پایان مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

رای حساس چهاردهم


نویسنده: صبح ساحل

فرصت تبلیغاتی نامزد‌های ریاست جمهوری ۸ صبح امروز پنجشنبه 7 تیرماه ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای‌گیری به پایان رسید. فردا، انتخابات چهاردهم برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که رهبر انقلاب آن را «بسیار مهم» خواندند و فرمودند:«هرکس به ایران قوی و سرافراز علاقمند است و هرکس معتقد به حمایت از نظام است، در انتخابات مشارکت کند».  
کاندیدای ریاست جمهوری  از 23 خرداد ماه تبلیغات خود را آغاز کردند و در این مدت در پنج مناظره تلویزیونی و چندین نشست تخصصی به همراه مشاورین خود حاضر شدند. گرچه انتظار می‌رفت مناظره‌های انتخاباتی به مانند دوره‌های قبل تنور انتخابات را داغ کند و بر شور و هیجان انتخاباتی بیافزاید اما بدین‌گونه پیش نرفت. آنچه در مناظره‌ها دیدیم وعده‌هایی بود که در این سال‌ها از کاندیدای مختلف زیاد شنیده شده  و باورش برای مردم دشوار   بود. همچنین حمله‌هایی که هر از گاهی نامزدها به یکدیگر یا بهتر است بگوییم اکثرا به نامزد منتخب اصلاح‌طلبان می‌کردند.  شش نامزد در فرصت تبلیغاتی خود با حضور در استان‌ها و دیدار با اقشار مختلف کشور، ایجاد ستادهای انتخاباتی، برگزاری میتینگ‌، حضور در دانشگاه‌ها، نشست‌های پرسش و پاسخ  و... تمام تلاش خود را برای جلب آرای مردم انجام دادند و روز جمعه موعد تصمیم‌گیری مردم است. تصمیمی که سرنوشت چهارسال آینده سیاسی کشور را رقم خواهد زد. 
  

رقابت نزدیک در نظرسنجی‌ها

در تازه‌ترین نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس براساس جامعه آماری شرکت کننده، مشارکت در انتخابات 45.7 پیش‌بینی شده و به ترتیب مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی بیشترین رای را به خود اختصاص دادند. مرکز نظرسنجی ایسپا نیز در آخرین گزارش خود، میزان مشارکت را 43.9 پیش بینی کرد و اقبال به مسعود پزشکیان در قیاس با سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف افزایشی بود.  تا ظهر امروز چهارشنبه ششم تیر ماه هنوز اجماع در میان نامزدهای جبهه انقلاب شکل نگرفته است. یکی از رسانه‌های اصولگرا در گزارشی بر اجماع نیروهای انقلاب بر یک نامزد در دور اول انتخابات تاکید کرد. به نظر می‌رسد این احتمال نیز وجود دارد که در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، اجماع بر یک نفر آن زمان انجام شود. این در حالی است که همه فعالان سیاسی و حامیان اصولگرا بر اجماع قبل از برگزاری انتخابات تاکید دارند. 
  

دور دوم انتخابات کی برگزار می‌شود؟

در صورتی که یک نامزد نتواند اکثریت مطلق آرا را بدست آورد، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. مطابق آنچه در برنامه زمانبندی انتخابات تعیین شده است، 15 تیرماه تاریخ برگزاری دور دوم انتخابات خواهد بود. 
  

رای کاغذی فعلا پابرجاست

برگزاری رای‌گیری به صورت الکترونیکی، در این انتخابات نیز مطرح بود که با اعلام ستاد انتخابات کشور این موضوع فعلا منتفی است و رای گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مانند دوره‌های پیشین به صورت کاغذی اخذ می‌شود. بنابر اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشوری، رای گیری در سراسر ایران و ۳۴۴ نقطه از جهان برگزار خواهد شد. 
همچنین برخلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که رای گیری با ۵ مدرک قابل انجام بود، در این انتخابات تنها شناسنامه و کارت ملی در اخذ رای قابل پذیرش است. در هرمزگان نیز یک هزار و ۴۴۹ شعبه برای اخذ رای در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هرمزگان فعال خواهد بود که ۵۷۵ شعبه نیز به صورت سیار در برخی از مناطق در نظر گرفته شده است.
متولدان هشتم تیر ماه ۱۳۸۵ به قبل با همراه داشتن شناسنامه یا کارت ملی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها