رویکرد ما افزایش تولید دانه های روغنی با تغییر الگوی کشت است



به گزارش صبح ساحل، علی باقرزاده همایی اظهار داشت: دانه‌های روغنی به عنوان پایه و ماده اولیه تولید روغن نباتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی عنوان کرد: به واقع، ضریب مصرف روغن نباتی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی به میزانی بالاست که با قاطعیت می‌توان از این محصول به عنوان یکی از نیازهای اساسی جامعه در حوزه غذایی نام برد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان  ادامه داد: با چنین اوصافی، حصول هر توفیقی در افزایش ضریب تولید و تامین هر چه بیشتر این محصول، و به تبع آن افزایش ضریب تولید روغن نباتی برای تامین نیاز داخلی کشور، یک موفقیت ارزنده و بزرگ به شمار می‌رود.

باقرزاده همایی تشریح کرد: با وجود حصول دستاوردهای بسیار در عرصه‌های گوناگون اقتصادی و زراعی، متاسفانه میزان کشت دانه‌های روغنی در کشور ایران، آنچنان که باید مطلوب و مُکفی به نظر نمی‌رسد و علی رغم افزایش ضریب تولید این محصول در طول سالیان اخیر، همچنان شدت و میزان وابستگی به واردات برای تامین نیاز داخلی بالاست و ارز قابل توجهی، مصروف خرید این محصول می‌شود.

وی بیان کرد: دانه‌های روغنی به عنوان گیاهان صنعتی از کاربردهای بسیاری در تغذیه انسان و کنجاله آن در تغذیه دام، طیور و مصارف متعدد صنعتی برخوردار است و این دامنه وسیع از مصرف در حوزه‌های گوناگون، موید عمق ضرورت و اهمیت این محصول خاص است و به واسطه تنوع حوزه مصرفی آن، از دانه‌های روغنی به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین تولیدات زراعی و کشاورزی یاد می‌شود.

باقرزاده همایی اظهار داشت: در طول چهار دهه گذشته، تامین دانه‌ های روغنی مورد نیاز برای صنایع روغن کشی، سیر و فراز و نشیب‌های متعددی را تجربه کرده است.

رئیس سازمان جها کشاورزی ادامه داد: ما در سال رونق تولید تمایل داریم تولید محصولات استراتژیک را با استفاده از تغییر الگوی کشت افزایش دهیم.

باقرزاده همایی در ادامه بیان کرد: 65 هکتار از اراضی شهرستان حاجی آباد در استان هرمزگان زیر کشت کلزا رفته است . و پیش بینی می گردد 4500 تن کلزا از 3000 هکتار از زمینهای زیر کشت این محصول در استان برداشت شود.

وی بیان کرد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی و بارش مناسب برداشت این محصول در مقایسه با سال گذشته 50 درصد افزایش می یابد ،کاشت کلزا در هرمزگان تا نیمه آذر ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بیان کرد: کلزا در زمین های زراعی شهرستان های رودان ، حاجی آباد ، میناب ، بندرعباس ، جاسک ، پارسیان و بستک کشت می شود که بیش از 90 درصد سطح زیر کشت به شهرستانهای حاجی آباد و رودان اختصاص دارد.

باقرزاده همایی افزود: در سال زراعی جاری، بیش از 8  تن بذر از ارقام هیبرید هایولا 50 ،  تراپر و آگامکس در سطح استان تامین و توزیع گردیده است.

وی گفت: کشت کلزا باروری خاک را در پی دارد و در مزارع گندم سال قبل کاشته می شود. برداشت کلزا از  نیمه فروردین آغاز و تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد محصول کلزای برداشت شده در هرمزگان  به صورت خرید تضمینی انجام و جهت  روغن گیری به سایراستانها فرستاده می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در پایان گفت: تا 45 درصد دانه کلزا روغن ، 18 تا 24 درصد پروتئین خوراکی و 12 تا 20 درصد پوست است روغن کلزا به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه بالایی برخوردار است از کنجاله کلزا به دلیل داشتن پروتئین بعنوان خوراک دام استفاده می شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها