در این مراسم عنوان کرد: « در دو سالی که توفیق حضور در اداره کل راه و شهرسازی داشتیم، سعی کردیم برنامه‌ها و زیرساخت‌های استان را به سمت جلو پیش ببریم. عمده فعالیت‌های راه و شهرسازی مختص به ایجاد زیرساخت‌هایی در بحث جاده‌ها، ریلی، دریا، ساختمان، مسکن و املاک بوده است. آنچه حائز اهمیت است اینکه بعد از چندسال و با پیگیری‌های مستمری که انجام شد، حریم ۶۰ متری دریا تصویب و ابلاغ شد. طبق آمار بالای ۱۰۰ برابر در غرب الحاق صورت گرفته و بخش عمده آن در شهر بندرعباس بود. در بحث اهدای زمین و مسکن در شهر بندرعباس همانطور که می‌دانیم به خاطر عدم وجود زمین معطل مانده بود. پیشنهادی که برای شهرک علوی بود نیز مورد استقبال صورت نگرفت. اما در حال حاضر خوشبختانه در استان بحث کمبود زمین و اراضی وجود ندارد. عباس کمالی در حوزه ریلی و توسعه سواحل مکران و لزوم ایجاد خط ریلی گفت: مطالعات اجرایی در حال انجام است. همچنین در بحث اراضی در شهر بندرعباس تصرفات غیرقانونی اراضی نیز در حال پیگیری است که انشالله ادامه خواهند داشت و حق و حقوق مردم شریف استان محقق خواهد شد». 

کمالی افزود: « با توجه به اینکه کوریدور نوار ساحلی جنوب از شلمچه تا چابهار است اما بالای ۸۴۰ کیلومتر آن در هرمزگان است که بخش اعظمی از آن را  در بر می‌گیرد امید داریم بتوانیم حمل و نقل زمینی در حوزه شهری را افزایش دهیم».
در آخر وی از استاندار به دلیل همکاری در طرح نهضت ملی مسکن و سایر اهداف وزارت شهرسازی که راهنمایی و پیگیری نمودند تا به نتیجه برسند و تمام مدیران در شورای هماهنگی هرمزگان، وزارت راه، مسکن انقلاب اسلامی و تشکر و قدردانی کرد و برای شکوفایی استان هرمزگان در همه جوانب فنی و اجرایی اظهار امیدواری کرد.
«مجید سلحشور» مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان هرمزگان در این مراسم مهمترین برنامه راهبردی دولت را نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت: « ۶۶ هزار واحد مسکن برای هرمزگان در نظر گرفته شد اما بیش از ۱۷۴ هزار نفر ثبت نام کردند این نشان از اعتماد مردم به طرح نهضت ملی مسکن است، ما و تمام صاحب نظران در این راه می‌کوشیم این موضوع مهم محقق شود. در حال حاضر بیش از ۸۸ درصد کسانی که افتتاح حساب کرده‌اند، آورده‌ی اولیه‌ی۴۰ میلیون تومانی خود را تامین کردند و ما باید تلاش کنیم این اعتماد ارزشمند مردم را به خوبی پاسخ دهیم». 
مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان هرمزگان افزود: « نقش استان هرمزگان در توسعه ملی نقش بسیار پررنگ و برجسته‌ای است و نیازمند توجه ویژه‌ای در حوزه‌های زیرساختی و زمین است. به طور مثال جنس مشکلات زیرساختی ما در هرمزگان شبیه جنس مشکلات استان سیستان و بلوچستان بوده چرا که ما در کشور جمعیت غالب روستایی داریم. در سه استان سیستان و بلوچستان، کردستان و هرمزگان 45 درصد جمعیت ما روستایی بوده و جنس بسیاری از مشکلات روستایی است. توجه ویژه به مسکن روستایی و تامین منابع و زمین و احداث مسکن در حوزه روستاها که امروز یکی از مهمترین برنامه‌های ما است و بسیار جدی است در هرمزگان شاید اهمیت بیشتری نسبت به سایر داشته باشد. ایجاد یک نگاه جدید در این حوزه امروز ضروریست، ما در شهرستان بشاگرد به عنوان مثال ۲۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت داریم و جمعتی پراکنده که به‌ازای هر کیلومتر مربع فقط ۳.۹ نفر زندگی می‌کند.  طبیعتاً تامین زیرساخت‌ها برای جایی که چنین پراکندگی در آن وجود دارد بسیار سخت‌تر از مراکز شهرستان‌هایی است که در کانون توجه هست. با کمک همه مدیران محترم استان، مدیران بانک‌ها و برنامه‌ریزی‌های موثر و سازنده و تعامل درست می‌توانیم به این عرصه قدم بگذاریم.
محمد مرودی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات دو ساله‌ی عباس کمالی در این مراسم گفت:« تلاش های شبانه روزی مسئولین در بخش راه و شهرسازی استان مشهود است. سهم ۶۶ هزار واحدی مسکن در هرمزگان با همکاری استاندار در حال تحقق است و بخشی از این منازل در مرحله نازک کاری هستند. کسب عنوان سوم در طرح نهضت ملی نشان از تلاش های شبانه روزی این مجموعه است و از زحمات ۲ ساله مهندس کمالی تشکر می‌نماییم. همچنین مهندس سلحشور یکی از چهره‌های فنی و متخصص در  استان هستند و ما ایمان داریم که ایشون هم در پست جدید موفق و پیروز خواهند ماند».
  
 هرمزگان در طرح نهضت ملی جز سه استان برتر کشور
در این مراسم عملکرد دو ساله‌ی عباس کمالی مورد بازبینی قرار گرفت؛ در این دو سال افتخاری که برای راه و شهرسازی استان به دست آمده این است که در ارزیابی ملی توسط وزارت راه و شهرسازی عملکرد استان در ردیف استان‌های پیشرو و برتر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ثبت شده و در طرح نهضت ملی استان هرمزگان جزو سه استان برتر کشوری می‌باشد. اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند تامین زیرساخت یعنی در اختیار داشتن زمین برای احداث واحد مسکونی بوده است اما با توجه به وسعت و تراکم شهرها در ایتان هرمزگان این امر کندتر پیش رفت. لذا اداره راه و شهرسازی با شناسایی اراضی از طریق تعیین تکلیف و تخصیص زمین در محدوده حریم شهرها با کسب مجوزهای قانونی توانست در شهرستان‌هایی چون بستک، بندر خمیر، میناب حاجی آباد، بندر لنگه، سیریک، بندرعباس و رودان به میزان ۳۶ هزار هکتار زمین تامین نماید. با تلاش شبانه روزی و با بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی رسانه‌های مکتوب محلی و سراسری خبرگزاری‌ها و صدا و سیما با هدف سهیم شدن در جهاد تبیین برای عموم مردم شریف استان و با کار جهادی و مستمر ۱۴ پروژه راهسازی شامل، ۵۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۲ کیلومتر راه اصلی و دو دستگاه پل بزرگ و راه های ۱۴۱۸ متر مربع با کاربری ورزشی فرهنگی و مسکونی به ارزش ۳۲۲ میلیارد ریال در طول دوسال بهره برداری شد.  همزمان با اقدامات اجرایی و عملیات پروژه‌های بخش راه و مسکن توجه به حفظ سرمایه های ملی به میزان ۷۸۸ هزار هکتار به ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال رفع تصرف با احکام قضایی برای ۲۴۲ هزار متر مربع به ارزش ۷۱۲ هزار میلیارد ریال از طریق مراجع قضایی اسناد قابل دفاع و ارائه این بخش است که موجب شد هرمزگان رتبه سوم کشوری در زمینه حقوقی با پیگیری و مشارکت دستگاه های اجرایی را کسب نماید.
منتظر تایید: 4
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها