معاون فرهنگی دانشگاه هرمزگان:

دولت مدیریت طرح یکپارچه سازی سواحل را به‌طور جدی پیگیری می‌کند



معاون فرهنگی دانشگاه هرمزگان گفت: دولت تدبیر وامید مدیریت طرح یکپارچه سازی سواحل را به‌طور جدی پیگیری می‌کند و این اقدام از موضوع‌های اولویت دار بوده که متولیان زیادی دارد.

به گزارش صبح ساحل، عباس مرادی افزود: درحال حاضر همه برنامه ریزی‌ها و سرمایه گذاری‌ها به سمت ساحل پیش می‌رود وهرچه تراکم جمعیت در ساحل بیشتر شود تقاضا برای منابع اکولوژی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد : باتوجه به تقاضا برای استفاده از سواحل درآینده، ساماندهی مدیریت سواحل یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای کشور می‌باشد که اگر مدیریت و ساماندهی سواحل به موقع انجام نشود، ممکن است برای پذیرش جمعیت با بحران مواجه شویم .

این مقام دانشگاهی با اشاره به بحث‌های نرم افزاری وسخت افزاری مدیریت یکپارچه سواحل ابرازداشت: باید این موضوع با مردم و مسوولان در میان گذاشته شود تا به صورت یک گفتمان درآید؛ زیرا یکی از راهکارهای موفقیت این طرح مشارکت مردم است.

معاون فرهنگی دانشگاه هرمزگان اظهارداشت : آمایش سرزمینی به مناطق ساحلی گره خورده، چرا که باید مشخص شود که چه کسی یا نهادی مدیریت یکپارچه ساحلی را برعهده بگیرد و موانع اجرایی آن برطرف شود .

مرادی  تصریح کرد: یکی از مسائل مهم کشور در۱۰سال آینده، بحران آب است که برای آب شرب و صنعت چاره‌ای جز استفاده از آب دریا نخواهیم داشت و برای توسعه آب شیرین کن‌ها و گسترش کشت متراکم باید درپیش بگیریم.

اوایل دهه ۹۰ بحث مدیریت یکپارچه سازی سواحل استان هرمزگان جهت حفاظت و صیانت از دریای بیکران جنوب در دستورکار مسوولان عالی رتبه کشوری و استانی و سازمان بنادر ودریانوردی قرار گرفت واکنون این موضوع بسیار مهم شده است.

در آن سال‌ها استان هرمزگان باتوجه به وجود سواحل طولانی، جزایر ۱۴ گانه و اهمیت استراتژیکی تنگه هرمز به‌عنوان نخستین استان ساحلی کشور پیشقدم در امر تدقیق مطالعات انتخاب شد و مطالعات تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی درطول سال‌های ۹۴ تا ۹۸ برای آن انجام شد.

در سال ۹۶ بود که طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM)  در شورای عالی شهرسازی ومعماری کشوری به منظور دستیابی به نتیجه مورد انتظار مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی وآماده کردن شرایط لازم جهت تحقق واجرایی شدن نتایج این مطالعه در سطح ملی تصویب شد و در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

این کار با هدف به روز رسانی اطلاعات مربوط به سواحل کشور در زمینه‌های مدلسازی امواج دریا، مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور برای بهره برداری بهینه از امکانات ساحلی و فراساحلی و شناسایی و ارائه راه حل برای رفع مشکلات موجود در منطقه است.

درمدیریت یکپارچه سواحل هرمزگان استفاده بهینه از سواحل، جلوگیری از دخل و تصرف حریم دریا، رعایت حریم دریا، آلودگی محیط زیست دریایی، رفت وآمدهای دریایی، صیدهای مجاز وغیرمجاز، بررسی مسائل کاهش قاچاق کالا وسوخت ومواد مخدر، حرفه آموزی واشتغال، حفظ ذخائر ارزشمند دریایی بویژه آبزیان دریایی و جنگل‌های حرا دیده شده است.

 سواحل، دریاها و جزایر از دارایی‌های ارزشمندی هستند که برای حفاظت و حراست از آن در نبود مدیریت یکپارچه باید هزینه‌های زیادی را متحمل شد اما مدیریت یکپارچه می‌تواند از موازی کاری و تداخل در امور و هدررفت منابع جلوگیری کند.

همچنین مرزهای دریایی بویژه در آب‌های نیلگون خلیج فارس و آبراه تنگه هرمز از اهمیت راهبردی برخوردار است و برای کشور به عنوان رگ حیات اقتصادی درعرصه بین المللی محسوب می‌شود که در صورت نبود مدیریت یکپارچه مشکلاتی برای توسعه و خدمت رسانی بوجود می‌آید.

آب‌های خلیج فارس علاوه بر ذخائر زیرزمینی همچون نفت و گاز و معادن، وجود آبزیان و مرجان‌ها وجلبک‌ها و جنگل‌های بی‌نظیر حرا و همچنین سطح دریا برای تردد و خطوط کشیترانی از اهمیت فراوانی برخوردار است که نمی‌توان به سادگی از این همه نعمت‌های الهی گذشت و اجازه داد کشورهای همسایه از آن سود ناشایست ببرند.

 برای اعمال حاکمیت بیشتر برسواحل و جزایر هرمزگان باید به دور از دخالت افراد و سازمان‌های مختلف مدیریت یکپارچه صورت گیرد و اگر هم قرار است کاری انجام شود حداقل با هماهنگی مدیریت عالی استان باشند.

استان هرمزگان دارای ۲ هزار و ۲۳۷ کیلومتر ساحل و جزیره های کوچک و بزرگ شامل قشم، کیش، هرمز، هنگام، لارک، لاوان، بوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فارور، بنی فارو، شیدور و هندورابی است که می‌توان با استفاده بهینه از این پدیده‌های جغرافیایی، آن‌ها را به گنجینه‌ای ارزشمند برای کشور تبدیل کرد.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها