در ارتفاعات منطقه پارو شیرین بندر خمیر رخ داد :

عملیات نفس گیر نجات زن مسن از مرگ



منطقه صعب‌العبور است و مسافت طولانی. بیمار  است  و بدحال  که  هرلحظه نفس کشیدن برایش مشکل می شود و تپش قلبش بیشتر. منتظر امدادگرانی است  که به نجاتش بیایند.
 این زن  65 ساله  اهل و ساکن خمیر  مدتی قبل به همراه 5 نفر دیگر به نخلستانی  در کوه‌های پاروشیرین  آمده بود و پس از گذشت مدتی قصد برگشت به روستا را دارد  اما در میان راه در ارتفاعات به علت گرمای شدید هوا، دچار افت سطح هوشیاری می‌شود. ساعاتی می‌گذرد تا آنکه امدادگران هلال‌احمر با بالگرد اورژانس هوایی استان هرمزگان و تکنسین های اورژانس 115 خمیر به منطقه می‌آیند و پس از انجام اقدامات اولیه  او را به بیمارستان نیاپور خمیر انتقال و  از مرگ نجاتش می‌دهند.

 نجات با بالگرد اورژانس
احسان محسنی رئیس جمعیت هلال‌احمر بندر خمیر در خصوص این عملیات  نجات در ارتفاعات منطقه پارو شیرین  به  صبح ساحل می گوید: ساعت 2 و 40 دقیقه بعدازظهر جمعه دهم مردادماه از طریق فرماندار باخبر شدم که 6 نفر در ارتفاعات  روستای پارو شیرین بخش مرکزی این شهرستان، در منطقه صعب‌العبور و کوهستانی  گرفتار شدند، یک نفر از آن‌ها،  وضعیت جسمانی مناسبی نداشت و دچار مشکل قلبی شده بود که  نیاز فوری به کمک داشت.وی ادامه می دهد: بر اساس گفته‌های اهالی منطقه ، باید از روستا حدود 11 ساعتی پیاده‌روی کرد تا به آنجا رسید و امکان امدادرسانی فوری برایمان فراهم نبود به همین علت درخواست بالگرد از مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان دادیم.  محسنی بابیان اینکه بلافاصله یک تیم امدادی از پایگاه منبع آب خمیر به منطقه اعزام شد می افزاید: لحظات پر استرسی بود تا آنکه  ساعت 17 پس از رسیدن  بالگرد اورژانس هوایی  به همراه یک نفر نجاتگر هلال‌احمر و 2 نفر از تکنسین اورژانس خمیر به منطقه اعزام شدیم .
وی ادامه می دهد: مصدوم در ساعت 6 و 40 دقیقه بعدازظهر به بیمارستان خمیر انتقال یافت و مابقی افراد نیز پس از رسیدن به منطقه امن ، منتظر اهالی بودند که با موتورسیکلت به روستا بروند. رئیس جمعیت هلال‌احمر بندر خمیر این را هم می گوید که  این افراد برای برداشت محصول خرما عازم منطقه کوهستانی پارو شیرین شده بودند. محسنی از  هموطنان می خواهد  در صورت گرفتار شدن در سوانح و حوادث برای دریافت خدمات با شماره ۱۱۲ امداد و نجات در هر ساعت از شبانه‌روز تماس برقرار کنند.

پیاده‌روی در مسافت چند کیلومتری با تجهیزات پزشکی
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این خصوص می گوید: در پی ارائه گزارشی مبنی بر کاهش سطح هوشیاری یک زن ۶۵ ساله باسابقه فشارخون و مشکل قلبی، در کوه‌های  منطقه مارو واقع در شمال شهرستان بندر خمیر، بلافاصله بالگرد اورژانس هوایی، فعال و عازم منطقه شد.
دکتر حسین قاسمی یادآور می شود:  با توجه به مشخص نبودن محل دقیق حادثه، دو تن از داوطلبین هلال‌احمر  و  یک بلد محلی، همراه تیم اورژانس هوایی عازم منطقه شدند.
وی ادامه می دهد: بیمار که از چند روز قبل، جهت رسیدگی به نخلستان شخصی، عازم منطقه شده بوده؛ حین بازگشت، به علت گرمای شدید هوا و داشتن بیماری زمینه‌ای، دچار افت سطح هوشیاری می‌گردد.رئیس مرکز اورژانس استان اظهار می دارد: به علت کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه، امکان اعزام آمبولانس زمینی مسیر نبوده، لذا بعد از هماهنگی با کادر پرواز، تیم اورژانس هوایی با تجهیزات کامل به منطقه اعزام شدند.دکتر قاسمی عنوان می کند: با توجه به ناهموار بودن محل فوریت، به‌ناچار بالگرد در منطقه‌ای دورتر از بیمار فرود آمده و تکنسین‌های اعزامی به‌رغم گرمای طاقت‌فرسای کوهستان، مسافتی چند کیلومتری را با پای پیاده با تجهیزات پزشکی، پیموده؛ تا به بالین بیمار برسند. بعد از انجام اقدامات درمانی اولیه در محل فوریت از قبیل اکسیژن‌تراپی، کنترل علائم حیاتی و فیکس کردن بیمار به محل توقف بالگرد منتقل و ازآنجا به بیمارستان نیاپور بندر خمیر، انتقال داده شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها