باند جوانان فریبکار در بندرعباس  دستگیر شدند

کلاهبرداری سایبری 300 میلیونی با «رسید سازهای» جعلی



جوانی 24 ساله به‌وسیله اپلیکیشن "رسیدساز" برنامه پرداخت آنلاین ، از 12 نفر با رقم 300میلیون ریال  در بندرعباس کلاه‌برداری کرد. این جوان هفته گذشته در منزلش دریکی از محله‌ها بندرعباس  دستگیر شد و 3 نفر از همدستانش نیز به دام افتادند. متهم به نام جواد از سال 95  با خرید نرم‌افزار "رسید ساز جعلی"  در فضای مجازی ، به همراه دوستانش با گشت‌وگذار در وب‌سایت دیوار ، طعمه‌ها را انتخاب و به سراغشان می‌رفت. وی به بهانه دیدن و خرید کالا با فروشنده ارتباط برقرار می‌کرد و با فن بیان، اعتماد طرف مقابل را به دست می‌آورد . جواد و همدستانش با شماره کارت فروشنده از طریق برنامه واقعی پرداخت آنلاین "آپ" بررسی تا نام و نام خانوادگی صاحب کارت مشخص شود، سپس از طریق برنامه جعلی اطلاعات فروشنده ثبت و رسید جعلی به فروشنده ارائه می‌کرد و می‌گفتند به علت اختلال بانک حداکثر تا نیم ساعت دیگر پیامک ارسال می‌شود،سرانجام  آن‌ها کالای مورد معامله را دریافت و محل را ترک می‌کردند. این باند کلاه‌برداری در استان‌های فارس، کرمان و جزيره کيش فعالیت داشته‌اند.

 خرید گوشی‌های نوکیا 

به گزارش صبح ساحل، به گفته رئیس پلیس فتا استان هرمزگان ،جمعی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتا مدعی شدند با رسید ساز جعلی از آن‌ها کلاه‌برداری شده است،بر همین اساس مراتب به‌صورت ویژه برای پیگیری در دستور کار پلیس فتا استان قرار گرفت.پلیس  طی تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده از یکی از  شاکیان دریافتند که وی 24 ساله ،در وب‌سایت دیوار،آگهی جهت فروش عمده گوشی نوکیا درج کرده بود. جواد به شماره درج‌شده در آگهی با این فروشنده تماس گرفت و برای دیدن کالا در کنار بیمارستان‌های شریعتی قرار گذاشت .فروشنده جوان  قیمت هر گوشی 300 هزار تومان اعلام کرد و جواد 4 گوشی را از وی گرفت . متهم با نمایش رسید جعلی  به فروشنده بیان کرد که  پیامک رسید مبلغ به گوشی وی دیر می‌رسد و اینکه عجله دارد و باید زودتر به مقصد برسد با موتورسیکلت از محل گریخت.

 دستگیری متهم سابقه‌دار

سرگرد احسان بهمنی گفت: چندساعتی گذشت ولی پیامکی به گوشی همراه فروشنده نرسید به همین علت پی به کلاه‌برداری برد و این موضوع را به پلیس فتا هرمزگان مطرح کرد. این مقام مسئول اظهار داشت: طي اقدامات فني اطلاعاتي گسترده سرانجام متهم از سوي اين پليس شناسايي و با بررسي سوابق متهم مشخص گرديد متهم در سال 96 نيز با همين شگرد توسط اين پليس دستگیرشده است. وی یادآور شد: طی هماهنگی‌های قضایی با معاون دادستان طي يک عمليات ميداني با همکاري عوامل کلانتري 13، متهم در منزل خود واقع در مخفیگاه اش دستگير شد.

 کشف سکه‌های طلا از منزل کلاه‌برداران

جواد طی بازجویی‌ها  نسبت به اعلام هویت همدستان و همچنین اقدام مجرمانه خود اعتراف کرد،بنابراین در يک عملیات ميداني منسجم سایر متهمین دستگیر و  ضمن بازرسی از منزل آن‌ها،تجهيزات الکترونيکي شامل انواع تلفن همراه،کنسول بازي و همچنین سکه طلا کشف و جمع‌آوری شد.

 فروش تجهيزات به‌دست‌آمده

رئیس پلیس فتا استان شگرد این باند کلاه‌برداری را این‌طور بیان کرد :این گروه تبهکاری پس از شناسايي سوژه‌ها از طریق وب‌سایت‌های درج آگهی، در محل‌های مختلف شهر طي يک قرار ملاقات حضوري با ارائه رسيد جعلي اقدام به اخذ لوازم الکترونيکي سوژه‌ها نموده،سپس با استفاده از وب‌سایت‌های درج آگهی اقدام به فروش تجهيزات و مبالغ حاصله را بين يکديگر تقسيم می‌کردند،همچنین متهمين در استان‌های فارس، کرمان و جزيره کيش فعالیت داشته‌اند. سرگرد بهمنی  در تحلیل این کلاه‌برداری نیز  گفت: شخص کلاه‌بردار پس از هماهنگی با فروشنده به محل مربوطه می‌رود،ابتدا شماره کارت فروشنده از طریق برنامه واقعی پرداخت آنلاین بررسی تا نام و نام خانوادگی صاحب کارت مشخص شود سپس از طریق برنامه جعلی اطلاعات فروشنده ثبت و رسید جعلی به فروشنده ارائه می‌شود و می‌گوید به علت اختلال بانک حداکثر تا نیم ساعت دیگر پیامک ارسال می‌شود،سرانجام کالای مورد معامله را دریافت و محل را ترک می‌کند. وی مالباختگان این پرونده بیش از12 نفر با رقم 30 میلیون تومان  در بندرعباس خواند.

 

اطمینان از واریز وجه

رئیس پلیس فتا استان به شهروندان توصیه کرد: بسیار اهمیت دارد که فروشندگان در هنگام واریز وجه توسط خریدار، حتماً از طریق پیامک بانکی، همراه بانک یا خودپرداز از واریز وجه اطمینان حاصل کنند و سپس کالای مربوطه را تحویل دهند.وی ادامه داد:  اگر پیامک انتقال وجه برای شما ارسال شد، حتماً با پیامک‌های قبلی بانک چک کنید که از همین سر شماره ارسال‌شده باشد، ارسال پیامک  از یک سر شماره جدید را به‌عنوان سند قبول نکنید.سرگرد بهمنی  از شهروندان خواست  سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود را همواره فعال کنند تا با واریز یا برداشت از حساب بانکی  با دریافت پیامک از طرف بانک مربوطه از انجام عملیات بانکی موردنظر اطمینان حاصل کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها