ربات دندانپزشک اولین انسان را درمان کرد



در یک لحظه تاریخی برای حرفه دندانپزشکی، یک ربات کاملا مستقل با کنترل هوش مصنوعی برای اولین بار یک جراحی کامل را بر روی یک بیمار انسانی انجام داده که تقریبا هشت برابر سریع‌تر از یک دندانپزشک معمولی است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، این سیستم که توسط شرکت پرسپتیو(Perceptive) بوستون ساخته شده است از یک اسکنر حجمی سه بعدی دستی استفاده می‌کند که با استفاده از مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی یا OCT یک مدل سه بعدی دقیق از دهان شامل دندان‌ها، لثه‌ها و حتی اعصاب زیر سطح دندان می‌سازد.

به نقل از نیواطلس، ‌ این امر تشعشعات مضر اشعه‌ایکس را از کل فرآیند حذف می‌کند، زیرا OCT تنها از پرتوهای نور مرئی برای ساخت مدل‌های حجمی خود استفاده می‌کند که با وضوح بالا بیرون می‌آیند و پوسیدگی‌ها به طور خودکار با دقت حدود ۹۰ درصد شناسایی می‌شوند.

در این مرحله، دندانپزشک انسانی و بیمار می‌توانند درباره آنچه باید انجام دهند صحبت کنند و هنگامی که این تصمیم‌ها گرفته شد، جراح دندانپزشک رباتیک مسئولیت را بر عهده می‌گیرد. این جراحی را برنامه‌ریزی می‌کند، سپس به خوبی پیش می‌رود و آن را انجام می‌دهد.

اولین تخصص این دستگاه، آماده کردن دندان برای روکش دندان است. شرکت پرسپتیو ادعا می‌کند که این معمولا یک جراحی دو ساعته است که دندانپزشکان معمولا آن را به دو ویزیت تقسیم می‌کنند اما دندانپزشک رباتیک آن را در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام می‌دهد.

دکتر کریس سیریلو(Chris Ciriello)، مدیر عامل و بنیانگذار پرسپتیو می‌گوید: ما هیجان زده هستیم که اولین جراحی دندانپزشکی کاملا خودکار جهان را با موفقیت به پایان برسانیم. این پیشرفت پزشکی دقت و کارایی فرآیندهای دندانپزشکی را افزایش می‌دهد و دسترسی به مراقبت‌های دندانی بهتر را برای بهبود تجربه بیمار و نتایج بالینی ممکن می‌کند. ما مشتاقانه منتظر پیشرفت سیستم خود و راه حل‌های مقیاس پذیر و کاملا خودکار برای مراقبت‌های بهداشتی دندانپزشکی برای بیماران هستیم.

کریم زکلاما(Karim Zaklama)، دندانپزشک عمومی و عضو هیئت مشاوره بالینی پرسپتیو می‌افزاید: سیستم رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی دندانپزشکی را متحول می‌کند. تجربه بیمار به دلیل ساده‌سازی فرآیندها و افزایش راحتی بیمار بهتر خواهد بود. قابلیت‌های تصویربرداری پیشرفته، به‌ویژه اسکنر داخل دهانی، جزئیات بی‌نظیری را ارائه می‌دهد که به ما امکان می‌دهد مشکلات را زودتر با دقت بیشتری تشخیص دهیم و طور مؤثرتری با بیماران ارتباط برقرار کنیم.

این کارآیی کمک می‌کند بیشتر بر مراقبت شخصی از بیمار تمرکز کنیم و زمان نشستن روی صندلی درمان را کاهش می‌دهد و ما را قادر می‌سازد تا بیماران بیشتری را به طور مؤثر درمان کنیم.

جراحی رباتیک با کنترل انسان با دقت بالا در حال حاضر در حال پیشرفت است و نیاز سنتی به یک دست فوق‌العاده ثابت را از بین می‌برد و همانطور که در فضای ربات‌های انسان‌نما می‌بینیم، لحظه‌ای که شروع به دورکاری از طریق یک ربات می‌کنید، به طور بالقوه آن را آموزش می‌دهید تا در مقطعی همان کار را به طور مستقل انجام دهد. بنابراین احتمالا این ایده‌ای است که باید در سال‌های آینده به آن عادت کنید.

به وضوح مزایایی نیز وجود دارد. اگر به جای تجربه ماراتن ۶۰ دقیقه‌ای روی صندلی درمان، در یک ربع کارتان با ربات انجام شود، این یک پیشرفت بزرگ خواهد بود. به نظر نمی‌رسد لازم باشد دهان خود را کاملا باز نگه دارید، که این می‌تواند ۱۵ دقیقه را کمتر خسته‌کننده کند. و در حالی که این سیستم قطعا هزینه خواهد داشت، به نظر می‌رسد در زمان صرفه جویی زیادی می‌کند که در نتیجه صورت حساب‌های دندانپزشکی کاهش می‌یابد.

این ربات هنوز مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست، و شرکت پرسپتیو جدول زمانی عرضه آن را تعیین نکرده است، بنابراین ممکن است چند سال طول بکشد تا عموم مردم به این نوع درمان دسترسی پیدا کنند.

مطمئنا، این شرکت به دنبال گسترش قابلیت‌های دستگاه و گسترش دامنه درمان‌ها است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها