رونق صادرات کالاهای یخچالی از طرق بندرهای شرق هرمزگان



مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت: موقعیت جغرافیایی و راهبردی بنادر شرق استان باعث شده تا با در دست گرفتن بخش عظیمی از بازارهای حوزه خلیج فارس شاهد رونق صادرات کالاهای یخچالی و به تبع آن، ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده مطلوبی باشیم.

به گزارش صبح ساحل، حمید رضا محمدحسینی روز جمعه افزود: با اصلاح و توسعه خدمات بندری هم اکنون ۹۰ درصد میوه و تره بار از هرمزگان توسط شناورهای فلزی و لندینگ کرافت و با استفاده از کانتینرهای یخچالی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: بندرهای شرق هرمزگان با اجرای سیستم مدیریت ترافیک دریایی( (vts برای کاهش زمان انتظار کشتی‌ها از ۶ به ۲ ساعت و تامین نیروی انسانی متخصص در این حوزه توانسته‌ رتبه نخست از حیث صادرات کالاهای یخچالی را در بین بنادر کشور کسب کنند.

تصریح کرد: این اقدام چالش‌هایی را که سال‌های گذشته در ارتباط با صادرات میوه وتره بار با ماندگاری کم پیش رو بود و سلامت محصولات را از بُعد بهداشتی تهدید می‌کرد، رفع کرده و از ابتدای سالجاری تاکنون حدود ۴۱ هزار تی.ای.یو کالای کانتینر یخچالی در بنادر شرق هرمزگان تخلیه و بارگیری شد که درهمسنجی با پارسال افزایش داشته است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان اظهار داشت: بیشترین کالاهای صادر شده از طریق کانتینرهای یخچالی شامل میوه و سبزی و فرآورده‌های لبنی بوده که از طریق بنادرشهید باهنر، جاسک و سیریک به کشورهای هدف صادر شده است.

محمد حسینی با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از یکهزار و ۸۰۰ فروند شناور در بنادر شرق استان پهلودهی شدند، یادآورشد: در این مدت ۶۷۴ هزار و ۱۸۱ تن کالا در بنادر شرق استان تخلیه و بارگیری شد که ۹۰ هزار و ۱۷۲ تن با افزایش ۱۶۲ درصدی به صادرات کالای نفتی اختصاص یافته است.

وی بیان اینکه سرمایه گذاری در ایجاد پایانه‌های سورتینگ محصولات کشاورزی را می‌توان عامل مهمی در جهت توسعه تعامل با بازارهای هدف قلمداد کرد، اضافه کرد: ایجاد مشوق‌هایی از سوی وزارتخانه‌های مربوطه و همچنین کاهش فرآیندهای اداری می‌تواند ضمن سرعت بخشی در ارسال کالاها درجهت تعمیم و شناسایی بازارهای هدف فرصت‌های جدیدی را فراروی تاجران و بازرگانان قراردهد.

این مقام بندری، به اقدام‌های توسعه‌ای صورت گرفته دربنادر شرق هرمزگان اشاره کرد و اظهارداشت: در حوزه‌های لجستیکی با پیوست سه پست اسکله جدید و اصلاح ساختاری انبارهای انباشت کالا ظرفیت بندر باهنر افزایش مطلوبی یافته است.

بنادر شهید باهنر، شهید حقانی، هرمز، تیاب، سیریک و جاسک در زیرمجموعه اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و بنادر شرق هرمزگان قرار دارند که بیشتر فعالیت‌های تجاری از طریق بنادر شهید باهنر، تیاب و جاسک صورت می‌گیرد.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها