بانک مرکزی اعلام کرد:

تورم برای تولیدکنندگان کاهشی شد


نویسنده: امیر رضا منعمی

بنا بر اعلام بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در بهمن‌ماه امسال به 1035.3 رسید و نسبت به ماه قبل معادل 1.2 درصد افزایش یافت. این شاخص نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته نیز 28 درصد افزایش داشته است.
اهمیت این شاخص، در پیش‌بینی تورم مصرف‌کننده و تصویری از وضعیت صنعت و خدمات کشور در بازه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت کشور است.
به گزارش صبح ساحل، شاخص بهای تولیدکننده در بهمن‌ماه امسال، با رشد 1.2 درصدی نسبت به ماه گذشته و 28 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. هدف از محاسبه‌ی شاخص بهای تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند؛ به عبارت دیگر می‌توان عنوان کرد که این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدأ تولید و پیش از آنکه به دست مصرف‌کننده برسد را در نظر می‌گیرد.
در واقع، این آمار و ارقام بیانگر این است که تورم بهای کالاها برای تولیدکننده با رشد همراه بوده است و این تورم تاثیر قطعی خود را در بازه‌های کوتاه‌مدت بر روی کالاهای نهایی مصرف‌کننده خواهد گذاشت. بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده در این دوره حاکی از بهبود در روند تورم این شاخص است، به طوری که تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از 82.6 درصد در شهریورماه سال 1400 به 34.0 درصد در بهمن‌ماه سال 1402 کاهش یافته که موید کاهش 48.5 واحد درصدی در این مقطع است.
  

 کدام گروه از کالاها بیشترین تورم را داشته‌اند؟

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، تورم بهمن‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته 28.0 درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که به‌طور معمول در ماه‌های پایانی سال، شاخص بهای تولیدکننده و مصرف‌کننده رشد محسوسی را تجربه می‌کنند. در بهمن‌ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده در پی استمرار پیگیری سیاست تثبیت اقتصادی و کاهش نوسانات نرخ ارز روند نزولی خود از ابتدای سال جاری را ادامه داده و با کاهش 14.4 واحد درصدی، از 42.4 درصد در اسفندماه 1401 به 28.0 درصد در بهمن‌ماه سال جاری رسیده است. 
در بین گروه‌ها، بیشترین تورم بهای تولیدکننده مربوط به گروه «هتل و رستوران» با 57.3 درصد تورم و پس از آن «سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» و «بهداشت و مددکاری» با 57.2 و 45 درصد تورم قرار گرفته‌اند. کمترین شاخص بهای تولیدکننده نیز مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» با 5.8 درصد بوده است.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها