شمشیر بازی هرمزگان همچنان بی خانه است



شمشیر بازی نوعی رشته ورزشی است که دو ورزشکار در آن با استفاده از یک شمشیر کوچک با هم مبارزه می‌کنند. شمشیربازی یکی از پنج رشته ورزشی است که در همه دوره‌های بازی های المپیک برگزار شده‌است. مسابقات این رشته در سه بخش فلوره، اپه و سابر برگزار می‌شود که از نظر نوع شمشیر مورد استفاده و قوانین بازی با یکدیگر تفاوت دارند.شمشیربازی معلولان نیز در مسابقات پارالمپیک به صورت شمشیربازی با ویلچر برگزار می‌شود. در رشته المپیکی پنج‌گانه مدرن نیز یکی از رشته‌های ورزشی شمشیربازی اپه است.


 تاریخچه و اصطلاحات مهم ورزش شمشیر بازی


به گزارش صبح ساحل، ورزش شمشیربازی که قدمتی طولانی دارد، به صورت دو نفره برای آقایان و بانوان انجام می‌شود. مسابقات شمشیربازی، هم به صورت انفرادی و هم به صورت تیمی صورت می گیرد. شمشیربازها در موقع مسابقه می بایست لباس‌های مخصوصی بپوشند و از دستکش، لباسی مخصوص و یک ماسک با تور فلزی استفاده نمایند تا صورت و بدن از ضربه های احتمالی حریف محفوظ بماند.  زمین مسابقه در شمشیربازی14 متر طول و 1.5 متر پهنا دارد. قبل از شروع بازی باید شرکت کنندگان به یکدیگر، داور و تماشاگران با نگه داشتن محافظ شمشیر در کنار چانه ادای احترام کنند. در روی خط آن گارد، باید به گونه ای بایستند که یک پا جلو بوده، شمشیر به سمت حریف بوده و دست آزاد در پشتشان جمع شده باشد.


هر ست مسابقه سه دقیقه است ولی اگر یکی از طرفین ۱۵ امتیاز بگیرد، مسابقه زودتر به پایان می رسد. اگر زمان تمام شده و هیچ کدام از شرکت کنندگان به امتیاز ۱۵ نرسیدند، برنده فردی است که امتیاز بالاتری را کسب کرده است. اگر پس از ۹ دقیقه امتیازها مساوی بود، یک دقیقه وقت اضافه در نظر گرفته می شود که در آن فردی که اولین امتیاز را کسب کند برنده خواهد بود. برای گرفتن امتیاز هر بازیکن باید به منطقه  مجاز حریف ضربه بزند. این مناطق برحسب قوانین مختلف، تغییر می کنند. با این مقدمه می روم به سراغ ورزش شمشیر بازی در استان هرمزگان تا ببینیم که این رشته ورزشی در استان چه جایگاهی دارد.ورزش  شمشیربازی در  استان هرمزگان به طور رسمی  از سال ۹۷ راه اندازی شد و نزدیک به دو سال از  فعالیت این رشته در استان می گذرد.

 

   شمشیر بازی هرمزگان همچنان بی خانه است

 


عبدالله حسین پور اولین رئیس هیات شمشیر بازی  در استان هرمزگان در گفت و گو با صبح ساحل گفت:  رشته شمشیر بازی تنها در رشته اپه و آن هم  فقط در مرکز استان شهرستان بندرعباس فعال می باشد و متاسفانه در همین مرکز هم مشکلات بسیاری داریم .وی بیان داشت: حدود ۳۰ ورزشکار فعال در بخش آقایان و بانوان  داریم و ۲۵ مربی که در دوره مربیگری این رشته موفق به کسب مدرک مربیگری شده اند.رئیس هیات شمشیر بازی استان اظهار داشت: متاسفانه در شهرستان یزد که در نزدیکی ما قرار دارد هر کدام از شهرهای آن یک سالن اختصاصی برای این رشته ورزشی وجود دارد اما در  استان هرمزگان یک سالن اختصاصی  نداریم و حتی یک سالن برای یک سانس جهت انجام تمرینات  نداریم و ورزشکاران ما  در سالن های اجاره ای فعالیت می‌کنند.


وی گفت: متاسفانه بعد از حدود دوسال از این که بنده مسوولیت هیات را بر عهده گرفته ام یک دفتر جهت انجام امورات هیات  در اختیار ما قرار نگرفته است در صورتی هستند هیات های که هنوز شروع به کار نکرده اند اما یک دفتر و مکان مناسب به آن ها داده می‌شود.حسین پور بیان داشت:  طی این دوسال از فعالیت هیات یک دوره  کلاس مربیگری و دو دوره بازآموزی برای این رشته ورزشی زیر نظر سرمربی تیم ملی در استان برگزار کرده ایم .همچنین دو اعزام به مسابقات المپیاد استعداد های برتر کشور و دو اعزام به مسابقات قهرمانی کشور داشته ایم و دو شمشیر باز ما  به اردوی تیم ملی دعوت شده اند  که نشان از توان و ظرفیت ورزشکاران این استان در این رشته ورزشی دارد.


وی گفت: با هماهنگی انجام شده اردوی چند روزه در جزیره کیش جهت ورزشکاران زیر نظر سرمربی تیم ملی جهت تشویق ورزشکاران برگزار کردیم .رئیس هیات شمشیر بازی استان اظهار داشت : برای داشتن حداقل امکانات و تهیه وسایل هر ساله  به سی میلیون تومان بودجه نیاز داریم که فکر نکنم خواسته زیادی باشد.وی در پاسخ به این سوال که چرا تنها رشته اپه در استان فعال است و رشته  فلوره  فعالیتی ندارد گفت :ما باید اول سالن یا سانسی مجزا داشته باشیم تا بتوانیم این امر را انجام دهیم و تمامی مکاتبات با فدراسیون انجام شده است  فقط باید امکانات اولیه در این استان محیا شود تا بتوانیم این دوره ها را برگزار نماییم و برنامه ریزی جهت آموزش مربیان و بازیکنان با فدراسیون انجام داده ایم و در خرداد ماه سرمربی تیم ملی به هرمزگان سفر می‌کند ولی باید امکانات را فراهم کنیم در غیر این صورت به جای نخواهیم رسید.


وی در پاسخ به این سوال که شما که دفتری برای امورات اداری خود ندارید پس کجا این  برنامه ریزی‌ها  انجام می‌شود گفت: همه کارهای اداری ، وسایل و تجهیزات ورزشی ما در یک اتاق در  خانه یکی از اعضای هیات  نگهداری می‌شود که واقعا تاسف آور است‌ و از مسئولان درخواست پیگیری حداقل امکانات را داریم و  تهیه یک پیست و قرقره و آپاره حداقل درخواست ورزشکاران این رشته ورزشی است.حسین پور رئیس هیات شمشیر بازی استان در خصوص منابع مالی این رشته ورزشی هم گفت : بخشی را اداره کل ورزش و جوانان می دهد که واقعا بسیار کم است و بیشتر منابع را از خود ورزشکاران دریافت می کنیم .

  شمشیر بازی هرمزگان همچنان بی خانه است

  


وی اظهار داشت: نباید در استان از نظر منابع مالی و امکانات بین هیات ها تفاوتی وجود داشته باشد اما این را می گویم که هنر هر مدیری در کاری که به آن سپرده شده است اداره کردن آن به خوبی است و من هم این قول را خواهم داد که مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت و جایگاه ورزش شمشیر بازی استان در کشور بهتر خواهد شد.
رئیس هیات شمشیر بازی استان در باره دورنمای این رشته ورزشی در استان هرمزگان گفت:  اگر شمشیر بازی مورد حمایت قرار بگیرد قول قهرمانی و ملی پوش شدن ورزشکاران استان را خواهم داد و سرمربی تیم ملی پس از اولین حضورش در استان و  استعداد یابی شمشیر بازان استان را لیاقت پوشیدن پیراهن تیم ملی دانست و  نمونه بارز آن هم پس از دو دوره اعزام به مسابقات دو  دعوت شده به اردوی تیم ملی داشتیم.


حسین پور گفت : برای گسترش این رشته ورزشی یک  برنامه پنج ساله برای آن تدوین کرده ایم  و فقط نیازمند امکانات اولیه این رشته در استان هستیم.البته در این میان هیات  فعالیت خود را در استان ادامه خواهد داد و با  رایزنی که  با مسئولان ادارات ورزش  شهرستان ها انجام خواهیم داد هیات های شهرستانی را فعال خواهیم کرد تا این رشته در استان از یک قطبی بیرون بیاید و هیات هم آمادگی دارد تا تجهیزات اولیه این رشته از جمله شمشیر ، ماسک و لباس مخصوص را در اختیار کلیه شهرستان های استان قرار دهد و  همچنین  جهت اعزام مدرس و آوردن سرمربی تیم ملی  جهت انجام دوره ای آموزشی  در شهرستان ها مشکلی نداریم.


وی گفت: در دوره های برگزار شده  آموزش و پرورش و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری  همکاری بسیار خوبی با ما داشته اند که همین جا از آن ها تشکر می‌کنم.
عبدالله حسین پور در مورد کشف استعدادهای رشته ورزشی شمشیر بازی در استان هرمزگان گفت: اول  درخواست راه اندازی انجمن شمشیربازی در بین انجمن های دانش آموزی را دارم که موافقت اولیه آن را گرفته ایم  و ما می توانیم در مدارس استان  استعدادهای خوبی را شکوفا کنیم.


وی در مورد حمایت باشگاه های ورزشی از این رشته ورزشی بیان داشت: از مدیران باشگاه ها تقاضا دارم که نگاهی هم  به ورزش شمشیر بازی در باشگاه خودشان داشته باشند ودر حال حاضر باشگاه خواجه عطاء بندرعباس این قول را به ما داده است که هر چه زودتر این رشته ورزشی را در باشگاه خود فعال کند. وی گفت : طرح و نقشه یک سالن هم آماده کرده ایم و تنها نیاز به همکاری مسئولان داریم و امیدوارم با حمایت های امیاری مدیرکل ورزش و جوانان استان این اتفاق برای نخستین بار بیفتد و شمشیر بازی استان صاحب یک سالن اختصاصی شود.رئیس هیات شمشیربازی استان در پایان گفت : با راه‌اندازی مدارس شمشیر بازی در سطح استان و رونق دادن آن در باشگاه ها مثل استان یزد بتوانیم لیگ شمشیر بازی استان را راه اندازی کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها