روستایی که زیر پونز هرمزگان گم شد؛

بی نصیب ماندن گچین از عمران شهری



صبح ساحل ، اجتماعی - به واسطه ایجاد چند بازارچه ها و فعالیت در واحدهای صنعتی بیکاری در گچین وجود ندارد امادر سایه فراموشی مسئولان این روستا هیچ سهمی از عمران و توسعه ندارد.

گچین یکی از روستاهای غربی توابع بخش مرکزی بندرعباس است که در فاصله ۵۰کیلومتری این شهرستان و ۳۵ کیلومتری بندرخمیر واقع شده و بالغ بر چهار هزار خانوار را در خود جای داده است.

این روستای به ظاهر کوچک که در فاصله ۱۰کیلومتری از دریا واقع شده که به دلیل وجود گنبدهای نمکی و رسوبات آتشفشانی به  کلکسیونی از زیبایی های زمین شناسی تبدیل شده است.

وجود طولانی ترین و قدیمی ترین پل کشور همچنین ابنیه تاریخی در این روستا بیانگر تاریخ کهن گچین است که سالها بر زیر خاک مدفون مانده است.

این روستای کوچک مانند سایر نقاط کشور در تاریخ دفاع مقدس جوانانش را تقدیم انقلاب کرده که شهید احمد گچین زاده و شهیده فاطمه میرگچینی از شهدای هواپیمایی ایرباس در روستای گچین هستند.

گویش مردم گچین بندری است که به دلیل برخی از مراودات تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس بخش هایی از زبان هند و عربی نیز در کلامشان به چشم می خورد مردم این روستا شافعی مذهب هستند و وجود مساجد تاریخی با معماری منحصر به فرد خود جلوه ای متفاوت به این روستای محروم داده است.

شغل اکثر مردم گچین صیادی، دامداری و فعالیت در واحدهای صنعتی اطراف روستا مانند کشتی سازی ، اداره بندر و غیره است همچنین در زمینه فروش لوازم خانگی خارجی فعالیت دارند که با برپایی چند بازارچه کوچک همه ساله میزبان مسافرانی است که به قصد خرید وارد این روستا می شوند.

علت هجوم مسافران به بازارهای این روستا عرضه لوازم خارجی با قیمت نازل و استوک فروشی است از این رو بخش اعظمی از بازارچه های گچین را اجناس خارجی قاچاق تشکیل می دهد.

در سال های اخیر به واسطه ورود قاچاقچیان سوخت به گچین، این روستا به گذرگاه قاچاق تبدیل شد و عده ای از جوانان روستا را به  کام خود کشاند.این روستا به دلیل وجود ذخایر اورانیوم شهره جهانی شده اما آنچه که بیشتر در روستا نمود می کند محرومیت وعقب ماندگی از زیرساخت های شهر است.

خشکسالی های اخیر موجب شده تا دامداری و کشاورزی در گچین از رونق بیافتد و دامداران برای تامین معیشت زندگیشان چوب حراج به سرمایه شان بزنند.در گذشته وجود گاوهای اصیل و پراکنده در گوشه و کنار روستا بیانگر فعالیت مردم بود و توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب می کرد اما در سال های اخیر دیگر خبری از رونق دامداری در گچین نیست.خشکسالی های پیاپی و خشک شدن نخیلات و پوشش گیاهی باعث شده مناطق گچین، کلمتلی، دیمیلو و… به یکی از کانون های ایجاد گرد و خاک در هرمزگان تبدیل شده و با وزش بادهای موسومی غرق در گرد و غبار شوند.

وجود کوچه های و معابر خاکی روستا خبر از عدم اجرای صحیح طرح های عمرانی در گچین  دارد همچنین در گذرگاههای روستا خبری از روشنایی معابر نیست و با تعطیلی بازارچه ها گچین در تاریکی مطلق فرومی رود.رها سازی و یا سوزانده شدن زباله های خانگی در گچین از دیگر معضلات  این روستاست که علاوه برآلودگی محیط زیست بیماری را برای ساکنان منطقه به ارمغان می آورد.هرچند به واسطه وجود بازارچه ها و کار در واحدهای صنعتی بیکاری در گچین وجود ندارد که آن هم به همت خود مردم محقق شده اما مسئولان این روستا را از یاد برده اند و هیچ اقدامی برای بازسازی و بهسازی فضای روستا انجام نمی دهند.

زلیخا گچین زاده، فرزند شهید گچین زاده در گفتگویی  با خاطری مکدر از مسئولین اظهار کرد: با وجود اینکه در منطقه گچین فقط همین دو شهید وجود دارد اما متاسفانه هیچ خیابان و‌ کوچه ای به نام این شهدا نیست.وی گفت: مسئولین قول ایجاد میدانی با یابود این شهدا در شهر گچین را دادند و حتی بنده عکس پدرم را با دستان خودم به آنها دادم اما این کار هیچگاه صورت نپذیرفت و همین امر باعث ناراحتی بیشتر ما شده است./هرمز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها