هنگ کنگی ها اقتصاد عمان را تحسین کردند


نویسنده: سامیه طهورنیان

گزارش جدید شورای توسعه تجارت هنگ کنگ (HKTDC) حاکی از آن است که کشور عمان در حال اجرای یک مدل موفق اقتصادی به ویژه در آزادسازی تجارت کالا و خدمات کشورش است.

به گزارش سرویس خلیج فارس صبح ساحل و به نقل از «مسقط دیلی»، حاکمیت عمان یک برنامه فعال توسعه اقتصادی را دنبال می کند که در آن متنوع سازی، تولید و خصوصی سازی با هدف کاهش وابستگی به نفت در تولید ناخالص داخلی تا 9 درصد است.
به  نوشته ی آژانس خبری عمان، شورای توسعه تجارت هنگ کنگ در گزارشی گفته است که  صنعت گردشگری و تولید هیدروکربن ها به عناصر اصلی استراتژی تنوع و توسعه اقتصادی دولت عمان تبدیل شده اند. این گزارش اضافه کرده که حاکمیت عمان از طریق عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO)، علاوه بر تعدادی از توافقات تجاری دوجانبه و چند جانبه، به آزادسازی تجارت نیز تعهد قابل قبولی نشان داده است.
در ادامه موسسه هنگ کنگ با بیان اینکه افزایش هزینه ها و سرمایه گذاری مستقیم خارجی دولت، منجر به توسعه طیف وسیعی از صنایع غیرنفتی در سلطنت شده، دولت عمان هم ابتکاراتی را برای نوسازی اقتصاد در پیش گرفت.
این گزارش توضیح داد که مناطق ویژه اقتصادی کشور، به ویژه در «الدوقم»، با ایجاد انگیزه های سازمانی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک در خارج از تنگه هرمز، به افزایش انگیزه متحول سازی  اقتصادی تمرکز دارند.
سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها همچنان به مناطق اقتصادی در «سلاله»، «دوقم»، «سهر» و «آل مازیون» ادامه می یابد، TDC هنگ کنگ گفت:  این مطابق با برنامه های توسعه عمان با هدف محدود کردن اتکا به اقتصاد به بخش نفت و گاز است.
این گزارش خاطرنشان کرد که از سال 2017 سلطنت انواع پروژه های سرمایه گذاری عظیم را به خود جلب کرده است، بیشتر آنها بر عملیات صنعتی صادرات محور در مناطق ویژه اقتصادی متمرکز شده اند.
TDC هنگ کنگ تشخیص داد که هیچ محدودیت بانکی برای معاملات سرمایه گذاری خارجی یا نقل و انتقالات مالی در عمان اعمال نمی شود. همچنین از نظر سرمایه گذاری در اوراق بهادار، هیچ محدودیتی در جریان سرمایه یا سود اعمال نمی شود و سرمایه گذاران خارجی مجاز به سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار «مسقط» هستند به شرطی که این کار را از طریق یک کارگزار مجاز انجام دهند.
شورای توسعه تجارت هنگ کنگ یا Hong Kong TDC نهادی قانونی برای پیشبرد، کمک و توسعه تجارت هنگ کنگ است. با داشتن 50 دفتر در سطح جهان، از جمله 13 دفتر در سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ را به عنوان یک مرکز سرمایه گذاری و تجارت جهانی دو طرفه معرفی می کند.
گفتنی است که  اقتصاد عمان یکی از با ثبات ترین اقتصاد های  کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را دارد و نرخ تورم پایین در این کشور و افزایش میزان مازاد بودجه آن در سالهای اخیر هم تاییدی دیگر بر این مساله است.
پیش از این نیز سایت ArabDataNet در گزارشی نوشته بود که تا سال 2020 میلادی تنها 9درصد از اقتصاد عمان به بازار نفت وابسته خواهد بود و عمان اولین کشور در میان کشورهای خاورمیانه و شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود که از ریسک کاهش ناگهانی قیمت نفت در بازار جهانی آزاد می شود و این مساله به ثبات بیشتر اقتصاد عمان در جهان کمک می کند.
امروزه نفت خام و گاز طبیعی 50درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهند و عمان در نظر دارد سهم این صنعت را تا پایان سال 2020 میلادی به کمتر از 10 درصد برساند. در راستای اجرای این طرح صادرات و تولید نفت در عمان در نیمه اول سال جاری کاهش یافت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها