سکه و مجسمه طلا در گورهای مصری کشف شد



باستان‌شناسان مجموعه‌ای از آثار باستانی خیره‌کننده مصری را در بیش از ۶۰ گور کشف کردند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از ایسنا، وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که باستان‌شناسان با کاوش در مصر، گورهای باستانیِ بیش از ۶۰ نفر را به همراه سکه‌های برنز و مجسمه‌هایی با روکش طلا کشف کردند.

«لایوساینس» نوشت، کاوشگران این گورها را در شهر «دمیاط» واقع در سواحل شمالی دریای مدیترانه کشف کردند. قدمت برخی از این گورها به دودمان بیست و ششم مصر باستان (از ۶۸۸ تا ۵۲۵ پیش از میلاد) بازمی‌گردد. این درحالی است که به نظر می‌رسد سایر آن‌ها به دوران «بطلمیوسی» ( ۳۰۴ تا ۳۰ پیش از میلاد) تعلق دارند. از آثار باستانی که در این گورها کشف شده است به اشیاء سفالین و مجسمه‌های «اوشابتی» می‌توان اشاره کرد که برای خدمت رساندن به فرد متوفی در زندگی پس از مرگ در گور قرار داده شده بودند.  

کاوشگران همچنین ۳۸ سکه برنزی در یک ظرف سفالی را در این مکان کشف کردند. قدمت این سکه‌ها به دوره بطلمیوسی باز می‌گردد؛ زمانی که نوادگان یکی از ژنرال‌های اسکندر مقدونی بر مصر حکومت می‌کردند.

«توماس فوچر»، مدیر مرکز مطالعات اسکندریه در مصر که کشف این گورها مشارکت نداشت، در گفت‌وگو با «لایوساینس» توضیح داد که با توجه به تصاویر منتشرشده به نظر می‌رسد روی بسیاری از سکه‌ها، سر «زئوس آمون» حک شده است. این خدای ترکیبی از خدای یونانی زئوس و خدای مصری آمون است. به نظر می‌رسد دست‌کم روی یک سکه حاضر در عکس‌ها، عقابی حک شده است که یک شاخ در سمت چپ آن وجود دارد. بر اساس این جزئیات، «فوچر» قدمت سکه‌ها را به اواخر قرن سوم قبل از میلاد تشخیص می‌دهد.  

علاوه‌بر سکه‌ها، مجسمه‌های روکش طلایی که با متوفی دفن شده‌اند نیز قابل توجه است. از تصاویر منتشر شده، به نظر می‌رسد تعدادی از مجسمه‌ها موجوداتی از اساطیر مصر را که بال و سر انسان دارند به تصویر می‌کشند. به گفته مرکز مصر دانشگاه سوانسی، این موجود در مصر باستان بخشی از روح انسان را نشان می‌داد و گاهی اوقات به عنوان پرنده‌ای به تصویر کشیده می‌شد که می‌توانست برای متوفی غذا جمع‌آوری کند.  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها