وسایل نقلیه موتوری بیشترین علت مرگ برای کودکان 2 تا 14 ساله است؛

کودکان، قربانیان بی احتیاطی والدین



 صبح ساحل، حوادث _  حوادث ترافیکی  شایعترین حوادث در کودکان است که این مهم در اکثر موارد به دلیل بی احتیاطی و سهل انگاری بزرگسالان رخ می‌دهد.

  سکانس اول

"زن جوان از تاکسی پیاده می شود و دست پسر 3 ساله اش  را می گیرد تا از عرض خیابان رد شود، عرشیا بازیگوش با نق زدن سعی می کند دست مادر را رها کند و خودش به سمت خیابان برود  در همان لحظه زنگ تلفن همراه زن جوان  به صدا  در آید و او دست کودکش را رها می کند تا تلفن را از کیفش در بیاورد که ناگهان عرشیا از غفلت مادر استفاده و به سرعت  خود را  در خیابان شلوغ می رساند ...

با صدای جیغ لاستیک خودرو،مادر دوان دوان خود را به فرزندش که کنار خودرو ایستاده می رساند.عرشیا از ترس بغضش گرفته با دیدن  مادر به سمت او می دود.راننده پراید با عصبانیت فریاد می زند" چرا حواست به کودکت نیست...". اگر راننده به موقع ترمز نمی گرفت معلوم نبود چه اتفاقی بر سر این کودک می افتاد..."

  سکانس دوم

"غروب یکی از روزهای گرم تابستان،مهران 4 ساله روی باک  موتورسیکلت نشسته و به همراه پدر وخواهرش در حال گذر  از خیابان های شلوغ  و پرترافیک شهراست. پدر مهران چند بار به علت این کارش و نداشتن کلاه ایمنی  جریمه شده بود اما گوشش به این حرفها بدهکار نبود که گذاشتن کودکان کم سن  بر روی باک و جلوی موتورسیکلت عمل خطرناکی است، این عمل را تکرار می نمود اما این بار  مانند روزهای دیگر خوش شانس نبود و ورق زندگی  برگشت... خودرو پژو در حال حرکت است که ناگهان  عابر پیاده ای جلوی ماشین قرار می گیرد و راننده به سرعت پایش را روی ترمز می گذارد، در همان موقع موتورسیکلت که به سرعت در حال تردد بود به شدت به خودروی پژو برخورد می کند و...

با صدای آژیر خودروی اورژانس، مرد چشمانش را باز می کند دخترش را می بینید که دستش را گرفته و گریه می کند اما پسر کوچکش نیست ... با چشمان نگران دنبال مهران می گردد که با چشمان بی رمقش می بیند چند متر آن طرف تر کودکش  خون آلود بر روی آسفالت جاده افتاده است، قصد دارد  از جایش بلند شود اما درد پاهایش مانع از کارش می شود و در همان لحظه می شنود که  رهگذران  از مرگ کودکش سخن می گویند..."

 کودکان آسیب پذیرترین افراد در برابر حوادث ترافیکی

والدین و مراقبان کودکان نقش مهمی در تامین ،حفظ و ارتقاء سلامت وایمنی کودکان دارند.پیشگیری از سوانح و حوادث بخش مهم وضروری برنامه مراقبت از کودکان دربخش بهداشت و یکی از مسئولیت های اصلی والدین و مراقبان کودک است. کارشناس سلامت کودکان روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان هرمزگان  با بیان این نکته که وسایل نقلیه موتوری بیشترین علت مرگ برای کودکان 2 تا 14 ساله است، عنوان می کند:" تا حدود سن 10سالگی کودکان هنوز مهارت های جسمی و شناختی لازم برای تشخیص و تصمیم گیری در مورد ایمنی خود در رفت وآمدها برخوردار نیستند و به هنگام رفت و آمد در خیابان ها کودکان آسیب پذیرترین گروه محسوب می شوند".

ارتقاء سلامت کودکان از مهمترین شاخص های سطح سلامت یک جامعه بوده و پیشگیری از وقوع حادثه درکودکان ، مستلزم رعایت نکات ایمنی است. کودکان قادر به درک خطرات پیرامون خود نبوده و در برابر بسیاری از خطرها آسیب پذیری بیشتری دارند. شرایط غیر ایمن که دراغلب مواقع ناشی از بی توجهی و خطای بزرگسالان است می تواند با کمی دقت و توجه برطرف شده و از وقوع آسیب های جبران ناپذیر در کودکان پیشگیری کند. مهتاب امیری،سوانح مربوط به وسایل نقلیه موتوری را  بیشترین علت مرگ برای کودکان 2-14 ساله می داند که به هنگام رفت و آمد در خیابان ها کودک آسیب پذیرترین گروه محسوب می شوند زیرا تا حدود سن ده سالگی هنوز از مهارت های جسمی و شناختی لازم برای ترخیص و تصمیم گیری در مورد ایمنی خود در رفت وآمد ها برخوردار نیستند. وی می گوید:" در ایران در میان همه مصدومیت ها غیرمجاز منجر به فوت در کودکان زیر پنج سال ، مصدومیت های ناشی از سوانح رانندگی مهمترین عامل مرگ و میر محسوب می شوند . سوانح رانندگی همچنین مهمترین عامل مصدومیت در میان کودکان ده تا نوزده ساله هستند" .

 پیشگیری از مصدومیت ها رانندگی

در داخل خودرو، باید کودکان کمتر از هشت سال را در دستگاه محافظتی مناسبی که عموما (( صندلی ایمنی )) خوانده می شود، قرار داد، نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را تا 71 درصد در میان نوزادان و 54 درصد در میان کودکان کاهش می دهد.

امیری معتقد است:" همیشه از همان روز اول که نوزاد از بیمارستان به خانه آورده می شود، باید از صندلی مناسب برای سن و جثه کودک استفاده کرد،در آغوش نگهداشتن نوزاد در داخل و درون هرگز امن نیست زیرا برای جزئی ترین تصادفات ممکن است نوزاد از آغوش شما خارج شود،حتی این احتمال وجود دارد که در هنگام برخورد جسم خود شما به نوزاد آسیب وارد کند، هرگز در حین رانندگی نوزاد را روی زانوی خود نگذارید، هرکودک باید در وسیله محافظتی مناسب با وزن و جثه خود قرار گیرد، باید از صندلی دارای حفاظ استفاده کرد. هنگام نصب صندلی  به دقت دستورالعمل تولید کننده آن و دفترچه راهنمای خودرو را وطالعه نموده و صندلی را دقیقا طبق دستورالعمل نصب کنید". وی ادامه می دهد:"صندلی ایمنی مخصوص نوزاد رو به عقب نصب شود، بعد از یک سال کودک شما می تواند از صندلی ایمنی مخصوص کودکان نوپا که به نحو مطلوبی رو به جلو نصب و استوار شده استفاده کند،  اگر صندلی ایمنی در صندلی جلو خودرو مجهز به کیسه هوا نصب شده ،هرگز کودک یا نوزاد خود را در آن ننشانید، کیسه هوا برای کودکی که در صندلی جلوی خودرو قرار دارند یک خطر جدی محسوب می شود، روی داشبورد ، صندلی و کف خودرو نباید هیچ شی ء ناپایداری وجود داشته باشد چون ممکن است در هنگام تصادف به اطراف پرتاب شده و دچار  مصدومیت نماید" .

 کمربند ایمنی ناجی جان سرنشین

استفاده از کمربند ایمنی باعث کاهش 65-40 درصدی خطر پرتاب شدن به خارج از وسیله نقلیه و تحمل آسیب های جدی یا مرگ آور می گردد. 

امیری اظهار می دارد:"کودکان هشت ساله و بزرگتر باید درداخل خودرو همیشه از کمربند ایمنی استفاده کنند، در مقایسه با سایر اقدامات ایمنی، کمربند ایمنی تاکنون باعث نجات افراد بسیاری  در هنگام سوانح رانندگی شده است. استفاده از کمربند ایمنی باعث کاهش 65-40 درصدی خطر پرتاب شدن به خارج از وسیله نقلیه و تحمل آسیب های جدی یا مرگ آور می گردد".  برای فرزند خود قواعد ایمنی تعیین کرده ودر مورد آنها قاطعیت داشته باشید  وی اضافه می کند:"اگرکودک از استفاده ازکمربند ایمنی سرباز زد با اصرار برنشستن در صندلی جلو داشت از حرکت درآوردن خودرو امتناع کنید تا اینکه کودک قبول کند در صندلی عقب نشسته و کمربند ایمنی را نیز ببندد،کودکان هشت ساله و بزرگتر باید در داخل خودرو همیشه از کمربند ایمنی استفاده کنند، در مقایسه با سایر اقدامات ایمنی، کمربند ایمنی تاکنون باعث نجات افراد در هنگام سوانح رانندگی شده است". همه کودکان در صندلی عقب، صندلی وسط در صندلی ایمنی یا با استفاده از کمربند ایمنی در امن ترین حالت قرار دارند. چون این حالت دورترین نقطه از ضربه های را و یا طرفین است . امن ترین موقعیت محسوب می شود .

 کودکان و عبور از خیابان

درایران هرروزه 13عابرپیاده جان خود را در سوانح رانندگی از دست می دهند. ازنظر آمد و شد چون کودکان آسیب پذیرترین افراد در استفاده از راهها هستند، در این محیط نا امن بیشترین لطمه را می بینند، کودکان زیر 9سال هنوز توانایی و مهارت لازم برای به تنهایی رد  کردن از عرض خیابان حواس آنها به سهولت پرت شده و غالبا در تشخیص سرعت و فاصله خودروها دچار اشتباه  می شوند.

کارشناس سلامت کودکان روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی  استان در این مورد می گوید:"همیشه دست کودک خود را در خیابان هنگام عبور از آن بگیرید،  برای بچه های خود الگوی مناسبی باشید بچه ها با الگوبرداری یاد می گیرند درصورت وجود چراغ های راهنما و خطوط عابرپیاده از آنها استفاده کنید ،به فرزندان خود قواعد ابتدایی عبور عرض خیابان را بیاموزید مانند عبور از عرض خیابان اول نگاه به چپ بعد به راست و بعد دوباره به چپ"

 کلاه ایمنی سپر سر 

 به هنگام دوچرخه سواری توصیه می شود که از کلاه ایمنی استفاده کنند این امر از مصدومیت های جدی در ناحیه سرپیشگیری می کند. امیری تصریح می کند:"هرگز کودکان زیر12 ماه را سوار دوچرخه نکنید". حدود25درصد از کلیه تلفات جاده ای ایران مربوط به حوادث موتورسیکلت است در بیش از 60 درصد این موارد مرگ به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی و بروز ضربه مغزی رخ می دهد. این مقام مسوول  استفاده ازموتورسیکلت برای کودکان کمتر از دوازده سال مناسب نمی داند و  می گوید:"اصلا توصیه نمی شود کودکان کمتر از دوازده سال را ترک موتورسوار کنید ،زیرا این کودکان از قد وقامت استقامت، قدرت، تمرکز و آشنایی با قوانین راهنایی و رانندگی به منظور سواری ایمن برخوردار نیستند".  به گفته کارشناسان ایمنی هر فردی در ترک موتورسیکلت سوار می شود باید از نظر خصوصیات جسمانی قادر به نشستن روی زمین باشد هردوپا را به شکل مطمئن روی پدال ها پا قرار دهد وبا دست دستگیره مخصوص ترک سوار ویا راننده موتورسیکلت را بگیرد و باید قادربه استفاده از کلاه ایمنی بوده و حتما از آن استفاده کند" .همان طور که آمارها نشان می دهد استفاده از کلاه ایمنی ، به تنهایی موثرترین راه برای کاهش آسیب های ناحیه سروتلفات ناشی از سوانح رانندگی با موتورسیکلت است .

 کودکان و عاقبت سرعت 

در بیشتر کشورهای جهان، سرعت مهمترین عامل مصدومیت های ناشی از رانندگی در جاده ها و خیابان است تحقیقات نشان داده افزایش 5درصدی سرعت توسط باعث افزایش حدودا 20درصدی میزان سوانح منجر به مرگ می گردد .به گفته  امیری فرزند شما رفتار شما را می بیند درهنگام رانندگی مسئولانه عمل  کنید،به حداکثر سرعت مجاز مقید باشید و از کارهایی نظیر استفاده تلفن  حواس شمارا در حین رانندگی پرت می کنند، پرهیز کنید با سرمشق قرار دادن خود به فرزندتان کمک کنید در آینده جوانی مسئول و راننده ای با احتیاط باشد".

 پایان ماجرا تلخ

مرد که انگار پیرتر شده است با دست و پاهای شکسته، و با چشمان پر از اشک  کنار قبر پسرش می نشیند و زیر لب می گوید:" مهران جان الان هفت روز از آن روز شوم می گذرد و در این مدت به خودم می گویم  کاش قوانین را رعایت کرده بودم، من خودم با دستان خودم تو را به آغوش خاک سپردم  ....".

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها