مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خبر داد:

«متفورمین» و «سرماخوردگی» پرمصرف‌ترین داروهای کشور



مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: سرماخوردگی با ۳۵۰ میلیون و متفورمین با ۲۷۶ میلیون پرمصرف‌ترین داروها در سه ماه اخیر هستند.

  

به گزارش صبح ساحل، «غلامحسین صادقیان»، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور گفت: از ابتدای سال کپسول آموکسی‌سیلین با تعداد ۵۰۰ میلیون عدد و مبلغ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرمصرف‌ترین داروی کشور طی سه ماه اول سال بوده است.

وی اضافه کرد: بازار دارویی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده و ۹۸ درصد بازار دارویی از لحاظ عددی مربوط به داروهای تولید داخل و ۲ درصد مربوط به داروهای وارداتی بوده است.

صادقیان بیان کرد: همچنین ۸۱ درصد بازار دارویی از لحاظ ریالی تولید داخل و ۱۹ درصد آن مربوط به داروهای وارداتی بوده است.

به گفته وی، آمار و ارقام تخصیص ارز نشان‌دهنده این است که شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی نتوانسته‌اند نقدینگی خود را تامین کنند و با این چالش مواجه هستند.

صادقیان افزود: در سال گذشته به‌منظور پایش هر چه‌بهتر فعالیت‌های جاری در حوزه صنعت مواد اولیه دارویی، اقداماتی از جمله تهیه آمارنامه سالیانه مواد دارویی، اصلاح ساختار جلسات بازخوانی، به‌روزرسانی لیست مواد دارای محدودیت واردات، برگزاری شورای برنامه‌ریزی جهت سیاست‌گذاری وزنی برای موادی که در لیست محدودیت واردات قرار دارند، صورت‌گرفته است.

وی در خصوص وضعیت تخصیص ارز نیز گفت: تاکنون ۱.۵ میلیارد ارز در حوزه دارو و تجهیزات توسط بانک مرکزی تخصیص‌داده‌ شده که یک میلیارد آن ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و ۲۸۵۰۰ تومانی بوده که فقط ۶۰۰ میلیون دلار آن تامین شده و این ارقام نشان‌دهنده این است که شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده نتوانسته‌اند نقدینگی خود را تامین کنند و با این چالش مواجه هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها