ذخیره ۱۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته، ۱۷۶ سازه آبخیزداری این استان با حجم ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شد.

به گزارش صبح ساحل، سید محمد نور موسوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان امروز بیان داشت: بارندگی های اخیر موجب ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون و۴۰۰ هزار مترمکعب آب در سازه های آبخیزداری هرمزگان شد که بیشترین میزان آبگیری سازه ها در شهرستان های رودان، سیریک و بشاگرد بوده است.

وی یادآورشد: استان هرمزگان همچنین دارای ۱۷ حوزه آبخیز با وسعت ۱۰ میلیون هکتار است که حدود ۳۰ درصد آن در استان های همجوار فارس، کرمان و بوشهر قرار دارد که این استان ها میزبان سیلاب‌های ورودی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان با اشاره به بارندگی های اخیر بیان کرد: باید به نحوی در جهت کاهش خسارت بارندگی‌های سیل آسا برنامه‌ریزی شود تا در جهت افزایش پوشش گیاهی و تقویت سفره های آب زیرزمینی و در نهایت افزایش تولید کشاورزی و امنیت غذایی اقدام شود.

وی یادآور شد: تلاش در جهت کنترل فرسایش و رسوب به خصوص در حوزه آبخیز سدهای میناب، جگین، سرنی، شمیل و نیان در شرایط اقلیمی و جغرافیایی هرمزگان، از مهم‌ترین اقدامات زیربنایی در راستای عمران، آبادانی و پیشرفت استان محسوب می شود.

موسوی تاکید کرد: مجموعه فعالیت های آبخیزداری به منظور اعمال مدیریت حوزه های آبخیز علاوه بر اهدافی چون حفاظت از عرصه های طبیعی، مهار سیل، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پر شدن سدها و مخازن از رسوبات، مهار روانابها و استحصال آب و پایدار سازی منابع آبی چاه ها، چشمه ها و قنات ها به عنوان مهم‌ترین نیاز کشاورزان، مرتعداران، دامداران و دیگر آبخیز نشینان و بهره برداران حوزه های آبخیز مدنظر قرار می گیرد.

موسوی ابراز کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در سال های گذشته ظرفیت های آبخیزداری منطقه را با اهداف فنی و جامع خود هماهنگ کرده و از این ظرفیت جهت دستیابی به اهدافی که همان، کنترل فرسایش و رسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی، تامین آب کشاورزی، توسعه و تولید پایدار کشاورزی و امنیت غذایی و در نهایت عمران و آبادانی منطقه است.

استان هرمزگان دارای بیش از هشت هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری است

سال ۹۷ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی افزون بر ۷۰۰ سازه آبخیزداری با مشارکت های مردمی در استان هرمزگان ساخته شد که نقش مهمی در حفظ آب و خاک داشته است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها