عربستان سعودی تولید نفت خود را افزایش نمی دهد



عربستان سعودی هم در خارج از کشور و هم در داخل کشور هزینه های سنگینی کرده است. بر اساس داده‌های رسمی عربستان سعودی که وال استریت ژورنال در این هفته به آن اشاره کرد، در سال گذشته، دارایی‌های نقدی و خزانه‌داری صندوق سرمایه‌گذاری عمومی از بیش از 105 میلیارد دلار در سال 2022 به حدود 37 میلیارد دلار تا سپتامبر کاهش یافت. همگام با تمام پروژه ها که بزرگ و سخت تر می شود، قیمت نفت در حدود 80 دلار در هر بشکه باقی می ماند.

  

       
به گزارش صبح ساحل، عربستان سعودی تمام تلاش خود را کرده است تا قیمت نفت را بالا ببرد و به بودجه برنامه بلندپروازانه چشم انداز 2030 خود بپردازد. شاید کاهش پول صندوق ثروت دولتی بخشی از دلیل این بود که عربستان سعودی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که توسعه ظرفیت تولید نفت برنامه ریزی شده را لغو می کند. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی، از برنامه‌هایی برای هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به دیگر حوزه‌های کسب‌وکار آرامکو به عنوان یکی از دلایل این تصمیم و قصد سرمایه‌گذاری بیشتر در انتقال انرژی به عنوان دلیل دیگر یاد کرد.
بن سلمان همچنین خاطرنشان کرد که به لطف محدودیت های فعلی تولید، در صورت کاهش ناگهانی عرضه در جاهای دیگر، یک استراتژی با حدود 3 میلیون بشکه ظرفیت اضافی وجود دارد. اما اینکه آیا سعودی‌ها واقعاً از این ظرفیت در صورت اختلال در عرضه استفاده خواهند کرد، سؤال دیگری است.
عربستان سعودی همچنین در ژانویه سال جاری اوراق قرضه 12 میلیارد دلاری منتشر کرد که به شدت بیش از حد مجاز بود و سفارشات آن به 30 میلیارد دلار رسید.
آرامکو امسال نیز اوراق بدهی صادر می کند، و اگرچه اندازه این عرضه هنوز فاش نشده است، این شرکت به دنبال سررسیدهای طولانی تری است. زیاد المرشد گفت که آرامکو همچنین قصد دارد سهام خود را بفروشد.
با چشم انداز کاهش نرخ در افق، بازارهای بدهی مطمئناً نسبت به دو سال گذشته بسیار وسوسه انگیزتر به نظر می رسند.
در همین حال، اگر پیش‌بینی‌ها درباره رشد بسیار ضعیف‌تر تولید آمریکا درست باشد، ممکن است قیمت‌های نفت بالاتر نیز در راه باشد.
عربستان سعودی برنامه های بزرگ زیادی دارد. گزارش WSJ به پروژه‌هایی مانند تولید خودروهای برقی، یک صنعت کاملاً جدید ورزش‌های الکترونیکی و بازی‌های ویدئویی، و یک برنامه بزرگ و گران قیمت برای فوتبال داخلی اشاره می‌کند. اگر این طرح ها فرصت تحقق پیدا کنند به پول بسیار زیادی نیاز دارند و پادشاهی آماده است تا تمام تلاش خود را برای تحقق این برنامه ها انجام دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها