حرکت خودجوش جوانان بندر مقام در راستای پاک سازی یادگاری‌ها؛

کسر زشتی از مکسر


نویسنده: سامیه طهورنیان

در ایام تعطیلات بسیاری از خانواده ها بار سفر می بندند و برای دیدار اماکن و ابنیه تاریخی به شهرهای جنوب و سواحل هرمزگان عزیمت می کنند. در این میان بعضی از مسافران آنقدر از عظمت و زیبایی ساحل هرمزگان به وجد می آیند که تصمیم می گیرند در گوشه و کنار این بناها دل نوشته زشتی و نا هنجاری چون نام شهری، اسمی، امضایی و... به یادگار بگذارند و این گونه می شود بسیاری از اماکن دیدنی از یادگاری مسافران یا بعضی محلی ها پر شده است.
 یادگار نویسی  بر چهره آثار و بناهای تاریخی یا محیط زیستی به‌عنوان تخریبگری یا وندالیسم شناخته می‌شود که جز معضلات فرهنگی و دغدغه‌های دوستداران و حافظان میراث فرهنگی و آثار کهن تاریخی است. در این راستا جوانان بندر مقام به‌صورت خودجوش، متن نوشته‌های مسافران را از روی سنگ‌های ساحل مکسر پاک کردند تا این اقدام شان به‌عنوان الگویی برای دیگر جوامع محلی برای نگهداری از آثار ملموس و ناملموس چه تاریخی و چه طبیعی منطقه خود تبدیل شود. انعکاس این خبر در سراسر رسانه‌های استان هرمزگان و استقبال مردم نیز نشان داد که این حرکت تا چه میزان تحسین‌برانگیز است.
کارشناسان معتقدند که این پاک‌سازی ساحل از زباله و نوشته‌های نازیبا بایستی مسئولیت دولت در قبال نگهداری آثار را بایستی زیاد کند. دستگاه‌های متولی می‌بایست برای حفاظت از جاذبه‌های طبیعی نیز برنامه و راهکار عملیاتی مناسب ارائه دهند.
این کارشناسان می گویند: مقامات محلی می‌توانند، با آموزش و فرهنگ‌سازی، مردم و مسافران را هدایت کنند و ارزش این اقدام را به صورت مکرر به مردم یادآوری کنند. همچنین آموزش باکیفیت، ایجاد بستری برای تخلیه درست هیجانات روانی و مشارکت دادن افراد در مسائل اجتماعی به بهبود جامعه از نظر بروز پدیده وندالیسم کمک خواهد کرد.
 ساحل مکسر از سواحل زیبا و صخره‌ای خلیج‌فارس و استان هرمزگان به شمار می‌رود و با ظاهری متفاوت و محیطی بکر میزبان گردشگران بسیاری است. این جاذبه در ۱۰ کیلومتری غرب بندر مقام واقع‌شده است و از جاهای دیدنی هرمزگان به شمار می‌رود. ساحل مکسر منطقه طبیعی و زیبا با ظاهری منحصربه‌فرد و محیطی بکر است که گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند.شایان ذکر است؛ طبق قانون هرگونه تخریب و تعرض به آثار تاریخی و طبیعی جرم محسوب می شود و یادگارنویسی نوع بارز تخریب و جرم است.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها