از تصویب تا سکوت

افزایش کرایه لندینگ‌کرافت در مسیر قشم



صبح ساحل ، اقتصادی - افزایش کرایه شناور‌های لندینگ‌کرافت برای مسیر بندر پُل به بندر لافت قشم در آستانه نوروز شایعاتی را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

به گزارش ایسنا،به دنبال افزایش کرایه شناور‌های لندینگ‌کرافت برای مسیر بندر پُل به بندر لافت قشم شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت شبانه و بدون مجوز این شناورها در فضای مجازی مطرح شد.

مدیرعامل شرکت تعاونى فتح و پایانه هاى دریایى قشم در اظهار کرد: سه سال بود که کرایه لندینگ‌کرافت افزایش پیدا نکرده و پس از سه سال این افزایش صورت گرفت که اتفاق خاصی هم نیفتاده و افرایش قیمت‌ها در حمل‌ونقل امری طبیعی است.

آشیانه با اشاره به اینکه مسائل مختلفی مانند آنالیز، هزینه، ارز داریم، که باید برای افزاش قیمت ترددها مورد بررسی قرار گیرد، افزود: بر اساس استنادات نیاز به افزایش قیمت ما به عنوان نماینده لندینگ‌کرافت‌داران درخواست می‌دهیم و این درخواست برای بررسی و ارزیابی به کمیته‌های مربوطه رفته و همچنین برای تصویب به فرمانداری و شورای سیاست‌گذاری استان می‌رود.

وی با بیان اینکه سه سال است درخواست افزایش قیمت می دهیم تا امسال بالاخره رسیدگی شد، تصریح کرد: این افزایش قیمت کارشناسی شده است، عدد و ارقام در نظر گرفته شده بیشتر از این بوده است که کارشناسان خواستند گذشت کنیم و به این مبلغ راضی شویم.

مدیرعامل شرکت تعاونى فتح و پایانه هاى دریایى قشم با اشاره به اینکه افزایش کرایه مصوبه فرمانداری بوده و کسی سرخود قیمت‌ها را بالا نبرده است، عنوان کرد: نماینده فرماندار، سازمان بنادر و دریانوردی و  منطقه آزاد در کمیته های بررسی حضور داشته اند و مصوبه فرماندار را دارد.

سرپرست اداره بنادر و دریانوردی قشم نیز بیان کرد: نرخ‌گذاری هزینه‌های حمل‌و‌نقل در حوزه وظایف ما نبوده و تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری آن در قشم توسط فرمانداری، استانداری و منطقه آزاد قشم صورت می‌گیرد.

علی اشتری با بیان اینکه  اگر افزایشی صورت گرفته در کرایه لندینگ‌کرافت بوده و ارتباطی به مواردی چون عوارض ندارد، ابراز کرد: کرایه لندینگ‌کرافت دو سه سالی بود افزایش نیافته و همان 18 هزار تومان باقی مانده بود.

وی با اشاره به اینکه استهلاک و خرج شناورها با توجه به نوسانات قیمت ارز خیلی بالا رفته و قیمت قبلی هیچ‌گونه توجیه اقتصادی برای لندینگ‌کرافت‌داران نداشت، اضافه کرد: بنابراین این افزایش قیمت حتماً توجیه اقتصادی داشته که انجام گرفته است.

سرپرست اداره بنادر و دریانوردی قشم خاطرنشان کرد: بخش سواری 25 درصد و بخش ماشین‌های سنگین 10 درصد افزایش داشته و بخش‌های تاثیر‌گذار بازار تغییر آنچنان زیادی نداشته است.

اشتری با تأکید بر اینکه قیمت شناورهای مسافربری برای عید نوروز افزایش نمی‌یابد و درخواستی هم در این زمینه نداشته‌ایم، تصریح کرد: کمیته‌هایی که درخواست‌های افزایش قیمت وسایل نقلیه دریایی را ارزیابی می‌کنند متفاوتند، کمیته حمل‌ونقل دریایی درخواست شرکت‌های تعاونی را بررسی کرده، سیستم کارشناسی روی آن انجام، آنالیزهای قیمتی روی آن ها صورت گرفته، هزینه ها برآورد شده و طبق آن بررسی می‌شود که آیا این افزایش قیمت به حق بوده و باید صورت بگیرد یا خیر؟!

وی ادامه داد: نتیجه به شورای سیاست‌گذاری و نرخ گذاری استان ارسال و در آن جا مصوب می‌شود، بنابراین افزایش بی حساب و کتاب و بی مجوزی صورت نگرفته است.

مدیر امور بنادر و حمل و نقل دریایی سازمان منطقه آزاد قشم نیز اظهار کرد: لندینگ‌کرافت‌ها مربوط به شرکت‌های تعاونی و بخش خصوصی هستند و ما هیچ‌گونه حق دخالت در امورشان را نداریم و آن‌ها توجیهات قانونی برای خودشان دارند.

پژمان بهرامی با بیان اینکه اگر اعلام کرده بودیم برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم در خصوص تعرفه عوارض منطقه آزاد بوده است، تصریح کرد: افزایش نرخ تردد به ما ارتباطی ندارد و باید از خودشان استعلام گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: لندینگ‌کرافت‌ها بخش خصوصی هستند و هزینه‌هایی دارند و قطعاً سر خود کاری را انجام نداده‌اند و پس از کارشناسی‌های لازم هزینه ترددشان افزایش یافته است.

در پایان جهت تایید تصویب این افزایش قیمت توسط فرمانداری قشم و چرایی عدم اطلاع‌رسانی گسترده در این زمینه اقدام به برقراری تماس تلفنی با فرماندار قشم کرد که وی زمان گفت‌وگو را به ساعتی دیگر موکول و در زمان مقرر پاسخگوی تماس های مکرر این خبرگزاری نشد.کرایه حمل کامیونت، خاور و شش‌چرخ از بندر پُل به لافت ۶۸۰۰۰ تومان شامل 34200 تومان عوارض منطقه آزاد، ۲۷۷۲۰ تومان کرایه حمل از پُل به لافت، ۴ هزار تومان عوارض دهیاری پُل، ۵۸۰ تومان بیمه و خدمات،  ۱۵۰۰ تومان عوارض شورای لافت و بخش مرکزی قشم است.

کرایه حمل ده چرخ از بندر پُل به لافت ۹۵۱۲۰ تومان شامل۴۲۵۰۰ تومان عوارض منطقه آزاد، ۴۵۵۴۰ تومان کرایه حمل از پُل به لافت، ۵ هزار تومان عوارض دهیاری پُل، ۵۸۰ تومان بیمه و خدمات، ۱۵۰۰ تومان عوارض شورای لافت و بخش مرکزی قشم است.کرایه حمل تریلی از بندر پُل به لافت ۱۳۷۳۴۰ تومان شامل ۵۹۳۰۰ تومان عوارض منطقه آزاد، ۶۹۹۶۰ تومان کرایه حمل از پُل به لافت، ۶ هزار تومان عوارض دهیاری پُل، ۵۸۰ تومان بیمه و خدمات، ۱۵۰۰ تومان عوارض شورای لافت و بخش مرکزی قشم است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها