زنگ خطر کاهش تقاضا برای خودروهای برقی به صدا در‌آمد

آینده مبهم خودروهای برقی


نویسنده: مریم دهقان

 باوجود اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که امسال، سالی باشد که خودروهای برقی جای خودروهای بنزینی را بگیرند؛ اما شاهد افزایش عدم تطابق بین عرضه و تقاضای خودروهای برقی هستیم. رصد بازار خودروهای برقی دست دوم نیز نشان می‌دهد که فروش یک خودرو برقی دو برابر فروش یک خودروی بنزینی زمان می‌برد. جالب است بدانید حتی داد و ستد پرفروش‌ترین مدل‌های خودروهای دست دوم برقی نیز بیش از 35 روز زمان می‌برد و این موضوع نشان می‌دهد که برای خودروهای برقی دست دوم چندان تقاضایی بین مردم وجود ندارند.
در این مقاله سعی داریم به بررسی علل مختلفی که منجر به کاهش محبوبیت خودروهای برقی در دنیا شده است؛ بپردازیم.
  
•هزینه‌های جهانی برای ساخت خودروهای الکتریکی بالا رفته است. شرایط برای شرکت‌های خودروساز به حدی رسیده است که باید بین کاهش قیمت و حاشیه سودشان یا کاهش خطوط مونتاژ یکی را انتخاب کنند.
•مبلغ خرید اعتباری برای خودروهای برقی در آمریکا کاهش پیدا کرده است و در نتیجه این اتفاق، اقبال مردم نیز برای تهیه این خودروها کاهش پیدا کرده است.
•با وجود اینکه سال‌هاست خرید و فروش خودروهای برقی رواج پیدا کرده است؛ اما هنوز برای بسیاری از مردم خرید این خودروها بسیار گران هستند.
•کمبود تراشه الکتریکی برای تولید باتری‌های خودروهای برقی، هزینه‌های تولید را بالا برده است.
•با وجود اینکه فروش خودروهای برقی سال به سال در حال رشد است؛ اما روند فروش ماهانه و فصلی اغلب کاهش می‌یابد و باعث عدم اطمینان از آینده خودروهای برقی می‌شود.
•نرخ‌های بهره بالا در آمریکا بر تقاضای خودروهای برقی تأثیر می‌گذارد. هرچقدر نرخ‌های بهره برای زمان بیشتری، بالا باقی بمانند؛ روند کاهش تقاضا برای خودروهای برقی نیز ادامه دارد. 
•شرکت تسلا به عنوان پیشران تولیدکننده خودروهای برقی، در مدتی کمتر از یکسال، حدود 20 درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است و دو شرکت خودروسازی ریویان و لوسید نیز در گزارش‌های درآمدی خود به کاهش تقاضای خودروهای برقی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، اشاره کرده‌اند. لازم به ذکر است لوسید، که اکثریت آن متعلق به صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی است؛ تنها افزایش اندکی در تولید را طی سال 2023 اعلام کرده است. لازم به ذکر است که لوسید قصد دارد تولید شاسی بلند گراویتی (Gravity)را در اواخر سال جاری ارائه کند و در سال ۲۰۲۵ به بعد، حجم بیشتری از آن پیش‌بینی می‌شود.
   
   BYD بزرگترین خودروساز برقی دنیا 
اخیرا تسلا جایگاه خود را به عنوان بزرگترین سازنده خودروهای برقی جهان به خودروساز چینی تحت حمایت وارن بافت، به نام BYD، از دست داد. تسلا علیرغم اعمال کاهش قیمت‌های متعدد در خودروهای خود، باز هم در رقابت با خودروهای برقی ارزان قیمت چینی شکست خورد. لازم به ذکر است که گروه خودروسازی BYD چین با ثبت رکوردهایی بی‌نظیر موفق به فروش بیش از سه میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳ شد. این شرکت تا حدودی با در اختیار داشتن هر مرحله از زنجیره تامین، از جمله تولید باتری‌های لیتیومی که پرهزینه‌ترین بخش تولید در خودروهای الکتریکی است؛ هزینه‌های خود را پایین نگه می‌دارد. 
  
   رونمایی رسمی از اولین خودروی ساخت شیائومی
شیائومی، غول چینی سازنده گوشی‌های هوشمند، به‌طور رسمی از اولین خودروی برقی خود رونمایی کرد. چینی‌ها زمانی از خودرو برقی خود رونمایی کرده‌اند که بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان با مازاد ظرفیت و کاهش تقاضا روبرو شده است. با این حال، این شرکت قصد دارد؛ طی 15 تا 20 سال آینده، به یکی از 5 خودروساز برتر جهان تبدیل شود.
  
   در بازار خودرهای برقی ایران چه خبر است؟
وزارت صمت برنامه‌ریزی کرد که حدود ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و قریب به ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را بتواند در یک بازه‌ زمانی سه تا پنج ساله وارد کشور کرده و گسترش دهد.در حال حاضر نیز، کرمان موتور طرح عرضه خودرو برقی جک E30X را در دستور کار قرار داده و به‌زودی شاهد ورود این خودرو با نام کی ام سی E30X  به ایران خواهیم بود.
  
   زنگ خطر کاهش تقاضا برای خودروهای برقی به صدا درآمد
تلاش برای تبدیل شدن به «تسلای بعدی» به یک استراتژی گران تبدیل شده است. در حال حاضر بزرگترین نگرانی این است شرکت‌های خودروساز برقی که عملا پول‌سوز و بی‌سود هستند؛ چطور قرار است جنبه رقابتی خود را حفظ کنند؟ در زمانی که حتی تسلا در حال کاهش قیمت‌ها برای افزایش تقاضا است؛ شرکت‌های کوچکتر قطعا برای فروش خودرو با مشکل مواجه شوند. چراکه میزان سود و تولید به تسلا اجازه می‌دهد تا بتواند با وجود کاهش قیمت‌ها نیز سرپا بماند ولی شرکت‌های کوچکتر، دیر یا زود محکوم به نابودی خواهند بود.
بر اساس آخرین تحلیل بلومبرگ، تخمین زده می‌شود که فروش جهانی خودروهای الکتریکی در سال جاری ۲۰ درصد رشد کند و به حدود ۱۶.۷ میلیون دستگاه برسد. درست است که در ظاهر میزان فروش افزایش پیدا می‌کند اما به نسبت رشد 33 درصدی که در سال 2023 شاهد آن بودیم؛ یک شکست محسوب می‌شود و این کاهش آهنگ رشد به زودی زنگ خطر را برای خودروهای برقی به صدا درخواهد آورد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها