رئیس اتاق بازرگانی تهران:

قیمت سیمان در سه سال گذشته 10 برابر شده است



قطع برق، قطع گاز و افزایش کرایه های حمل، طی هفته های اخیر موجب افزایش قیمت سیمان شده است.  نتیجه این اتفاق کمبود مضاعف سیمان در برخی مناطق و ایجاد بازار سیاه توسط عوامل سودجو، سبب تشدید سیر صعودی قیمت‌ها شده است.

 «مسعود خوانساری»،  رئیس اتاق بازرگانی تهران در رابطه با کمبود سیمان گفت: در حالی در سه سال گذشته افزایش ۱۰ برابری قیمت‌ها را شاهد هستیم که قیمت دلار از ۴۰۴۵ تومان در سال ۹۶ به دوازده هزار و ۹۱۸ تومان در سال ۹۸ رسیده بود یعنی تقریباً افزایش سه برابری داشت یعنی در حالی که افزایش قیمت دلار در مدت سه سال تنها سه برابر بود، اما افزایش ده برابری در قیمت کالا‌ها به مردم تحمیل شد و هر روز مشکلات مردم را بیشتر کرد.

به دلیل تأمین نشدن برق و گاز از آبان امسال کارخانه‌های سیمان یا تعطیل هستند و یا با ظرفیت کم کار می‌کنند که موجب شده قیمت یک کیسه سیمان از ۱۷ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان برسد در حالی که باید بدانیم افزایش هزینه‌های تولید با قطع برق و گاز می‌تواند در روند ساخت و ساز کشور اختلال ایجاد کند.

به نوشته تسنیم، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، قطعی گاز و مشکلات متعدد در تامین برق واحدهای تولیدی را  عامل اصلی  کمبود  سیمان اعلام کرد.  او به رسانه ها گفت: امروز تولیدکننده هیچ سودی از تولید سیمان نمی برد بلکه با ضرر هم روبروست. او تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ظرفیت تولید 88 میلوین تن سیمان وجود دارد، با اضافه کردن افزودنی ها و رعایت استانداردها حتی می توانیم این ظرفیت را به 100 میلیون تن در سال نیز برسانیم. این درحالیست که نیاز بازار در خوشبینانه ترین حالت 65 تا70 میلیون تن سیمان است.

او  مدعی شد که افزایش قیمت سیمان در بازار هیچ عایدی برای تولیدکنندگان ندارد و حتی خریداران را با مشکل روبرو ساخته است. این مسئول  گفت: اگر قیمت سیمان آزاد شود متناسب با تقاضا عرضه ها صورت گرفته و ضربه های قیمت گذاری بر روی صنعت سیمان اعمال نخواهد شد. علاوه براین با آزادسازی قیمت ها بخش زیادی از هزینه ها به تولید برگشته و در ازای آن تولیدکنندگان می توانند با به روزرسانی تجهیزات خود روند توسعه این صنعت را پیش بگیرند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها