رقابت دانشجویان المپیادی‌ ۱۴۰۳ آغاز شد



رقابت راه‌یافتگان به مرحله نهایی بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور سال ۱۴۰۳ به صورت هم‌زمان در ۱۰ دانشگاه منتخب آغاز شد.

 

به گزارش صبح ساحل، مرحله نهایی این المپیاد از ساعت هشت صبح تا ۱۸ امروز، ۵ مردادماه ادامه خواهد داشت و دانشگاه‌های واقع در مراکز مناطق ده‌گانه کشور شامل دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه مازندران - بابلسر، دانشگاه تبریز، دانشگاه بوعلی سینا - همدان، دانشگاه رازی - کرمانشاه، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه شهید چمران اهواز میزبان رقابت المپیادی‌ها خواهند بود.

آزمون المپیاد علمی دانشجویی کشور سال ۱۴۰۳ به صورت تشریحی است و در ۲۳ رشته‌ زبان و ادبیات فارسی، علوم جغرافیایی، علوم اقتصادی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تربیتی، حقوق، روانشناسی، علوم زمین، شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، آمار، ریاضی، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی (زراعت-اصلاح نباتات)، طراحی صنعتی و علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت برگزار می‌شود.

مطابق ضوابط اعلام شده از سوی سازمان ملی سنجش، استفاده از ماشین حساب‌های قابل برنامه‌ریزی ممنوع است و دانشجویان می‌توانند از ماشین حساب ساده استفاده کنند و در رشته روانشناسی استفاده از ماشین حساب، همچنین به همراه داشتن مصحف شریف قرآن مجید و کتاب قانون در جلسات آزمون‌های المپیاد الهیات و معارف اسلامی و حقوق ممنوع است.

به همراه داشتن موبایل و هر گونه دستگاه‌ الکترونیکی حتی به صورت خاموش، جزوه، کتاب، برگه چرک‌نویس در جلسه آزمون ممنوع بوده و در صورت مشاهده مطابق مقررات اقدام خواهد شد.

در رقابت‌های رشته علوم زمین، دانشجویان مجازند در جلسه آزمون خط‌کش، گونیا، نقاله و استریونت و ماشین حساب غیر مهندسی (غیر برنامه‌ریزی) به همراه داشته باشند و در رشته آمار نیز پاسخگویی به سوالات آمار کاربردی با استفاده از نرم‌افزارهای آماری در سایت کامپیوتری انجام می‌شود.

در آزمون رشته مهندسی صنایع، یک مسأله برگرفته از دنیای واقعی به دانشجو داده می‌شود و سوالات اقتصاد مهندسی و طرح‌ریزی واحدهای صنعتی از این مساله داده خواهد شد. هدف، سنجش توان عملی و مهندسی دانشجو در مواجهه با مسائل دنیای واقعی مهندسی صنایع است.

برای داوطلبان رشته طراحی صنعتی نیز دو دفترچه سوال طراحی شده که هر دو دفترچه، هم‌زمان در ساعت ۸ صبح به همراه ۵ برگ کاغذ اشتنباخ به آنها تحویل می‌شود.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تشویق و ترغیب دانشجویان دانشگاه‌های کشور به مطالعه، تحقیق و ایجاد فرصت‌های مناسب برای اعتلای علمی در سال ۱۳۷۵ تصمیم گرفت تا المپیاد علمی دانشجویی کشور را سالیانه برگزار کند و مسئولیت آن را به سازمان سنجش آموزش کشور واگذار کرد که تاکنون ۲۸ دوره المپیاد با موفقیت سپری شده و دوره بیست و نهم آن نیز در حال برگزاری است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها