پاس بدارید این امانت را!



هرروز از گوشه و کنار کشور خبر می‌رسد که بسیاری از پروژه‌های عمرانی به دلیل نبود نظارت کافی از سوی ناظران به سرانجام نرسیده و یا عمر بهره‌برداری از آن بسیار کوتاه بوده است. بارها کارشناسان تأکید کرده‌اند و حتی مردم با هر سطح دانش و آگاهی نیز به‌خوبی می‌دانند اجرای پروژه‌های عمرانی بدون کارشناسی جز هدر رفت بیت‌المال و از بین رفتن سرمایه‌های مردم چیز دیگری نیست. چه پروژه‌های چندمیلیاردی که به دلیل کوتاهی در نظارت به سرانجام نرسید و در میانه راه متوقف شد. در همین استان هرمزگان و شهر بندرعباس نیز پروژه‌های ریزودرشت شهری و روستایی می‌توان یافت که نیمه‌کاره رهاشده و در حال فراموشی است. آیا این کار جز هدر دادن سرمایه ملی کشور و منطقه نیست؟ شهرداری یک دستگاه خدمات رسان عمومی متعلق به مردم است و بودجه و اعتبارات آن از محل عوارض پرداختی شهروندان تأمین می‌شود، بنابراین نیازمند جلب اعتماد مردم است.


بدون شک بیشتر پروژه‌های شهری توسط شهرداری‌ها اجرا می‌شود. آسفالت نامناسب معابر بندرعباس به یک معضل جدی برای شهروندان بدل شده تا آنجا که این وضعیت صدای بسیاری از شهروندان و حتی رئیس شورای شهر را هم درآورده است. وی گفته «برای آسفالت‌ سطح شهر، هزینه‌های هنگفتی شده است ولی متأسفانه به دلیل نبود نظارت کافی، از کیفیت لازم برخوردار نیست و شهروندان نسبت به این مسئله معترض‌اند پس شهرداری در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشد تا هزینه‌هایی که انجام‌شده است، هدر نرود.«کم‌توجهی به اصول اساسی در زیرسازی معابر و خیابان‌ها و به‌تبع آن كیفیت بد آسفالت‌ها، همه و همه دست در دست هم داده تا گشت‌وگذار در مسیرها و خیابان‌های بندرعباس، به‌راحتی انجام نشود. هر فرد عادی با گام نهادن در كوچه، خیابان یا معابر شهر، عمق بی‌توجهی نسبت به وضعیت عمران شهری در این شهر را متوجه می‌شود. هنوز کوچه‌ها و خیابان‌های بسیاری مملو از چاله و دست‌اندازاست كه هیچ كاری برای بهسازی آن‌ها صورت نگرفته است.


اجرای پروژه‌های شهری نباید به سمت تضییع حقوق بیت‌المال برود. متأسفانه در اجرای برخی پروژه‌ها، پیمانکاران به دلیل جلوگیری از ضررهای احتمالی، کیفیت کار خود را پایین می‌آورند و به دلیل نبود نظارت جدی عمر پروژه کوتاه و نارضایتی مردم را به همراه دارد. مگر چه مدت از زیرسازی، مرمت و بهسازی آسفالت بلوار اصلی شهر بندرعباس می‌گذرد؟ عمر این عملیات هنوز به یک سال نرسیده آسفالت برخی قسمت‌های بلوار نشست کرده به‌طوری‌که باید تردد بااحتیاط انجام شود. اعضای شورای شهر با اعتماد مردم و بارأی مردم وارد شورا شده‌اند و روی آن‌ها امانتی ست که باید تک‌تک اعضای در پاسداری از این امانت کوشا باشند. به‌راستی مگر می‌شود بارأی مردم به دنبال رضایت مردم نبود؟


پرسشی که اینجا مطرح می‌شود اینکه آیا شورای حفظ حقوق بیت‌المال به‌منظور بررسی پروژه‌های شهری در استان هرمزگان تشکیل‌شده یا نه؟ اگر تشکیل نشده چرا؟ و اگر هم این شورا در حال فعالیت است چرا خبری از اقدامات آن در حفظ حقوق بیت‌المال در پروژه‌های شهری در استان و شهر بندرعباس رسانه‌ای نمی‌شود. مردم هرمزگان و شهر بندرعباس انتظار دارند همان‌طور که شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان هرمزگان سال‌هاست فعالیت می‌کند، شورای حفظ حقوق بیت‌المال به‌منظور بررسی پروژه‌های شهری نیز راه‌اندازی شود. اگر هم این شورا تشکیل‌شده، باکسانی که در اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر و روستا کوتاهی می‌کنند و برای دست‌یابی به سود هنگفت، بیت‌المال و سرمایه‌های مردم را نادیده می‌گیرند برخورد جدی کند،این افراد هرکه باشند و هر پست و مقامی داشته باشند. به‌راستی‌که زمان دراین‌باره سخن خواهد گفت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها