رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس:

ته لنجی شامل هرمزگان نمی‌شود



صبح ساحل ، حوادث - رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با اشاره به چندگانگی قانون مبارزه با قاچاق کالا در استان هرمزگان گفت: جابجایی دو گونی برنج در هرمزگان جرم است و متاسفانه ته لنجی شامل استان‌های هرمزگان، سیستان وبلوچستان و خوزستان نمی‌شود.

به گزارش فارس ، احمد مرادی در نشست مشترک کمیسیون مبارزه با قاچاق و ارز استان و هیات تحقیق و تفحص مجلس اظهار داشت: استان هرمزگان مهم‌ترین استان مرزی کشور است و آنچه که  باید تایید و اعتراف کنم این است که هماهنگی و تعامل خوبی در استان در راستای مبارزه با قاچاق کالا برقرار است، اما چرا این هماهنگی تا امروز  موجب انجام کارها نشده جای سوال است.

وی افزود: نتیجه تحقیق و تفحص  از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز در هرمزگان دو حالت دارد؛ یا روند مبارزه مثبت ارزیابی شده و در صحن علنی هم اعلام می‌شود و توام با به به و چه چه است و یا روند مبارزه ناکارامد ارزیابی می‌شود و نتیجه‌اش تذکر به دستگاه مربوطه است که نتیجه هر دوی این حالت‌ها  ایجاد دور تسلسل و اعمال فشارهای بیشتر برمردم مرزنشین در جهت مبارزه با قاچاق است.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس گفت: سابقه مبارزه با قاچاق در استان به 400 سال قبل بر می‌گردد و همه مدیران  در این خصوص حرف‌های مشترکی می‌زنند،  از سال 1312 قانون مبارزه با قاچاق تصویب شده و طی 85 سال انتظارات برآورده نشده است و بنا به آمارهای موجود گردش مالی قاچاق در سال های گذشته به 20میلیارد دلار می‌رسید  که 3میلیارد دلار آن شامل ته لنجی و ...بود و در حال حاضربه 12 میلیارد دلار رسیده است.

مرادی افزود: بندرشهید رجایی که 60 درصد صادرات کشور از این مبدا صورت می‌گیرد و گردش مالی 12 هزار میلیارد تومان دارد آیا فکر می‌کنید با این حجم گردش مالی تخلف، بداظهاری، جعل اسناد و ... اتفاق نمی‌افتد؟ در خوش بینانه‌ترین حالت باید بگوییم موفقیت در مبارزه با قاچاق کالا 10 درصد بوده است، وقتی وضعیت این‌گونه باشد و از سال 1312 قانون را داریم تکرار می‌کنیم امروز به جایی رسیدیم که رضایت کامل حاصل نشده است.

وی با اشاره به این که مافیای قاچاق در هرمزگان نیستند گفت: اگر نگاهی به زندان‌ها بیاندازیم متوجه می‌شویم که چه کسانی در راستای قاچاق کالا در زندان‌ها هستند، مطمئنا بدبخت‌ترین افراد در زندان بوده و هیچ فرد بانفوذی در میان‌شان نیست، در سال 89 یک نفر در راستای قاچاق کالا  دستگیر شد و 800 میلیارد تومان جریمه‌اش بود اما 2 ماه هم زندان نرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: باید استان هرمزگان را به عنوان پایلوت در مبارزه با قاچاق کالا قرار دهیم، باور کنید که نمی‌خواهیم مشکلات را حل کنیم و عزم جدی برای حل مشکل قاچاق در کشور نیست، اگر می‌خواستیم  سخنان مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کالای ایرانی را اجرا می‌کردیم و فقط به نصب بنر در سردر ادارات اکتفا نمی‌کردیم؛ این در حالی است که در تمام دوایر دولتی از کالای غیرایرانی استفاده می‌شود اما به مردم می‌گوییم کالای ایرانی بخرید.

وی با اشاره به وجود یک هزار کیلومتر مرز آبی در هرمزگان افزود: با توجه به مرز زیاد آبی، میزانی که برای ته لنجی مشخص شده جوابگوی نیاز مردم نیست و این قانون متاسفانه در هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان اجرا نمی‌شود بارها گفته‌ایم همان میزان که به استان بوشهر اعلام کرده‌اید به ما هم بدهید تا مرزنشینان بتوانند به معیشت بپردازند.

وی در پایان افزود: باید شرایطی فراهم شود تا مرزنشینان در مضیقه نباشند و تحقیق و تفحص این کمیسیون از هرمزگان فتح بابی برای جا افتادن باور و اعتقاد بر برخورد با قاچاقچیان واقعی در جامعه در راستای حمایت از کالای ایرانی و تولیدکنندگان داخل باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها