چگونه عربستان سعودی در مراسم حج از هوش مصنوعی برای کنترل ترافیک استفاده می‌کند


نویسنده: عدنان نگاری

عربستان سعودی از فناوری‌های هوش مصنوعی برای بهبود مدیریت ترافیک و کاهش ازدحام در مکه در طول فصل سالانه حج استفاده می‌کند و در نهایت تجربه زیارتی امن‌تری را فراهم می‌کند.
طبق آمار اداره کل آمار عربستان سعودی، با میزبانی از 1،845،045 زائر در 2023، اقدامات کنترل ترافیک کارآمد بیش از هر زمان دیگری مهم است.
عربستان سعودی با اجرای راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند نظارت بر ترافیک در زمان واقعی و سیستم‌های کنترل سیگنال تطبیقی، قصد دارد جریان وسایل نقلیه و عابران پیاده را ساده‌سازی کند، گلوگاه‌ها را کاهش دهد و حرکت روان‌تر را در سراسر شهر تضمین کند.
سرهنگ طلال بن عبدالمحسن الشلهوب، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان در مصاحبه‌ای به عرب نیوز گفت که چندین برنامه جدید هوش مصنوعی برای فصل حج امسال از جمله الگوریتم‌های جدید برای دوربین‌های نظارتی برای تجزیه و تحلیل تعداد وسایل نقلیه در خیابان‌های شهر وجود دارد.
صالح الجاسر، وزیر حمل و نقل و تدارکات پادشاهی سعودی نیز اخیراً از عرضه فناوری‌های جدیدی که برای مدیریت ترافیک در حج امسال طراحی شده است از جمله استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای بازرسی و ارزیابی شبکه جاده‌ها با استفاده از اسکن حرارتی خبر داد.
در همین حال، شرکتِ وی‌جی‌آی با تجهیز مانیتورهای میدانی به عینک‌های واقعیت افزوده برای نظارت بر فعالیت‌ها و اطمینان از انطباق، نظارت بر حمل و نقل را متحول کرده است.
با هدف کاهش 600 درصدی زمان بازرسی، از 60 ثانیه به تنها 10 ثانیه، امید است که این فناوری نوآورانه عملیات را ساده کرده و کارایی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
وزارت بهداشت همچنین از پهپادها برای انتقال سریع و کارآمد خون و نمونه‌های آزمایشگاهی بین بیمارستان‌ها در اطراف اماکن مقدس برای کمک به کاهش زمان انتظار برای انتقال خون و نتایج آزمایش استفاده خواهد کرد.
در مقایسه با سیستم موجود حمل و نقل جاده‌ای، پهپادها زمان لازم برای انتقال خون را از میانگین دو ساعت و نیم به تنها دو دقیقه کاهش می دهند.
سازمان حمل و نقل عمومی همچنین ابتکاری را به‌کار گرفت که برای اولین بار در فصل حج 2023 معرفی شد. آن‌ها با استفاده از پهپادهای متصل به یک برنامه هوش مصنوعی برای اندازه‌گیری حرکت لحظه‌ای زائران به اماکن مقدس با اتوبوس، سعی در نظارتِ بهتر بر زائران و حمل و نقل آن‌ها داشتند.
یکی دیگر از راه‌هایی که مقامات برای مدیریت ازدحام ترافیک در ایام حج استفاده می‌کنند، از طریق گزینه‌های حرکتی خرد، مانند اسکوترهای برقی است که در مکان‌های مقدس برای تسهیل حرکت در دسترس خواهند بود.
برنامه ریزان با در نظر گرفتن مسیرهای مشخص شده برای این اسکوترهای برقی، به زائران این امکان را داده‌اند تا با کارایی بیشتری سفر کنند و از ازدحام کلی در مناطق پرتردد بکاهند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها