درپی شیوع استخدام های غیرمتعارف

بخشش از سهمیه استان، سکوت و تمکین در جمع مدیران



صبح ساحل، اجتماعی _ روند استخدام در دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی ونیمه دولتی دراستان هرمزگان از سالهای دور یکی از زمینه های اعتراض مردم به لحاظ رعایت نشدن حقوق این سرزمین بوده است. 

بحث از اینکه نیروهایی که به بهانه استخدام به این استان می آیند ، اندکی بعد به بهانه های مختلف مثل مشکلات زندگی در شهرغریب و یا توسل به اهرم های متعدد سیاسی وغیره حکم انتقال خود را دریافت می کنند بحثی قدیمی بودکه با تلاشهای فعالان سیاسی استان ونمایندگان مجلس وبرخی دلسوزان کشور تا چند سال پیش تقریبا رو به پایان بود.  اما چند صباحی است که این اتفاق نامبارک این بار به شیوه دیگر وبا اعمال نفوذ برخی مدیران کلان درسبک  وسیاقی توهین آمیز به  هرمزگان وهرمزگانی انجام می گیرد. به طوری که مشاهدات گزارشگران از مدتی پیش و شنیده های درون وبیرون ادارات دراین حوزه حکایت دارد برخی استخدام های غیرمتعارف وبدون برگزاری آزمون ، و به صورت موردی در اغلب قریب به اتفاق ادارات  و شرکتها انجام شده و یا درحال انجام است.

 

بعداز آنکه درکلیه استخدام های عمومی قید شرط بومی به صورت امتیاز در قبولی نهایی لحاظ شده است ، حالا افرادی درصدد برآمده اند که ازظرفیتهای دیگر استخدام ظاهرا همچون اختیارات مدیر و...  بهره گرفته و پست های بلاتصدی ادارات رابه این شیوه با نیروهای انسانی مدنظر برخی خواص که غیربومی هم هستند اشغال کنند.

 

 این نیروها که خارج از آزمون های سراسری به شیوه ای غیرمعمول به عنوان استخدام مشغول به کار شده اند  عمدتا به مناطقی از  استانهای همجوار  متعلقند  به نحوی که به اعتقاد بسیاری شائبه وابستگی به برخی مدیران کلان را ایجاد کرده است.

 

آنگونه که شواهد نشان می دهد گستردگی این رفتار به حدی است که تقریبا عمده دستگاه های اداری استان دست کم یک یا دو نفر را به این شیوه دراستخدام خود درآورده اند. به این ترتیب اگر این اتفاق درهمه صد و اندی دستگاه استان رخ داده باشد دست کم 150 تا 200 سهمیه استخدامی به این سادگی و بدون اینکه احدی ازمیان نمایندگان یا بازرسی استان یا دستگاه های ناظر دیگرمقاومت ویا شکایتی داشته باشند، ازدست استان ومردم آن خارج شده است.

 

نظر به اینکه استان هرمزگان سوابق تلخ استفاده از سهمیه های استخدامی وسپس انتقال های گسترده را درتاریخچه خویش بارها وبارها ثبت کرده است، اینگونه سکوت آگاهان و آنهایی که وظیفه اطلاع رسانی وممانعت ازاین روند توهین آمیز را دارند، تنها خیانت به این سرزمین است.

 

به طور قطع بخش مهمی از چنین خیانتی معطوف مدیران دستگاه هایی است که برای توجیه اقدام  خود دست  به بهانه  های عجیب وغریب زده وخود را ناگزیر می شمارند درحالی که پاسخ این عده این است که آن مدیری که قدرت تصمیم گیری دراین حد و اندازه رادرحوزه عملکرد خویش ندارد،نه یک مدیر بلکه دست نشانده و بایدش خواند.

 

مدیری که این حد از مقاومت درحق مردم که ولی نعمتش هستند را ندارد یا ضعیف النفس است که از هراس پست به هر اعمال فشاری تسلیم می شود ویا پاشنه آشیل او چنان اورا ضعیف کرده که دیگر قدرت هیچ عکس العملی ندارد.

 

در شرایطی که جوانان استان هرمزگان در انواع تخصص ها صاحب مدارک دانشگاهی ومنتظر استخدام در دستگاه های دولتی هستند، چنین رفتارهایی اقدامی بسیار حساسیت برانگیز وتقویت کننده همان نگرش بومی سازی درسطح مدیران است.

 

جدیدترین نوع این گونه رفتارها به کارگیری نیرویی از یکی از استانهای همجوار در یکی از حوزه های فرهنگی است.و این در شرایطی است که خوشبختانه در استان هرمزگان افرادی با تجاربی به مراتب بهتر و مسلط تر برای فعالیت در سطوح کارشناسی وبالاتر این بخش آماده بوده و هستند . متاسفانه  این اتفاق درحالی است که مشاوران امین نیروهای متعددی را برای این بخش به مقام عالی ذیربط معرفی کرده بود.

 

چنین رویدادهایی درهفته های پایانی دولت دهم که سهمیه های ادارات را اینگونه به افرادی از استانهای دیگر( به ویژه استانهای همجوار) بذل وبخشش می کند چه معنایی جز سوء استفاده از قدرت سیاسی و فضای آرام و رفتار بیش از حد با متانت برخی هرمزگانی ها دارد؟

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها