عملکرد سازمان صمت استان به مناسبت دهه تولید و تجارت بررسی شد:

شتاب کم‌سابقه رشد در حوزه های صنعت و معدن هرمزگان/از برگزاری بزرگترین مزایده اکتشافی معدن در استان تا کسب رتبه نخست جذب سرمایه گذار


نویسنده: سامیه طهورنیان

اول تیرماه روز ملی اصناف نام‌گذاری شده و ۱۰ تیرماه روز ملی صنعت و معدن است و بین این ایام به عنوان دهه تولید و تجارت نام‌گذاری شده است. طی این روزها سازمان صمت هرمزگان با برگزاری نشست های خبری و تور رسانه ای در سطح استان هرمزگان، فعالیت‌های اخیر این سازمان را تشریح کردند. خلیل قاسمی که سال هاست ریاست سازمان صمت هرمزگان را به عهده دارد از رشد بی سابقه حوزه صنعت و معدن هرمزگان خبر داد و با تشریح ارقام رشد حوزه های مختلف، چشم انداز آینده صنعت و معدن استان هرمزگان را در زنجیره های تولید، اکتشاف، صنعت، صادرات و سرمایه گذاری در این بخش ها را بسیار متعالی عنوان کرد. ساخت شهر شیشه و ایجاد شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی جدید، اکتشاف و استخراج های متعدد معدن از جمله این اتفاقات مهم برای استان هرمزگان است.

                                                                                                               

رشد ۶۴ درصدی فرصت اشتغال در بخش های صنعت و معدن استان هرمزگان

روز ملی صنعت و معدن، فرصت مناسبی است تا به این بخش، نگاهی اندیشمندانه و متفاوت شود. چرا که این بخش در مقام عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه، نقش مهمی دارد. خلیل قاسمی، رئیس سازمان صمت هرمزگان در جمع خبرنگاران و به مناسبت دهه تولید و تجارت به تشریح عملکرد این سازمان در دولت سیزدهم پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون حوزه اکتشافات معدنی هرمزگان به ۳۵ هزار کیلومتر مربع مطالعاتی رسیده است و طی این ۳۳ ماه گذشته برای پیگیری یا مطالعه ذخایر معدنی استان، مطالعات به اتمام رسیده یا در دست مطالعه است که انشالله در ماه‌های آینده جمع‌بندی و اطلاع رسانی می شود‌.
قاسمی افزود: رشد ۱۴ درصدی سرمایه گذاری و به لحاظ ارزش سرمایه گذاری یک رشد ۴۵ درصدی و ایجاد فرصت اشتغال ۶۴ درصدی را شاهد هستیم.
رئیس سازمان صمت هرمزگان تاکید کرد: هم اکنون توسعه و رشد صنایع بزرگ شتابان خوبی گرفته به موازات آن باید زیرساخت‌های صنایع کوچک یعنی در قالب همین شهرهای تخصصی و شهرک های صنعتی همچون شهر شیشه نیز افزایش یابد.
قاسمی افزود: برخی صنایع باید در ذیل یا صنایع پایین دستی صنایع بزرگ ایجاد می‌شدند که سازمان صمت هرمزگان توجه ویژه‌ای هم به صنایع کوچک داشت و دراین راستا پروانه‌های بهره‌برداری و واحدهایی که به بهره‌برداری رسیدند نیز یک رشد ۹ درصدی را تجربه کرد.قاسمی رشد سرمایه گذاری در تعداد صدور پروانه‌های تاسیس را یک رشد ۲۱۴ درصدی عنوان کرد و گفت: اشتغال پروانه‌های صادر شده هم ۸۴ درصد رشد داشته در حوزه تولید هم باز یک رشد ۶۳ درصدی را تجربه کردیم.



رشد ۴۲ درصدی حوزه صادرات مواد معدنی و صنعتی هرمزگان

               
قاسمی در خصوص ظرفیت های تولید صنعتی استان گفت: تولیدات صنعتی استان به ظرفیت بیش از ۲۶ میلیون تن رسیده و در بخش معدن هم همونطوری که اشاره شد ما به دو بخش تقسیم شده ایم.قاسمی از یک بخش مطالعه مواد معدنی جدیدی که در استان خبر داد و گفت: به لحاظ مقایسه عملکرد سازمان صمت استان در مدت مشابه با دولت قبل ۱۱ درصد رشد صدور جواز معدنی داشته ایم، در حوزه استخراج مواد معدنی که مهمترین قسمت کاری و فعالیت صمت است، ۴۱ درصد رشد استخراج مواد معدنی داشته ایم و در حوزه صادرات مواد معدنی و صنعتی استان باز یک رشد ۴۲ درصدی را تجربه کردیم.
قاسمی ادامه داد: صادرات غیر نفتی کشور به ۳ میلیارد و سیصد میلیون دلار رسیده که به تنهایی ۲ میلیارد و پانصد میلیون دلار رشد صادرات غیر نفتی استان هرمزگان بوده است.
این مقام مسئول در خصوص جواز صادره اذعان داشت: رتبه دوم جواز صادره حوزه صنعت و معدن مربوط به استان هرمزگان است و در حوزه صنایع کوچک یک رشد در حوزه اشتغال ۸۴ درصدی و در حوزه سرمایه‌گذاری هم رشد ۲۰ درصد داشتیم.
قاسمی افزود: یک رشد ۱۶۳ درصدی در حوزه تولیدات صنعتی داریم که تنها ۲۶ میلیون تن محصولات صنعتی استان را شامل می شود.
قاسمی به جزییات طرح های توسعه ای اشاره کرد و گفت: طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در استان در حال اجراست و در همه حوزه فولادی ما طرح‌های خوبی در حال انجام است و در حوزه پالایشگاهی در بندرعباس برای سه مجتمع پالایشگاه جدیدی مجوزها صادر شده و حتی پروژه تولید کربنات هم پیشرفت پروژه آن ۴۰ درصدی است‌.
رئیس سازمان صمت هرمزگان بیان داشت: اشتغالی هم که امروز حرف زیادی از اون به میان است یک تعهد ۳۶۹۰۰ نفری بوده که ما توانستیم در این دو ساله، برای ۳۸۱۶ نفر ثبت اشتغالی انجام شود که با کد ملی جدید و مورد تایید کارگروه اشتغال یا وزارت کار بوده است.
قاسمی تاکید کرد: برنامه‌هایی نیز طی این دو سال انجام شده یا در دست اقدام است که در همین زنجیره فولاد، هدف گذاری ۲۰ میلیون تن فولاد و ساخت یک شهر جدید همانند شهر شیشه را داریم که مراحل نهایی آن در حال انجام است.


رشد حوزه معدن استان هرمزگان و کسب رتبه نخست کشوریرئیس سازمان صمت هرمزگان به تشریح رشد معدن هرمزگان پرداخت و گفت: رشد متمادی در زمینه کشف ذخایر معدنی طی سنوات اخیر را داشته ایم و در نهایت در حوزه صدور گواهی کشف - رتبه نخست کشوری را داریم.قاسمی عنوان کرد: در زمینه صدور گواهی کشف معدنی طی سال ۱۴۰۲ ، برگزاری مزایده محدوده های اکتشافی و معدنی در سال ۱۴۰۰ یک مورد با ۲۱۶ محدود و ۵۱ برنده مزایده و سال ۱۴۰۱ سه مورد با ۵۱۹ محدوده اکتشافی معدنی و ۵۹ برنده مزایده و سال ۱۴۰۲ چهار مورد با ۴۸۰ محدوده اکتشافی معدنی و ۱۱ برنده مزایده را داشتیم که در نوع خود بسیار عالی است.
رئیس سازمان صمت هرمزگان افزود: طی بازه زمانی دو ساله دولت سیزدهم، آگهی بزرگترین مزایده محدوده های اکتشافی و معدنی استان شامل تعداد ۲۷۶ محدوده اکتشافی و معدنی منتشر گردید و طی مدت دو ساله دولت سیزدهم در زمینه برگزاری مزایده محدوده های اکتشافی و معدنی و با هدف استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی و توانمند دارای صلاحیت فنی و مالی جهت فعال سازی معادن با جدیت مورد توجه قرار گرفته است.

رشد اقتصادی صنایع بزرگ هرمزگان طی دو ساله گذشته
خلیل قاسمی از رشد اقتصادی صنایع بزرگ استان هرمزگان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: آغاز عملیات اجرایی تولید ۲۰ میلیون تن فولاد با ایجاد و توسعه ۶ کارخانه با پیشرفت ۱۵ تا ۷۰ درصد، متوسط پیشرفت ۳۲ درصدی در حال انجام است.رئیس سازمان صمت هرمزگان دیگر اقدامات این حوزه را به شرح زیر عنوان کرد: رشد ۶۷ درصدی ساخت و تعمیرات کشتی سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، آغاز ساخت چهار واحد تولید شیشه و کربنات با پیشرفت ۱۰ تا ۶۰ درصدی و راه اندازی ۷ ناحیه صنعتی جدید و توسعه ۲ ناحیه صنعتی موجود و افتتاح ۱ میلیون تن ظرفیت تولید کنستانتره آهن هماتیت، دو واحد تولیدی، راه اندازی ۳۶ واحد معدنی جدید، مطالعه ۲۹ هزار کیلومتر پهنه اکتشافی، فراخوان مزایده ۲۷۶ بسته معدنی، راه اندازی ۱۹۹ واحد صنعتی جدید، اجرای زیرساخت مناطق پارسیان و خلیج فارس بالغ بر ۶۲۰۰ میلیارد تومان با پیشرفت ۴۵ تا ۱۰۰درصد.


اقدامات برجسته سازمان صمت هرمزگان در دولت سیزدهم

خلیل قاسمی در پایان نشست به برجسته ترین اقدامات سازمان صمت در ۳۳ ماه اخیر پرداخت و گفت: استفاده از ظرفیت قانونی موضوع ماده 24 مکرر قانون معادن برای اولین در دولت سیزدهم با هدف تسهیل گری بوده است.
رئیس سازمان صمت هرمزگان تشریح کرد: رفع مشکلات واحدهای معدنی که متعاقب آن تعداد دو جلسه هیأت حل اختلاف موضوع ماده 24 مکرر قانون معادن برگزار که در این راستا مشکلات محدوده های امید بخش پهنه کوهشاه احمدی ماحصل مطالعات اکتشافی سازمان ایمیدرو بوده است.
قاسمی بیان داشت: مشکل اکتشافات تکمیلی در پهنه زون ۱۱ و در نهایت مشکلات برندگان مزایده پیرامون جایگزینی انتقال تعهدات با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرتفع شده است.

                       

                              

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها