در نشست خبری جهاد کشاورزی هرمزگان مطرح شد:

تاثیر منفی کرونا بر کشاورزی هرمزگان / ۱۸۰۰ تن ماهی در قفس مانده است / تولید صیفی جات هرمزگان بهتر است گلخانه ای شود



رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: سیل‌های اخیر در هرمزگان خسارات زیادی به کشاورزی به هرمزگان وارد کرد که بحمدالله توانستیم 66 میلیارد تومان خسارات وارده را جبران کنیم.

به گزارش صبح ساحل،علی باقرزاده همایی عصر امروز در یک نشست خبری آنلاین که بر بستر تلویزیون اینترنتی شرجی برگزار شد، گفت: سیل‌های اخیر در هرمزگان خسارات زیادی به کشاورزی به هرمزگان وارد کرد که بحمدالله توانستیم 66 میلیارد تومان خسارات وارده را جبران کنیم.

برگزیده های از اظهارات نشست امروز:

طی یک سال اخیر بالغ بر یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هرمزگان صورت گرفته که 600 میلیارد تومان آن تسهیلات بانکی و مابقی آورده سرمایه‌گذاران بوده است. این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف تولیدی بوده است.در بحث گلخانه‌ها 258 هکتار گلخانه جدید در استان ایجاد شده که کل گلخانه‌های استان را به 600 هکتار رساند که کیفیت تولید را افزایش و صادرات را رونق داده است.

در زمینه آبزی پروری مجوزهای خوبی صادر شده است. بیش از 15 هزار هکتار از اراضی استان تحت اجرای طرح‌های پرورش میگو است و 14 هزار هکتار جدید نیز بزودی واگذار می‌شود. حدود 8 هزار هکتار نیز اکنون زیر بار است.در بخش پرورش ماهی در قفس نیز در حال رایزنی برای جذب اعتبارات حمایتی هستیم.در هرمزگان قدر آب به خوبی در بخش کشاورزی دانسته شده است. متوسط سامانه‌های نوین کشور بین 20 تا 25 درصد است اما در هرمزگان بیش از 70 درصد است و این نشانه قدرشناسی کشاورزان و باغداران استان از نعمت آب است.

یکی از معضلات جدی ما باغات فرسوده بود. در این زمینه کارهای خوبی شروع شده است. بیش از 20 هزار هکتار از باغات شناسایی و حدود 3 هزار هکتار در سال‌های گذشته اصلاح شده و 3 هزار هکتار را نیز امسال در برنامه داریم تا کشت مناسب و بهتری انجام و محصولات صادراتی استانی نیز افزایش یابد.در بخش دام نیز با افزایش تولیدات گوشت سفید (مرغ) از 30 هزار تن تولید در سال 97 به 36 هزار تن تولید در سال 98 رسیدیم.طی دو سال گذشته درگیر آفت ناخوانده ملخ شدیم. بحمدالله با همتی که صورت گرفت، کمترین آسیب به بخش کشاورزی وارد شد. آمادگی خوب ما در سال گذشته موجب عملکرد مناسب امسال شد. حدود 2.2 میلیون هکتار در سال 97 و 98 ردیابی ملخ داشتیم و در سال 98 و 99 نیز حدود 200 هزار هکتار رصد داشتیم که با همکاری فرمانداری‌ها و بسیج میسر شد.امسال 9 هزار هکتار دیگر از مزارع و باغات استان را به کشت مدرن مجهز خواهیم کرد.

در 320 نقطه از استان درگیر مبارزه با ملخ شدیم که جا دارد در این زمینه از فرمانداران بستک و پارسیان و نیروهای بسیجی و نظامی استان در همکاری جدی با این موضوع قدردانی کنیم.شترداری در هرمزگان قدمتی دیرینه دارد. فقط 3 درصد از تصادفات جاده‌ای استان بدلیل تصادف با شتر است. یک مجموعه اقداماتی را در این زمینه برای کاهش تصادفات با شتر داشتیم. از 21 هزار نفر شتر موجود در استان بیش از 18 هزار نفر آن پلاک‌گذاری شده است. برخی از شترها در استان قاچاقی هستند. حدود 80 درصد از شترها تاکنون پلاک‌گذاری شده و ضروری است تا رانندگان در جاده‌های استان سرعت مطمئنه را رعایت و در مناطقی که احتمال تردد شتر وجود دارد، با سرعت کمتری تردد کنند.

حفظ کاربری اراضی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نظر ما است. هرگونه تعرض به اراضی ملی را رصد می‌کنیم و یگان حفاظت اراضی نیز وظیفه دارد تا برخوردها با دقت و جدیت بیشتری پیگیری شود.سد زاکین در منطقه سیاهو متأسفانه بحث انجام عملیات آن خیلی طولانی شد. بخشی از آن بدلیل کمبود اعتبار بود اما با بازدید استاندار هرمزگان و کمک‌های وی، بدنه سد تمام شده و طی چند روز آینده تونل و لوله‌های آبگیر آن را نصب خواهیم کرد. امسال حتما آبگیری خواهیم کرد و پس از آن برای توسعه گلخانه به منظور استفاده از آب این سد، برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

برخی محصولات هرمزگان به نام‌ها و برندهای دیگری در دیگر استان‌ها عرضه می‌شود. سال گذشته در مورد لیمو این اتفاق افتاد که امسال رصد کردیم و لیموی استان در محل تولید و با نام رودان بسته بندی می‌شود. برخی اوقات تاجرانی از دیگر استان‌ها نسبت به خرید محصولات استان ما می‌کنند و در نقطه دیگری بسته‌بندی می‌کنند. حتی مواردی داشتیم که از جمهوری آذربایجان، محصولات هرمزگان را خریداری و در بازارهای جهانی عرضه می‌کردند. مهمترین مسأله این است که صادرکنندگان با بخش کشاورزی ما وارد مذاکره و معامله شوند و محصولی که مدنظرشان با بذر خاصی است را تولید و صادر کنند.درباره تأثیر کرونا بر بخش کشاورزی باید بگوییم که شیوع این بیماری باعث بسته شدن بسیاری از مرزها شود. در برخی استان‌ها انباشت محصول بروز کرده است. در رسته‌های مختلف این آسیب‌ها را شناسایی و به مراجع مربوطه گزارش کردیم تا کمک‌های دولت بخصوص در زمینه تسهیل وام‌ها شامل حال آنها شود. آموزش‌‌هایی در زمینه تولیدات کشاورزی داریم که با رعایت آن و رعایت فاصله‌گذاری میان کارگران شاغل در این بخش می‌توانیم از خسارات بکاهیم. واحدهای بسته‌بندی نیز ملزم به استفاده از دستکش و ماسک شده‌اند و ضدعفونی آنها نیز بسیار مهم است که بخش ترویج ما در حال کار و آموزش است.

در بخش ماهی در قفس ما بدلیل مشکلات صادراتی، بیش از 1800 تن ماهی در قفس باقی ماند. مجبور به خرید تضمینی شدیم که قرار است تا بیایند و خرید تضمینی انجام شود. قیمت مرغ نیز کاهش یافت. ولی بحمدالله محصولات آلوده به کرونا نشد. البته ممکن است که کرونا در ادامه راه منجر به افزایش برخی قیمت‌ها شود چون فرآیند تولید به صیانت بیشتری نیاز دارد و این هزینه‌هایی را به تولیدکنندگان وارد می‌کند.تولید گلخانه‌ای مهم‌ترین تأکید ما در تولید صیفی‌جات در هرمزگان است. کشت گلخانه‌ای هم موجب بهره‌وری بهتر آب می‌شود و هم محصولی با کیفیت بهتر و نیاز کمتر به سم تولید می‌شود. یک هکتار گلخانه سودآوری بسیار بیشتری در مقایسه با یک هکتار فضای باز دارد. محصولی که تولید می‌شود، صادرات محور بوده و ماندگاری بالاتری دارد. اگرچه ممکن است هزینه تولید بالاتری در بخش گلخانه‌ای را شاهد باشیم اما کیفیت و نوع و میزان تولید بالاتر خواهد بود.

درباره ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی مشکلی از لحاظ تسهیلات نداریم فقط باید مراجعه به مدیریت‌های جهادکشاورزی انجام شود. برای تراکتور سهمیه خاصی برای هر استان در نظر گرفته شده است. مشکلی به لحاظ تسهیلات برای خرید ادوات نداریم و اعتبار تسهیلاتی ما حدود 24 میلیارد تومان است اما می‌توانیم بیشتر نیز جذب کنیم.ما در سال 99 در راستای جهش تولید درخواست کمک در زمینه آموزش‌های کشاورزی داریم تا به دستورالعمل‌های کارشناسان ما توجه شود. از تاریخ کشت تا طریقه کوددادن و رصد محصول، آموزش‌های خوبی داریم. در مورد بهداشت تولید نیز پروتکل‌هایی تهیه و ابلاغ شده که واحدهای تولیدی باید توجه داشته باشند تا بتوانیم بر کرونا غلبه و امنیت غذایی‌مان را پایدار کنیم.

در زمینه مبارزه با آفات نیز همکاری‌های رسانه‌ای و آموزش از طریق رسانه‌ها بسیار حائز اهمیت دارد. بخش کشاورزی کل جامعه استان را در بر می‌گیرد و حمایت و عملکرد مناسب این بخش می‌تواند به رشد و توسعه استان کمک کند. هرمزگان در زمینه کشاورزی یک استان خاص است که درصد اشتغال در بخش کشاورزی آن نیز بالاست و رو به افزایش نیز هست. اقلیم مناسب برای تولید و زمان تولید خاص آن یک مزیت بزرگ بشمار می‌رود که مدیریت مناسب ما می‌تواند کشور را به خودکفایی برساند.

منبع:فارس

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها