نماینده هرمزگان مطرح کرد :

35هزار واحد مسکن مهر در بندرعباس فاقد فضای آموزشی



  صبح ساحل ، سیاسی - نماینده مردم هرمزگان در مجلس از نبود فضای آموزشی در 35 هزار واحد مسکن مهر در شهرک پیامبر اعظم بندرعباس انتقاد کرد.

حسین هاشمی تختی در نشست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  در بندرعباس گفت : ما نه تنها در آمایش آموزشی مشکل داریم بلکه در آمایش سرزمینی نیز با چالش اساسی مواجهیم که باعث شده مشکلاتی را در استان بوجود بیاورد.

وی افزود : نبود فضای آموزشی باعث پایین آمدن کیفیت آموزش می شود و فضای آموزشی مناسب باعث اثربخشی و کیفیت آموزش است اما متاسفانه در مسکن مهر شهرک پیامبر اعظم بندرعباس در هر کلاس گاهی 70 نفر دانش آموز گنجانده شده که باعث افت کیفیت آموزش و بی اثر شدن فرآیندهای تعلیم و تربیت می شود.نماینده بندرعباس ادامه داد: استان هرمزگان نیازمند رشته های مرتبط با حوزه بنادر و دریامحور،صنایع و رشته های تبدیلی و تکمیلی مرتبط با افق آینده توسعه استان است تا بتواند همگام با فرآیندهای توسعه ،نیروی انسانی متخصص در رشته های گوناگون در اختیار داشته باشد.

هاشمی تختی تصریح کرد : دانشگاه های ما نتوانستند با صنایع ما هماهنگ باشند و موفق نشدند رشته هایی که در هرمزگان مورد نیاز است را در استان به طور کامل تامین کنند و این نشانه منطبق نبودن سندهای آمایش سرزمینی با سندهای آموزشی است.

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت :در دانشگاه های استان هرمزگان رشته های زیادی وجود دارد که برای استان کارآیی لازم را ندارد و نیاز استان بشمار نمی رود و ما وظیفه داریم تا این مسئله را پیگیری و رفع کنیم .وی در پایان عنوان کرد : ساخت مراکز آموزشی،بهداشتی ،فرهنگی ورزشی و ایجاد فضای سبز در شهرک پیامبر اعظم از تعهدات وزارت راه و شهرسازی بوده و خواستار تشکیل جلسه ای با حضور استاندار،کمیسیون آموزش و تحقیقات ، مجمع نمایندگان ، وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکل نبود فضای آموزشی 35 هزار واحد مسکن مهر در شهرک پیامبر اعظم شد

 دانشگاه‌های هرمزگانباید از ظرفیت دریا استفاده کنند

 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: چرا نباید از ظرفیت دریا در دانشگاه‌ها به این اندازه محدود استفاده شده باشد، هرمزگان استانی دریایی است و باید از این موهبت الهی استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی زاهدی در دیدار اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با روسای دانشگاه‌های استان هرمزگان، اظهار کرد: در بازدیدی که از هرمزگان داشتیم به‌خوبی وضعیت آموزشی این استان را از نزدیک لمس کردیم و هفته آینده در جلسه کمیسیون در مجلس به‌طور حتم مشکلات و پیشنهادات را بررسی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در چهار سال گذشته بسترهای مناسب قانونی برای سوق دادن دانشگاه‌ها به آموزش‌های مسئله محور و مهارتی ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: هرمزگان با توجه به پتانسیل مناسبی که در حوزه صنعت و بنگاه‌های اقتصادی دارد می‌توان به‌خوبی رابطه مناسبی بین دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرد.

زاهدی با بیان اینکه باید قانون رفع موانع تولید توسط دانشگاهیان مطالعه شود تا بتوان از ظرفیت‌های آن بهره برد، اضافه کرد: باید دانشگاه‌ها به سمت آن‌ها رفته تا هم مشکلات بنگاه‌های اقتصادی حل شود، هم اشتغال ایجاد و هم سرمایه جذب شود.وی ادامه داد: نتیجه کلی بحث و بررسی باعث شده تا این قانون تصویب شود اما از اینکه دانشگاه‌ها در این زمینه فعال نبوده‌اند جای تعجب دارد زیرا باید از این ظرفیت بهره برد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: باید از بسترهای قانونی در جهت رشد و توسعه استفاده کرد اما نیاز به ابتکار عمل و خلاقیت دارد.زاهدی با اشاره به اینکه روی صندلی نشستن و دستور دادن راه پیشرفت دانشگاه نیست، افزود: باید نصف زمان رئیس دانشگاه در رایزنی و تعامل با سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی باشد.

وی تصریح کرد: چرا نباید از ظرفیت دریا در دانشگاه‌ها به این اندازه محدود استفاده شده باشد، هرمزگان استانی دریایی است و باید از این موهبت الهی استفاده کرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: چرا باید با مصوبات قانونی مشکل‌زا در وزارت علوم سبب ناکارآمدی دانشجویان باشد، چرا باید در دوره کاردانی با سخت‌گیری در جذب هیئت‌علمی سبب شویم تا شاهد ورود دریانوردان خارجی از بنگلادش باشیم و هرمزگانی‌ها همچنان پشت درب بسته باشند.

زاهدی با بیان اینکه باید در رشته‌های تحصیلی تغییر رویکرد دهیم، خاطرنشان کرد: باید به کمیسیون آموزش مجلس ایده داده شود تا بتوانیم گره‌گشا باشیم و بتوانیم به خواسته‌های جامعه و دانشگاهیان پاسخ دهیم.

نماینده مردم کردمان در مجلس با اشاره به اینکه باید به سمت آموزش مهارتی پیش رویم، افزود: آموزش میان‌رشته‌ای هم می‌تواند زمینه‌ساز راه برون‌رفت از معضلات اشتغال باشد.

زاهدی تصریح کرد: اخیراً در شورای اسلامی‌ شدن دانشگاه‌ها بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مطرح شد و شاخص‌هایی ارائه شد  که این شاخص‌ها در کشوری اروپایی باید مطرح می‌شد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران اسناد بالادستی و اهدافی دارد و باید بر اساس سیاست‌های خودمان باشد، چرا ارزیابی مدیران دانشگاه‌ها را نباید تغییر داد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این شاخص‌ها ایرادات جدی داشت و امیدوارم تجدیدنظر شود، اظهار کرد: باید به ما کمک شود تا شاخص‌ها و ملاک‌هایی که برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها لحاظ شود، ارائه تا بتوانیم مصوب کنیم.

وی با اشاره به اینکه چرا باید برخی دانشگاه‌های خاص همواره بالا باشند، افزود: باید شاخص‌ها طوری بررسی شوند که با خودش مقایسه شود نه آنکه دانشگاهی در هرمزگان را با شریف مقایسه کرد، بلکه باید سیاست‌های تشویقی هم نگریسته شود.

پنج نماینده از هرمزگان، حریف لابی‌گری‌ها در کشور نمی‌شوند

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس گفت: در سطح کشور آمایش سرزمینی وجود ندارد و اقدامات با لابی‌گری و چانه‌زنی پیش می‌رود که در هرمزگان با تعداد کم نمایندگان نمی‌توان بهره‌ای برد.

 احمد مرادی در جمع اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اظهار کرد: در نوع اطلاع‌رسانی حضور اعضای کمیسیون آموزش اطلاعی نداشتم و امیدوارم این سفر مفید واقع شود.وی با بیان اینکه امیدوارم فرصت بیشتری برای استان هرمزگان قائل باشیم تا خروجی مناسب داشته باشیم، افزود: مردم هرمزگان متفاوت می‌نگرند و احساس تبعیض در کشور دارند که نگاه مناسبی به هرمزگان نمی‌شود.

این نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سطح کشور آمایش سرزمینی وجود ندارد و اقدامات با لابی‌گری و چانه‌زنی پیش می‌رود که در هرمزگان با تعداد کم نمایندگان نمی‌توان بهره‌ای برد.

مرادی با اشاره به اینکه هرمزگان ظرفیت بالایی دارد و سهم مناسبی وارد خزانه کشور می‌کند، اضافه کرد: در قانون پرداخت مازاد درآمد را به‌عنوان تلاش و پاداش جهت هزینه عمرانی پرداخت شود.

وی ادامه داد: در طول چهار سال گذشته یک هزار میلیارد تومان باید به هرمزگان در این بخش داده می‌شد که تنها پنج میلیارد اعطا شد و همین باعث شده وضعیت دانشگاه‌ها این‌چنین باشد.رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با بیان اینکه نابرابری‌ها در هرمزگان مشهود است، خاطرنشان کرد: امیدوارم سفر کمیسیون‌های مجلس به هرمزگان حاصلی داشته باشد و مردم بتوانند آن را لمس کنند.

مرادی افزود: در خصوص جایگاه علمی به علت همین مشکلات با استان‌های دیگر متفاوت هستیم و نباید شرایط استان‌های دیگر با هرمزگان یکی باشد بلکه باید تبصره‌های ویژه‌ای برای هرمزگان قائل بود.وی با ضرورت نگاه ویژه دولت و مجلس به فضای آموزشی در هرمزگان، تصریح کرد: قرار بود امسال اعتباری به مساوات در بخش آموزشی به استان‌ها تخصیص یابد اما تاکنون خبری نشده است.

این نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح سؤال از وزیر علوم. تحقیقات و فناوری را پیگیری و مطرح می‌کنم، اضافه کرد: امیدوارم حضور دولتمردان و مجلس در هرمزگان مفید باشد.رشد آموزش در هرمزگان نیازمند اعتباری ویژه استنماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس گفت: توسعه دانشگاه‌ها نباید منحصر به بندرعباس باشد بلکه باید سراسر هرمزگان و به‌ویژه مناطق محروم را هم دید.سید مصطفی ذوالقدر در جمع اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اظهار کرد: توسعه دانشگاه‌ها نباید منحصر به بندرعباس باشد بلکه باید سراسر هرمزگان و به‌ویژه مناطق محروم را هم دید.

وی عنوان کرد: از ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان هرمزگان گله‌مندم زیرا خیرین آماده ساخت‌وساز در هرمزگان هستند و در رودان هم خیرین دو درمانگاه ساخته‌اند اما پزشکی وجود ندارد که امیدوارم در این بخش رسیدگی شود.نماینده شرق هرمزگان در مجلس با بیان اینکه وقتی مدیری تغییر کرد نباید همه مدیران تغییر کند، افزود: چرا با درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تغییر رئیس دانشگاه آزاد کشور مدیران زیادی را تغییر دادند مگر عملکرد نباید شاخص انتصاب باشد؟!

ذوالقدر اضافه کرد: باید اعتبار ویژه‌ای به هرمزگان اختصاص یابد تا بتوانیم در بخش آموزش رشد ویژه‌ای شاهد باشیم.وی در پایان خاطرنشان کرد: در هرمزگان روسای دانشگاه‌ها در حال خدمت هستند و نباید چهره کسی را به‌ناحق ریخت و امیدوارم سفر کمیسیون‌های مجلس برای استان مثمر ثمر واقع شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها