نشانه‌های رفتاری کودک درون‌گرا چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

تشخیص رفتارهای شخصیتی کودک توسط والدین دغدغه‌ای است که اکثر پدر و مادرها در سنین خاص فرزندانشان تجربه می‌کنند. رفتارهایی مانند درون گرا  و برون گرا بودن بودن،جسور و یا شوخ طبع بودن ،محتاط یا خجالتی بودن و ...نمونه ای از این رفتارها هستند. با این حال به طور کلی یکی از رایج ترين ویژگی‌های شخصیتی درون‌گرایی و برون‌گرایی است.
درون‌گرایی یک ویژگی شخصیتی است که با تمرکز بر احساسات درونی به جای منابع بیرونی مشخص می‌شود. کودک درونگرا ویژگی‌هایی دارد که باید آن را شناخت و باید برای تربیت فرزند درونگرای خود به این ویژگی ها توجه کرد.در ادامه به برخی نشانه های درون‌گرایی کودکان و نحوه صحیح برخورد با آنها  می‌پردازیم.  یکی از متداول‌ترین رفتارهای افراد درونگرا، عدم تمایل آنها به بودن در جمع های شلوغ است. آنها نمی توانند به مدت طولانی با افراد در ارتباط باشند و گوشه دنج خلوت اتاقشان را ترجیح می دهند .
آنها دوستان کم و محدودی دارند و اغلب تن صدای پایین‌تری دارند.بسیاری از کودکان درونگرا به دنبال معنا و مفهوم عمیق زندگی هستند . با اینکه سن آنها بسیار کمتر از آن چیزی است که بخواهند به موضوعات پیچیده و مبهم فکر کنند اما با عمق تفکراتشان سوالاتی عجیب و غیرقابل انتظار از بزرگترها می پرسند. سعی می کنند اوقات فراغتشان را با کتابخوابی در سکوت سپری کنند . این دسته از افراد احساسات خود را به سختی بروز می دهند و اغلب اضطراب جدایی دارند .
همچنین در بازی‌های گروهی ترجیح می دهند بیشتر تماشاچی باشند تا شرکت کننده.حال باید دانست بهترین رفتار با کودکان درونگرا در جهت رفع این مساله چیست؟توجه داشته باشید خجالتی بودن با درونگرا بودن کاملا متفاوت است . بهترین کاری که می توانید در جهت کمک به فرزنداتان انجام دهید این است که از او بخواهید در مورد احساسات خود صحبت کنند  .
به کودک خود کمک کنید تا یک یا دو دوست صمیم یبرای خود انتخاب کند .الگویی از بازی مشارکتی با فرزندانتان داشته باشید: قبل از شروع بازی، «قوانین» اجتماعی را مرور کنید.  به آنها بیاموزید در موقعیت های مختلف از دیگران و دوستانشان درخواست کمک کنند. کودک خود را حمایت کنید و فرزندتان را به سمت علایق و استعدادهایش سوق دهید. تفاوت‌های رفتاری کودک خود را صمیمانه بپذیرید.فراموش نکنید درونگرایی بیماری نیست که قابل درمان باشد، صرفا یک ویژگی شخصیتی است. با پذیرش این ویژگی شخصیتی و آگاهی نسبت به نیازهای این افراد، آن‌ها را یاری کنید تا آن‌طور که می‌خواهند رفتار کنند و از زندگیشان لذت ببرند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها