وزیر سابق آموزش و پروش:

رشته‌های ریاضی و تجربی در مدارس ۳۵ نقطه کشور تدریس نمی‌شود



به گفته وزیر سابق آموزش و پروش در حال حاضر رشته‌های ریاضی و تجربی در مدارس ۳۵ نقطه کشور تدریس نمی‌شود و مشکلاتی را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است.

به نقل از میدان، علی اصغر فانی اعلام کرد: «بین ۷۵۰ نقطه آموزشی کشور حدود ۱۰۵ منطقه از نظر آموزشی محروم هستند. این مناطق وضعیت آموزشی مناسبی ندارند و برخی نیز به صورت خودکار رشته ریاضی و تجربی را حذف کردند. در حال حاضر در ۳۵ منطقه کشور به هیچ عنوان رشته ریاضی و تجربی تدریس نمی‌شود. این مسئله نشان می‌دهد که از این ۳۵ منطقه هیچ‌گاه پزشک و مهندس وارد جامعه نخواهد شد. علاوه بر آن در ۴۰ منطقه کشور ۱۲ هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم داریم که فقط ۵۰۰ نفر در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند. حدود ۹ هزار نفر در رشته ادبیات و علوم انسانی درس می‌خوانند و سایرین نیز در رشته تجربی هستند.»

وی همچنین افزود: «در مدارس دخترانه رشته خانه‌داری به صورت گسترده بین رشته‌های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود. در مناطق انتهایی لیست، مدیران مدراس برای اینکه کار خود را ساده‌تر کنند و نرخ پوشش تحصیلی را افزایش دهند، رشته مدیریت خانواده را که همان خانه‌داری است، توسعه داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که شرایط در مدارس فنی نیز مساعد نیست و فقط آمارسازی انجام می‌شود.»

موضوع تحصیل دختران یکی دیگر از شاخص‌های ارزیابی ۱۰۵ منطقه آموزشی محروم است. وزیر سابق آموزش و پرورش اعلام کرده است که در میان دانش‌آموزان این مناطق فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد دختر هستند. علاوه بر آن نیز در ۴۰ منطقه آخر از ۷۵۰ منطقه آموزشی کشور جمعیت دانش‌آموزان در متوسطه اول یعنی راهنمایی قدیم حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. یعنی در میان ۱۰۰ دانش‌آموز پایه ششم، فقط ۵۰ نفر وارد پایه هفتم می‌شوند. نقطه منفی نیز این است که در دوره متوسطه دوم دوباره حدود ۵۰ درصد ورودی‌ها کاهش پیدا می‌کند. این یعنی دانش‌آموزان در این مناطق ترک تحصیل می‌کنند.

وزیر سابق آموزش و پروش این آمارها را در شرایطی اعلام کرده است که سال‌های زیادی است کشور در فقر آموزشی به سر می‌برد. خروجی عملکرد وزارت آموزش و پروش و کالایی‌شدن آموزش و کرونا نیز در این مدت شرایط را بدتر و سخت‌تر کرده است. در حال حاضر کمبود مدرسه و امکانات آموزشی در برخی مناطق، ممانعت بیشتر خانواده‌ها از تحصیل دختران در دوره راهنمایی و متوسطه، ترک تحصیل پسران به‌دلیل انگیزه نداشتن یا مجبور به کار کردن پیش از زمان مناسب، کمبود معلم در برخی روستاها و برخی دلایل دیگر باعث شده است آمار کودکان و نوجوانان که تحصیل نمی‌کنند هنوز هم در این مناطق زیاد باشد. در آذر ماه سال جاری مدیران آموزش و پرورش چند استان کشور مانند خوزستان، خراسان‌رضوی و قزوین آمار بالایی از بازماندگی تحصیلی کودکان و ترک تحصیل نوجوانان در مناطق خود ارائه کرده و درباره آغاز موج کم‌سوادی و بی‌سوادی هشدار دادند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها