آغاز ماه رمضان در کشورهای مختلف جهان



کشور‌های عربستان سعودی، قطر، سوریه، امارات متحده عربی، افغانستان، بوسنی و هرزگوین و اهل سنت عراق و لبنان روز دوشنبه و اندونزی، مالزی، استرالیا، برونئی، سنگاپور، شیعیان عراق و لبنان روز سه شنبه را اولین روز ماه رمضان اعلام کردند.

  
   
به گزارش صبح ساحل، کشور‌های عربستان سعودی، قطر، سوریه، امارات متحده عربی، افغانستان، بوسنی و هرزگوین و اهل سنت عراق و لبنان روز دوشنبه و اندونزی، مالزی، استرالیا، برونئی، سنگاپور، شیعیان عراق و لبنان روز سه شنبه را اولین روز ماه رمضان اعلام کردند.

قطر و عربستان دوشنبه را نخستین روز ماه مبارک رمضان اعلام کردند
شبکه الجزیره گزارش داد: قطر و عربستان دوشنبه را نخستین روز ماه مبارک رمضان در کشورشان اعلام کردند.

  
آغاز ماه مبارک رمضان در افغانستان
دیوان عالی قضایی افغانستان دوشنبه را روز اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از کابل، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان بامداد امروز در پیامی اعلام کرد: شماری از مردم افغانستان، شب گذشته هلال ماه مبارک رمضان را رویت کرده اند که برای کمیته رویت هلال دیوان عالی قضایی افغانستان نیز تثبیت شده است بنابراین روز دوشنبه بیست و یکم اسفندماه اول ماه مبارک رمضان در افغانستان است.
این درحالی است که سخنگوی دیوان عالی قضایی افغانستان روز گذشته گفته بود روز دوشنبه روز اول ماه رمضان نیست.
وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان نیز روز گذشته جدول کاری ادارات دولتی را به مناسبت ماه رمضان اعلام کرد.
سال‌های گذشته روز اول ماه مبارک رمضان در افغانستان تعطیل رسمی بود، اما امسال خبری از تعطیلی سراسری نیست.

  
با رویت هلال ماه رمضان، روزه داری در عربستان سعودی از دوشنبه آغاز شد
مسلمانان هلال ماه رمضان را در عربستان سعودی مشاهده کردند، به این معنی که ماه رمضان برای بسیاری از کشور‌ها از دوشنبه آغاز می‌شود.
پس از دبی، مقامات عربستان یک شنبه شب هلال ماه را در آسمان رویت کردند که آغاز ماه مبارک رمضان برای بسیاری از ۱.۸ میلیارد مسلمان جهان است. سرزمین عربستان یکی از مقدّس‌ترین مکان‌های اسلامی است.
با این حال، برخی از کشور‌های آسیا-اقیانوسیه مانند استرالیا، برونئی، اندونزی، مالزی و سنگاپور پس از ناکامی در رؤیت هلال ماه، ماه رمضان را از سه شنبه آغاز می‌کنند. عمان، در شرقی‌ترین لبه شبه جزیره عربستان، به طور مشابه اعلام کرد که ماه رمضان سه شنبه آغاز می‌شود. اردن نیز سه شنبه را آغاز ماه مبارک رمضان اعلام کرد.
فقط مسلمانان اهل سنت در عراق و لبنان دوشنبه را شروع رمضان می‌دانند، این در حالی است که شیعیان سه شنبه را آغاز ماه مبارک رمضان می‌دانند.
  

سه شنبه" آغاز ماه رمضان در اندونزی و مالزی
بر اساس استهلال وزارت دین، روز سه شنبه در اندونزی به عنوان آغاز ماه مبارک رمضان اعلام شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از کوالالامپور، در نشست اثبات هلال رمضان با حضور مقامات تشکل‌های دینی، امام جماعت مسجد استقلال، دیپلمات‌های مسلمان مقیم و گروهی از شخصیت‌های مذهبی در جاکارتا، روز سه شنبه (۱۲ مارس ۲۰۲۴) مطابق با یکم رمضان ۱۴۴۵ به عنوان آغاز ماه مبارک رمضان در اندونزی اعلام شد.
همچنین پس از اثبات هلال و موافقت مقامات مذهبی و پادشاه مالزی، طبق پخش اطلاعیه دفتر نگهبان مهر حاکمان از رادیو تلویزیون (RTM) به دستور سلطان ابراهیم، آئین روزه داری مردم مسلمان این کشور از روز سه شنبه (۱۲ مارس ۲۰۲۴) مطابق با یکم رمضان الکریم ۱۴۴۵ آغاز و تا پایان این ماه مبارک ادامه دارد.
همچنین دفتر شیخ الاسلام تایلند با انتشار بیانیه‌ای، روز سه شنبه را به عنوان اول ماه مبارک رمضان برای روزه داری مسلمانان این کشور اعلام کرد. 

 
   
فردا در سوریه روز اول ماه مبارک رمضان است
در سوریه روز دوشنبه اول ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۵ هجری قمری اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از دمشق، شورای علمی فقهی سوریه در بیانیه‌ای با اعلام این خبر، اشاره‌ای به رؤیت هلال اول ماه مبارک رمضان نکرد.
این شورا در بیانیه خود به همین جمله بسنده کرده است که در جلسه رویت هلال اول ماه مبارک مشخص شد فردا دوشنبه اول ماه مبارک رمضان است.
همچنین شورای علمی فقهی سوریه که بالاترین مرجع تصمیم گیری در مسائل مذهبی و فقهی بشمار می‌رود، در بیانیه خود فرارسیدن ماه رحمت و فضلیت را به عموم امت اسلامی تبریک گفت.
پیشتر انجمن ستاره شناسی سوریه اعلام کرده بود، رویت هلال اول ماه در غروب یکشنبه در آسمان کشور‌های سوریه و کشور‌های همسایه ناممکن است.
از این جهت اعلام اینکه فردا نخستین روز ماه مبارک رمضان در سوریه است با استناد به اثبات رویت هلال اول ماه در یکی از کشور‌های منطقه  صورت گرفته است.
دولت سوریه هم ساعات کار اداری را در ماه مبارک رمضان، به مدت یک ساعت  کاهش داد.
  

اهل سنت عراق فردا را روز اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از بغداد، اهل سنت عراق، فردا دوشنبه را روز اول ماه رمضان اعلام کردند، اما هنوز دفتر آیت الله سیستانی اطلاعیه‌ای صادر نکرده است. چند روز قبل آیت الله سیستانی پیش بینی کرده بود روز سه شنبه اول ماه رمضان است.

   

دفتر آیت الله سیستانی: سه شنبه اولین روز ماه رمضان است
دفتر آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع دینی شیعیان در عراق، بیانیه‌ای درباره روز آغاز ماه مبارک رمضان صادر کرد.
دفتر مرجعیت دینی شیعیان در نجف همچنین، تقویم اوقات شرعی ماه مبارک رمضان را منتشر کرد که از روز سه‌شنبه 22 اسفند آغاز می‌شود.

دوشنبه ۲۱ اسفند اولین روز ماه مبارک رمضان در بوسنی و هرزگوین
بر اساس اعلام تقویم جامعه اسلامی دوشنبه اولین روز روزه ماه مبارک رمضان در بوسنی و هرزگوین خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از سارایوو، حسین افندی کاوازوویچ رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان پیامی صادر کرد.
در این پیام آمده است: امشب با اقامه نماز مغرب و عشا وارد ماه مبارک رمضان، ماه روزه داری و ماه عروج معنوی و امید‌های بزرگمان می‌شویم. ماه رمضان ماه مبارکی است و اعمال ما در آن اهمیت خاصی پیدا می‌کند پس مراقب اعمال خود باشیم باشد که رمضان قلب هر انسانی را لمس کند و آن را به شرافت خود شرافت بخشد.
در پایان این پیام آمده است: در دعا‌های خود به یاد مردم بی‌گناه جهان به ویژه در فلسطین و اوکراین باشید که در معرض رنج بی‌سابقه‌ای هستند بیایید از پروردگارمان بخواهیم که بلا را از آنها دور کند و با حمایت خود از آنها محافظت کند و آرامش را به این سرزمین‌ها بیاورد.
ماه مبارک رمضان در بوسنی و هرزگوین فضای متفاوتی با سایر ماه‌های سال دارد و شور زندگی به شکل متفاوتی تغییر می‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها